کابینه جدید مصر در یک نگاه

۱۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۲ کد : ۱۹۰۵۱۸۱ سرخط اخبار

"هشام قندیل"، نخست وزیر مصر در حالی کابینه خود را تشکیل داده است که ملت مصر از حضور برخی از بازماندگان رژیم مبارک در این کابینه ناراضی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره، اتوبیوگرافی همه 35 وزیر دولت جدید مصر به ریاست هشام قندیل به شرح زیر است:

1-"احمد مکی"، وزیر دادگستری: متولد پنجم ژانویه 1941 و فارغ التحصیل رشته حقوق دانشگاه الاسکندریه مصر در سال 1961 است و به محض اتمام تحصیلات خود به عنوان معاون دادگستری انتخاب شد.

احمد مکی از زمانی که وارد دادگستری شد همه مدارج قضایی را پشت سر گذاشت تا زمانی که در بیستم آگوست 1985 به عنوان مشاور دادگاه رسیدگی تعیین شد و پس از آن نیز از سوم دسامبر سال 1989 میلادی، نایب رئیس دادگاه رسیدگی شد.

احمد مکی در بین سال های 2010 تا 2011  با توجه به سابقه بالای خود در بین مشاوران دادگاه رسیدگی، به ریاست دادگاه ارزش ها و عضویت شورای عالی قضایی رسید تا ژوئن 2011 که با رسیدن به سن 70 سالگی و بازنشستگی در دستگاه قضا بازنشسته شد.

احمد مکی پس از بازنشستگی از سوی حسام الغربانی، رئیس دادگاه رسیدگی و رئیس شورای عالی قضایی سابق ریاست کمیته ای برای بررسی و آماده سازی پیشنهادت اصلاح قانون دستگاه قضا و وضع پیش نویس قانون را برعهده گرفت.

2- "احمد جمال الدین"، وزیر کشور در کابینه جدید مصر، در سال 2004 مدیر اداره کل اجرای احکام در مصر بوده است و نقش برجسته ای در مبارزه با گروه های تبهکار به ویژه در حوادث روستای النخلیه در استان اسیوط داشت.

احمد جمال الدین پس از آن  برای دو سال مدیر اداره امنیت جنوب سینا بود که در این مدت توانست بین شیوخ قبایل و دستگاه امنیتی استان آشتی ایجاد کند ودر نتیجه آن جمال الدین به منصب مدیر ادره امنیت استان اسیوط رسید وی در سال 2010 با وجود مخالفت حزب ملی حاکم با برگزاری سمینارهای نامزدهای اخوان المسلمون برای انتخابات پارلمانی موافقت کرده بود.

در جریان انقلاب ژانویه 2011 مصر سرلشکر جمال الدین توانست درگیری بین تظاهرات کنندگان و نیروهای امنیتی در استان اسیوط را کنترل کند و این درگیری ها یک کشته نیز بر جای نگذاشت.

در دورانی که منصور العیسوی متصدی وزارت کشور مصر بود جمال الدین منصب مدیر اداره امنیت عمومی تعیین شد که به دنبال آن هشام قندیل وی را به مقام وزیر کشور جدید مصر برگزید.

3- صلاح عبدالمقصود وزیر جدید اطلاع رسانی مصر دارای مدرک لیسانس روزنامه نگاری از دانشکده رسانه دانشگاه قاهره در سال 1980 میلادی است و دارای مدرک کارشناسی ارشد در رشته علوم اسلامی، عربی و آفریقایی است.

وی پیشتر دبیر مجله البشیر و مدیر دفتر مجله لواء الاسلام و سپس سردبیر همین مجله و پس از آن سردبیر مجله حصادالفکر از سال 1992 میلادی تاکنون بوده است وی از سال 1999 میلادی سردبیری مجله القدس را نیز برعهده گرفت و اخیرا نیز رئیس شورای اداری مرکز اطلاع رسانی عربی بود وی قبل از ممدوح الولی برای مدت کوتاهی رئیس اتحادیه روزنامه نگاران بود.

4- محمود سعد بلبع، وزیر برق در کابینه جدید مصر  متولد سال 1951 میلادی شهر دمنهور در استان البحیره است، وی فارغ التحصیل کارشناسی مهندس مکانیک از دانشگاه اسکندریه در سال 1975 و دارای سه فرزند است.

