مجوز وزارت خزانه‌داری آمریکا برای تسلیح سوری‌ها

۱۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۹ کد : ۱۹۰۵۱۸۲ سرخط اخبار

 دولت آمریکا به طور مخفیانه راه را برای ارسال پول به شورشیان مسلح در سوریه برای خرید سلاح هموار کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، این در حالی است که کاخ سفید همچنان در ظاهر از مسلح ساختن نیروهای مخالف بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه امتناع کرده است.

گروهی موسوم به گروه حمایتی سوریه که سازمانی با روابط نزدیک با مخالفان سوری و واقع در واشنگتن است، از سوی وزارت خزانه داری آمریکا مجوز دریافت کرده تا به نمایندگی از شورشیان سوری به جذب حمایت های مالی بپردازد.

حامیان ارتش آزاد سوریه این اقدام را در راستای تلاش برای مجهز ساختن شورشیان سوری با سلاح های مدرنی که با سلاح های نیروهای ارتش سوریه هم سطح هستند، می دانند.

در مجوز وزارت خزانه داری آمریکا که خبرنگار دیلی تلگراف مشاهده کرده، نوشته شده که گروه حمایتی سوریه اجازه می یابد تا شورشیان سوری را با کمک های مالی، ارتباطی، لجستیکی و دیگر خدماتی که به علت تحریم های آمریکا علیه سوریه ممنوع شده اند، تامین کند.

با این وجود، این مجوز به این گروه اجازه نداده تا به طور مستقیم سلاح خریداری کند.

برایان سایرز، مدیر روابط گروه حمایتی سوریه اظهار داشت: این اقدام در زمینه تامین اعتبار به نوعی تغییر قواعد بازی بوده و نشانه ای از تغییر تدریجی سیاست دولت آمریکا در قبال سوریه است.

آمریکا همچنین با سرازیر کردن دلارهای آمریکا به سوی ارتش آزاد سوریه که دارای گرایش سکولار است، تلاش دارد تا از نفوذ عناصر اسلامگرا درون مخالفان سوری که در حال پیشبرد عملیات های جذب اعتبار به نفع خود در قطر و دیگر کشورهای عرب هستند، بکاهد.

برخی شورشیان سکولار سوری اظهار گلایه می کنند که آمریکا با سرباز زدن از اعطای سلاح و پول به آنها قدرت را به اخوان المسلمین و دیگر گروه های اسلام گرا واگذار کرده است.

با وجود این سایرز هشدار داد: حتی سلاح های مدرن نیز به تنهایی برای آنکه به شورشیان اجازه دهد جنگ علیه نیروهای دولتی سوریه را ببرند، کافی نیست.

وی خاطرنشان ساخت: حتی اگر ما 50 میلیون دلار صرف سلاح های شگفت انگیز برای ارتش آزاد سوریه کنیم، برای آنها کافی نخواهد بود.

گروه حمایتی سوریه هنوز فاش نساخته است که از زمانی که وزارت خزانه داری آمریکا در اواخر ماه ژوئیه به آنها مجوز اعطا کرده چه میزان پول جذب کرده است.

این گروه همچنین باید اسناد مربوط به این که چه میزان پول به ارتش آزاد سوریه منتقل کرده، گزارش دهد.

گروه حمایتی سوریه علاوه بر جذب کمک های مالی به طور فعال در حال لابی کردن با دولت آمریکا است تا از طریق اعمال منطقه پرواز ممنوع و از بین بردن سیستم ضد هوایی سوریه در این کشور دخالت کند.


نظر شما :