خشم امیر قطر از رئیس جمهوری مصر

برای شما در جمع کشورهای بزرگ جایی نیست

۳۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۰۵۷۵۵ اخبار اصلی خاورمیانه
مصر صرف نظر از نیازش به حمایت قطر حضور این کشور را در جمع کشورهای بزرگ منطقه یعنی مصر، عربستان، ترکیه و ایران رد می کند.
برای شما در جمع کشورهای بزرگ جایی نیست

دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک به کاخ امیر قطر اعلام کردند که وی به شدت از سیاست های محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر خشمگین است و از این که در تعریف روابط خارجی اش جایی برای قطر در نظر نگرفته به شدت عصبانی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل ایست آنلاین، امیر قطر در این باره به اطرافیانش گفته است که ما دو میلیارد دلار به عنوان ودیعه در اختیار بانک مرکزی مصر قرار دادیم تا از اقتصاد این کشور حمایت شود و واحد پولی ملی اش تقویت شود اما مرسی به این لطف قطر اعتنایی نکرده و در پیشنهادش برای تشکیل کمیته چهار جانبه برای حل بحران سوریه نامی از قطر نیاورده است.

مرسی هفته پیش پیشنهاد داده بود که برای حل بحران سوریه کمیته کاری چهارجانبه ای متشکل از ایران، ترکیه، مصر و عربستان تشکیل شود.

شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر 11 اگوست به مصر سفر کرد و ضمن شرکت در ضیافت افطاری محمد مرسی برای حمایت از دولت وی دو میلیارد دلار ودیعه نزد بانک مرکزی مصر گذاشت و وعده داد که کشورش از کارگران مصری میزبانی کند. وی به رئیس جمهوری مصر گفته بود: «از رفتارهای عربستان در قبال مصر نگران نباشید، ما چه از لحاظ اقتصادی و چه از لحاظ سیاسی از شما حمایت می کنیم و اجازه نمی دهیم که اتباع مصری سرگردان بمانند، قطر با آغوش گرم از آنها در خاک خود استقبال می کند.»

وی در آن سفر همچنین تاکید کرده بود که دوحه همه تلاش خود را می کند تا اجازه ندهد که اقتصاد مصر به فروپاشی برسد. امیر قطر همچنین گفته بود که کشورش از تحرکات اخیر مرسی برای کنار گذاشتن نظامیان از عرصه سیاسی کشور و گسترش قدرت اسلام گرایان و اخوان المسلمین در مصر حمایت می کند.

سه روز پس از آن سفر امیر قطر در ریاض میهمان پادشاه عربستان برای نشست فوق العاده سران سازمان همکاری کشورهای اسلامی بود که موضوع سوریه در راس آن قرار داشت. وی هنگامی که شنید مرسی به شدت اوضاع جاری در سوریه را دنبال می کند و پیشنهاد داده است که کمیته ای کاری متشکل از عربستان، ترکیه و ایران تشکیل شود و نامی از قطر به میان نیاورده است شوکه شد. منابع نزدیک به امیر قطر می گویند که وی از این پیشنهاد مرسی این گونه برداشت کرد که او اولا می خواهد عربستان را راضی نگه دارد، ثانیا باعث خشم ایران نشود یا حساسیت های آن را تحریک نکند و ثالثا خود را به ترکیه نزدیک کند در حالی که هیچ توجهی به قطر ندارد و اهمیت نمی دهد که دوحه چه واکنشی از تحولات داشته باشد. به گفته این منابع امیر قطر همچنین پس از آن که پیشنهاد مرسی را شنیده به شدت عصبانی شده و پشت سر هم سوال هایی را مطرح کرده و به اطرافیان خود گفته است که چه کسی از اخوان المسلمین در مصر حمایت کرد و کمک کرد که آنها به قدرت برسند؟ چه کسی در روزهای سخت پشتیبان و طرفدار مصری ها و اخوانی ها بود؟ پس آنها چه وقت می خواهند به وعده های خود عمل کنند و چه وقت می خواهند جبران لطف های ما را بکنند؟

یک دیپلمات مصری که قرار است به زودی سفیر کشورش در یکی از کشورهای منطقه شود اما نخواست نامش فاش شود در این باره گفت: «مصر از رفتارهای امیر قطر احساس می کند که به آن توهین شده است. در عین حالی که مصر نمی تواند به دلیل بحران اقتصادی که سراسر کشور را فرا گرفته ودیعه قطر را رد کند، اما مصر وابسته به قطر نیست که سیاست هایش را مطابق سیاست های آن ترسیم کند علی رغم این که اخوانی ها از حمایت قطری ها برخوردارند.»

وی اظهاراتش را این گونه پایان داد که «مصر صرف نظر از نیازش به حمایت قطر حضور این کشور را در جمع کشورهای بزرگ منطقه یعنی مصر، عربستان، ترکیه و ایران رد می کند چرا که قطر کشور بسیار کوچکی در منطقه است که اصرار دارد بیشتر از حجمش نقش آفرینی کند.»     

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: مصر و عربستان مصر و قطر مصر و ايران


نظر شما :