بلبع از یک سال پیش به عنوان رئیس "الشرکه القابضه" تعیین شد و پیش از آن ریاست شرکت تولید برق شرق دلتا را برعهده داشت و قبل از آن نیز به عنوان نائب رئیس شرکت تولید برق مرکز دلتا فعالیت می کرد.

5- خالد الازهری وزیر نیروهای انسانی در کابینه جدید مصر متولد 1966 میلادی و دارای مدرک کارشناسی مهندسی شیمی در سال 1987 و کارشناس حقوق در سال 2002 و کارشناسی ارسد معارف اسلامی در سال 2004 و کارشناسی ارشد تربیت مبلغ است.

الازهری پیش از این ریاست اتحادیه دانشجویان مهندسی شیمی و دبیر کلی کمیته اتحادیه مهندسان شیمی در سال های 2006 تا 2011 برعهده داشت وی پس از آن به ترتیب مدیر روابط عمومی اتحادیه کارگران نفت و معادن و مدیر روابط عمومی اتحادیه عمومی وزارت نفت و عضو شورای اداری مجمع جوانان مسلمان در شهر الجیزه و اخیرا مشاور کمیسیون نیروهای انسانی در پارلمان منحل شده مصر بود.

6- ابراهیم احمد غنیم ضیف وزیر آموزش و پرورش دارای مدرک دکترای تعلیم و تربیت دانشگاه اسیوط در سال 1994 و کارشناسی ارشد تعلیم و ترییت از همین دانشگاه در سال 1990 است.

احمد غنیم اکنون استاد روش تدریس دانشکده علوم تربیتی دانشگاه کانال سوئز است و پیش از آن استاد یار روش تدریس در دو دانشگاه علوم تربیتی دانشگاه اسیوط و دانشکده علوم صنعتی دانشگاه کانال سوئز در بین سال های 1999 تا 2005 بوده است.

احمد غنیم بین سال های 1984 تا 1994 در دانشکده علوم تربیتی اسیوط تدریس کرده است و اخیرا نیز کمال الجنزوری نخست وزیر سابق مصر وی را به نائب رئیسی دانشگاه کانال سوئز تعیین کرده بود.

7- ابوزید محمد ابوزید وزیر تامین ارزاق و کالاهای اساسی در کابینه جدید مصر است که پیشتر رئیس شرکت امور آسیاب های مرکز و غرب دلتا بوده که از شرکت های بزرگ آسیاب آرد در مصر است و 60 درصد نیاز شهروندان به نان را برآورده می سازد و نائب رئیس شرکت کارخانجات تولید آرد بوده است و پس از آن مسئولیت نظارت بر توزیع آرد به بخش عمومی و خصوصی در مصر را برعهده داشت و کاملا از مشکلات نان و کارگران بخش تولید نان باخبر است.

8- محمد محسوب وزیر امور حقوقی و پارلمانی در کابینه جدید مصر متولد 1964 منیا القمح در شرق مصر است وی دارای مدارک کارشناسی حقوق در دانشگاه عین شمس در سال 1986 و کارشناسی ارشد در سال 1988 و دکترای سوربون فرانسه در سال 1995 است وی از سال 2011 تاکنون مدیر گروه دانشکده حقوق دانشگاه المنوفیه است.

9- عبدالقوی خلیقه وزیر خدمات کابینه جدید مصر متولد 1964 در استان البحیره و دارای مدارک کارشناسی مهندسی سیستم عامل در سال 1964 و کارشناسی مهندسی نفت از آمریکا در سال 1976 است و دکترای مهندسی عمران از دانشگاه ویندزور کانادا در سال 1980 است.

عبدالقوی خلیفه معاون رئیس شورای اداری شرکت آب آشامیدنی و بهداشتی مصر بوده است و در چهاردهم آوریل 2011 استاندار استان قاهره شد که اولین استاندار منتخب پس از انقلاب 25 ژانویه بود.

