مخالفان اسد دست بردار نیستند

۲۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۲۵ کد : ۱۹۰۵۴۳۵ سرخط اخبار

رئیس شورای ملی مخالفان سوریه اعلام کرد که مخالفان سوری برای ادامه مبارزات خود به ایجاد منطقه پرواز ممنوع با حمایت کشورهای بیگانه و نیز پناهگاه های امن در نزدیکی مرزهای ترکیه و اردن نیاز دارند.به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، عبدالباسط سیدا، رئیس شورای ملی مخالفان سوریه اعلام کرد، مخالفان سوریه برای برکناری نظام بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور تلاش می کنند اما برای ادامه مبارزات خود نیاز به ایجاد مناطق پرواز ممنوع با حمایت کشورهای بیگانه و نیز برپایی پناهگاه هایی امن در نزدیکی مرزهای اردن و ترکیه دارند.سیدا عنوان داشت: آمریکا کاملا درک کرده است که عدم وجود منطقه پرواز ممنوع برای رویارویی با حملات ارتش سوریه و حفاظت از حریم هوایی، تلاش های مخالفان سوری را به چالش می کشاند.
وی همچنین از کشورهای شرکت کننده در اجلاس سران کشورهای اسلامی خواست تا از "انقلاب سوریه" و "ارتش آزاد سوریه" حمایت کننداین اظهارات رئیس شورای ملی سوریه یک روز پس از آن بود که هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با مسئولان ترکیه اعلام کرد که کشورش با ترکیه در حال بررسی طرحی برای کمک به مخالفان سوریه و نیز ایجاد منطقه پرواز ممنوع هستند.از سوی دیگر احمد بن حلی، معاون دبیرکل اتحادیه عرب نیز اعلام کرد: نشست وزیران امور خارجه کشورهای عضو این اتحادیه که قرار بود روز یکشنبه با هدف بررسی اوضاع سوریه و انتخاب جانشینی برای کوفی عنان، فرستاده مستعفی سازمان ملل و اتحادیه عرب برگزار شود به دلیل کسالت و بیماری سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان به تاخیر افتاده است.. وی گفت: از آنجایی که وزیر امور خارجه عربستان به خاطر انسداد روده تحت عمل جراحی قرار گرفته و امکان حضور در نشست وزیران امور خارجه اتحادیه عرب را نداشت، این نشست به تاخیر افتاد.


بن حلی در این اظهارات به زمان برگزاری این نشست اشاره ای نکرد. این در حالی است که یک منبع دیپلماتیک عرب اعلام کرد که نشست وزرای امور خارجه کشورهای عرب به دلیل ترس از ایجاد اختلافات میان حاضران در این نشست و تاثیر آن بر اجلاس سران کشورهای اسلامی که قرار است فردا (سه شنبه) در جده برگزار شود، به تاخیر افتاده است.


از سوی دیگر ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با جان برد، وزیر امور خارجه کانادا ضمن بررسی آخرین تحولان سوریه تاکید کرد که کشورش به هیچ وجه در امور داخلی سوریه دخالت نخواهد کرد.


هم چنین پادشاه اردن بالا گرفتن اختلافات در سوریه را نگران کننده توصیف کرد و خواهان تلاش برای دستیابی به راهکاری سیاسی جهت پایان دادن به خشونت ها در این کشور شد.


وی در ادامه اعلام کرد: درگیری های اخیر میان ارتش اردن و ارتش سوریه درگیری به معنای واقعی و گسترده نبوده است بلکه تیراندازی های پراکنده بوده است.


سمیح المعایطة، وزیر امور اطلاع رسانی دولت اردن نیز در کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: جدایی برخی از اعضای ارتش سوریه به مردم سوریه مربوط است و اردن در امور این کشور دخالتی نخواهد کرد.


