جدال مخفی ترکیه با روسیه

۱۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۱ کد : ۱۹۰۵۲۵۸ سرخط اخبار

خبرآنلاین: روسیه و ترکیه برای تصاحب اختیار غرب کردستان با یکدیگر در جدال هستند. معاون وزیر امور خارجه روسیه و نماینده ویژه ولادیمیر پوتین در امور خاورمیانه با رهبران حزب اتحاد دموکرات کردستان دیدار داشتند.حزب اتحاد دموکراتیک کردستان اصلی ترین نیرویی است که منطقه کردستان در شمال سوریه را در اختیار خود دارد. این دیدار از پیش اعلام نشده و از دیده ها دور مانده در اربیل همزمان با حضور احمد داوداغلو وزیر امور خارجه ترکیه در کردستان عراق در تاریخ 31 جولای بود. این نخستین بار بود که یک مقام ارشد روس با مقام های کردستان نزدیک به سوریه ملتهب دیدار می کرد. در یک سال گذشته ، حزب اتحاد دموکراتیک کردستان این منطقه را با نهادهای منتخب گردانده است. در این میان ، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه ای با حمایت عربستان را به تصویب رساند که در آن آنچه که خشونت دولت سوریه علیه معترضان خوانده شده بود محکوم شد. همچنین از دولت مرکزی در سوریه خواسته شد که به روند مسالمت آمیز قدرت تن دهد. روسیه، چین، ایران از جمله کشورهایی بودند که به این قطعنامه رای منفی دادند و لبنان و الجزیره هم از غایبان بودند. مسکو نگرانی عمیق خود از تحولات در سوریه را اعلام کرده و بخصوص دلهره شهر حلب را در سینه دارد که گفته می شود ارتش سوریه در آن جدال سنگینی با مخالفان را تجربه می کند.
زمزمه هایی برای یافتن جایگزینی برای کوفی عنان به گوش می رسد. اصلی ترین کاندیداهای مطرح هم وزیر امور خارجه سابق اسپانیا ؛ رئیس جمهور سابق فنلاند ، دادستان کل سوئیس و نماینده سابق امریکا در افغانستان هستند. رئیس جمهور سابق فنلاند کمک به حل بحران کوزوو را درپرونده خود دارد اما دیپلمات های غربی ادعا می کنند که وزیر امور خارجه اسپانیا بیش از سایرین از شانس تکیه دادن بر کرسی عنان در بحران سوریه برخودار است.
به گزارش المانیتور ، روس ها به دنبال دریافت پاسخ این پرسش هستند که کردها برای منطقه تحت کنترل خود چه برنامه ای دارند. پس از آنکه ارتش سوریه برای مقابله با بحران در سایر مناطق نیروهای خود را از شمال کردنشین عقب کشید، کنترل این منطقه رسما در اختیار کردها قرار گرفت. همزمان ترک ها نیز تهدید به دخالت در شمال سوریه کرده اند. در منطقه کردنشین ترکیه ، همواره ارتش مرکزی با حزب پ ک ک در جدال است. این کمربند کردی که زنجیره ای از شهرهای تحت کنترل پ ک ک در داخل ترکیه و کردستان غربی در سوریه است ، این روزها تبدیل به اصلی ترین عامل دغدغه ارتش ترکیه شده است.
یکی از نیروهای کردستان سوریه در گفتگو با السفیر تاکید می کند که هیاتی که با نمایندگان روسیه دیدار کرد همان هیاتی است که داوداغلو به دلیل وجود افرادی از حزب پ ک ک از گفتگو با آنها حذر کرد. در دیدار مقام های روس با هیات کردی، میزبان وعده داد که تلاش خود را برای حفظ آرامش این منطقه و حرکت در مسیر دستور دولت مرکزی به کار بگیرد. منابع نزدیک به اپوزیسیون سوریه ادعا می کنند که داووداغلو در این سفر تلاش گسترده ای را برای ایجاد شکاف میان کردها به کار گرفته است. وی با اصرار بر دیدار با عبدالباسط سیدا رئیس جمهور شورای ملی سوریه و نمایندگان احزاب کرد به غیر از حزب اتحاد دموکراتیک کردستان ، خط تمیز میان کردها را مشخص کرد.
یکی از اعضای اپوزیسیون کردستان پس از سفر داوداغلو تاکید کرد که کردهای حزب اتحاد دموکراتیک با انتقاد از هم طایفه های خود برخورد آنها با داووداغلویی را که میان کردها تفاوت قایل شده است، نادرست خوانده اند. عبدالباسط سیدا در اربیل تاکید کرد که ارتش آزادی بخش سوریه نه از حلب عقب نشینی کرده و نه چنین برنامه ای دارد.


نظر شما :