10- اسامه عبدالمعنم صالح وزیر سرمایه گذاری متولد سال 1960 فارغ التحلیل دانشکده بازرگانی دانشگاه قاهره در سال 1982 است و تجربه زیادی در فعالیت های اداری و مالی دارد وی ریاست بانک آمریکایی "اکسپرس لیمیتد" مصر را برعهده داشت عبدالمنعم صالح همچنین رئیس هیئت دولتی امور وام بانک مسکن را برای مدت چهار سال تا ژوئیه 2009 برعهده داشت و پس از آن رئیس هیئت دولتی سرمایه گذاری و مناطق آزاد بود.

11- مصطفی مسعد وزیر آموزش عالی در کابینه جدید مصر 62 ساله و استاد دانشکده مهندسی پایه دانشگاه قاهره است که در زمان مبارزات انتخابات ریاست جمهوری مسئول بخش آموزش در تبلیغات محمد مرسی بوده است.

12- محمد رشاد المتینی وزیر حمل و نقل در کابینه جدید مصر استاد مهندسی راه  دانشکده مهندسی دانشگاه قاهره و فارغ التحصیل  کارشناسی مهندسی عمران دانشگاه قاهره در سال 1970 و کارشناسی ارشد دانشگاه ایالت اوهایو آمریکا در سال 1976 و دکترای مهندسی عمران از همین دانشگاه آمریکا در سال 1980 است. وی از سال 1970 به تریب دستیار آمورش و مدرس گروه آبیاری و مهندسی دانشگاه قاهره بوده است و پس از آن در سال 1974 بورسیه تحصیل در دانشگاه اوهایو آمریکا را گرفت.

المتینی بین سال های 1979 تا 1981  مهندس شرکت ریسورس انترنشنال در اوهایو آمریکا بوده است و پس از آن در سال 1983 مدرس دانشگاه قاهره بود و در همین دانشگاه در سال 1987 به استاد یاری رسید و تا سال 2007 در  این دانشگاه تدریس می کرد. المتینی همچنین بین سال های 1995 تا 2003 به عنوان کارشناس امور برنامه ریزی حمل و نقل در وزارت امور برنامه ریزی برای پروژه توسعه منطقه ای و زیرساخت ها که مورد حمایت مالی سازمان ملل متحد قرار دارد تعیین شد.وی در سال 1986 مهندس مشاور در زمینه امور برنامه ریزی حمل و نقل در اتحادیه مهندسین بوده است.

المتینی عضو تیم کاری سازمان ملل در وزارت برنامه ریزی مصر بین سال های 1995 تا 2003 بوده است که به عنوان کارشناس امور حمل و نقل در پروژه امور زیر ساخت ها برای توسعه منطقه ای و دیگر پروژه ها با مشارکت وزارت امور برنامه ریزی و سازمان ملل متحد بوده است وی عضو شوراهای ملی متخصص در امور حمل و نقل نیز بوده و در وزارت مسکن، وزارت آب و برق و حمل و نقل نیز به عنوان کارشناس کار کرده است.

13- طارق وفیق وزیر مسکن در کابینه جدید مصر استاد امور برنامه ریزی عمران در دانشگاه قاهره و عضو شورای رهبری حزب آزادی و عدالت و صاحب دیدگاه جامع اقتصادی درموضوع توسعه کانال سوئز و اقتصاد مصر است.

14- محمد مصطفی حامد، وزیر بهداشت و جمعیت در کابینه جدید مصر متولد 1957 و فارغ التحصیل دکترای رشته چشم پزشکی در سال 1980 است و تا سال 2003 در همین دانشگاه مشغول به تدریس بوده است و سپس پست های اداری در بیمارستان چشم پزشکی را برعهده داشت و در سال 2006 نائب رئیس بیمارستان های مصر شد و در همان سال به عنوان معاون وزیر بهداشت انتخاب شد و تا سال 2011 در همین پست خود باقی ماند و پس از آن رئیس بخش رادیولوژی  بیمارستان چشم پزشکی بود.

15- طلعت عفیفی وزیر اوقاف مصر مدیر گروه دانشکده الدعوه بین سال های 2001 تا 2005 بوده است و فارغ التحصیل رشته تبلیغ و فرهنگ اسلامی دانشکده اصول دین قاهره در سال 1979 است و پس از آن در همین رشته و در همین دانشگاه در دوره کارشناسی ارشد و دکترا مشغول تحصیل شد و پایان نامه خود را در سال 1986 با عنوان حکایت سنت نبوی و تاثیر آن در زمینه تبلیغ اسلام ارائه داد و بلافاصله پس از فارغ التحصیلی در سال 1979  به عنوان مدیر گروه دانشکده تبلیغات اسلامی قاهره تعیین شد و در سال 1997 استاد تمام این دانشگاه شد و ریاست بخش فرهنگ اسلامی را برعهده گرفت.