همچنین فایز الطراونة، نخست وزیر اردن و عبدالکریم الدغمی، رئیس پارلمان این کشور نیز در دیدار با یکدیگر از اوضاع سوریه و افزایش خشونت ها در این کشور و نیز پیامدهای احتمالی آن بر کشورهای منطقه به ویژه کشورهای همجوار سوریه ابراز نگرانی کردند.


الطراونة و الدغنی طی این دیدار ضمن بررسی آخرین تحولات منطقه به ویژه تحولات سوریه نسبت به دستیابی به راهکاری سیاسی و مسالمت آمیز برا حل بحران سوریه ابراز امیدواری کردند.


از سوی دیگر گوئیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز نسبت به استفاده از قدرت نظامی برای حل بحران سوریه هشدار داد.


وی با بیان اینکه حضور بشار اسد در دادگاه کیفری لاهه بهترین گزینه است، از بشار اسد خواست تا در صورتی که خروج وی از سوریه باعث پایان جنگ داخلی در سوریه شود، از دمشق خارج شده و به تبعیدگاه برود.


هم چنین منابع آگاه در میان گروه های مخالف سوری نیز در گفت وگو با روزنامه الجمهوریة اعلام کردند که مقامات دولت اردن، ریاض حجاب، نخست وزیر برکنار شده سوریه را در پایگاهی نظامی مستقر کرده اند و بدین وسیله از جان وی حفاظت می کنند. این منابع همچنین عنوان کردند که حجاب به طور دائم با گروه های مخالف سوری در ارتباط است.


در همین حال وزارت کشور عراق نیز با صدور بیانیه ای اخبار منتشر شده مبنی بر موافقت این کشور با ورود گروه های مسلح به داخل سوریه از طریق خاک عراق را تکذیب کرد.


در این بیانیه آمده است: برخی رسانه ها اخیرا اظهاراتی را به نقل از فرمانده ارتش آزاد سوریه منتشر کرده اند مبنی بر اینکه وزارت کشور عراق شرایط را برای ورود گروه های مسلح از طریق گذرگاه ربیعه فراهم کرده است. این در حالی است که این مساله کذب محض است چرا که همه می دانند گذرگاه ربیعه تحت نظارت شدید است.


در بیانیه وزارت کشور عراق هم چنین تاکید شده است انتشار چنین شایعات و ادعاهایی به نفع هیچ یک از کشورهای سوریه و عراق نیست و عراق نسبت به مساله سوریه بی طرف است و این مساله را به مردم و مسئولان خود سوریه واگذار کرده است.


هم چنین تلویزیون سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور موفق شدند علاوه بر دستگیری یک گروهک مسلح تروریستی در تلبیسه و نیز بقایای گروه های تروریستی در شماری از روستاهای دمشق از جمله روستای الغوطة، "وائل محمد المجدلاوی"، یکی از اعضای برجسته جبهه تروریستی النصرة را از پای درآوردند.


از سوی دیگر محمد الصهیود، یکی از اعضای ائتلاف دولت قانون عراق، کشورهای قطر و عربستان و نیز رژیم صهیونیستی و منطقه کردستان را به تلاش برای براندازی نظام سوریه و به شکست کشاندن روند دموکراسی در عراق متهم کرد.


وی گفت: قطر، عربستان و ترکیه به همراه اسرائیل برای براندازی نظام سوریه و به شکست کشاندن روند دموکراسی در عراق و تقسیم مناطق این کشور توطئه چینی می کنند و این یک طرح خطرناک است.


این نماینده عراقی همچنین عنوان داشت: ریاست منطقه کردستان عراق با همکاری قطر، عربستان و ترکیه برای تحقق منافع خود و نیز تحکیم حکومت منطقه کردستان همکاری می کن.


الصهیود در ادامه از آمادگی منطقه کردستان برای همکاری با رژیم صهیونیستی خبرداد و گفت: ما اطلاعاتی را در دست داریم که ردپای اسرائیل را در منطقه کردستان نشان می دهد.
 


نظر شما :