16-اسامه کمال وزیر نفت در کابینه جدید مصر متولد پنجم آوریل 1959 و فارغ التحصیل مهندسی شیمی و مهندسی هسته ای در سال 1982 از دانشگاه قاهره است وی متاهل و دارای سه فرزند است.

وی پست های مختلفی از جمله مهندسی عملیات و خدمات اورژانس در شرکت آب و فاضلاب "ووتر یسیرفیس ایا ایجیپت" در سال های 1981 تا 1984 و همچنین مدیر طرح های شرکت مهندسی صنعت نفت و مواد پتروشیمی "انبی" را بین سال های 1984 تا سال 2000 و معاون رئیس شرکت سرمایه گذاری فنی و طرح های نفتی "پتروجیت" را بین سال های 2000 تا 2002 و معاون برنامه ریزی و پروژه ها و عضو شورای اداری شرکت مادر پتروشیمی را در بین سال های 2002 تا 2009 و رئیس شورای اداری و عضو شرکت تولید کود موبکو در سال های 2009 تا 2010 بوده است.

17- هانی محمود وزیر ارتباطات در کابینه جدید مصر متولد آگوست 1958 و دارای مدرک کارشتاس مهندسی ارتباطات از دانشگاه اسکندریه در سال 1981 است.

وی حیات علمی خود را  از سال 1993 تا 1999 در شرکت زیروکس آغاز کرد و در ظزف چند سال پست های مدیریتی این شرکت در سطح منطقه، افریقا و اروپا را به دست آورد وی بیش از صد دوره تحصیلی و آموزشی را در شاخه های مدیریتی و اداره موسسات گذرانده است وی مشاور شرکت آونتیس فارما و پس از آن ریاست مجمع اداره نیروی انسانی را برای شش سال برعهده داشته است وی همچنین عضو اتحادیه مهندسان در اتاق بازرگانی آمریکایی و عضو شورای اداری شرکت فودافون مصر از سال 2000 و مدیر کل نیروی انسانی و امور حقوقی برای پنج سال بوده است و تا سال 2007 متصدی نائب رئیسی شرکت ترکیه ای فودافون بود و نائب رئیس شعله شرکت در مصر تا سال 2008 و سپس مدیر کل منطقه مرکز اروپا و آفریقا شرکت فودافون در سال 2010 بود که شامل 12 کشور اروپایی و آفریقایی است و پس از انقلاب 25 ژانویه به مصر بازگشت و تنها برای سه ماه رئیس هیئت ملی اداره پست بود به این دلیل که نتوانسته بود خواسته کارکنان را در اسرع وقت پاسخ دهد و به ویژه که هیئت اداری پست نیز دچار فسادهای مالی عدیده ای بود و به همین دلیل هانی محمود سه بار در آن زمان استعفای خود را به عصام شرف، اولین نخست وزیر موقت پس از انقلاب مصر داد.

18-هشام زعزوع وزیر گردشگری در کابینه جدید مصر که اخیرا معاون اول وزیر گردشگری سابق بود متولد 1954 و فارغ التحصیل حسابداری دانشکده بازرگانی در سال 1975 است.

وی کار خود با بانک شهر قاهره برای مدت پنج ماه آغاز کرد و سپس در سال 1980 به آمریکا رفت و در تاسیس شرکت گردشگری آمریکایی متخصص در بازار مصر شریک شد و موفقیت این شرکت موجب شد زعزوع به قاهره بازگردد و کار خود را از قاهره کامل کند تا شعبه ای از شرکت را قاهره افتتاح کرد و پس از سه سال وی به مدیر کلی مجموعه سیاحتی بزرگ در دهه نود تعیین شد و با توجه به موفقیت ها یخود نامزد مدیر کلی اتحادیه اتاق های گردشگری مصر در سال 2004 شد و سپس معاون وزیر گردشگری در سال 2007 بود و پس از آن نیز معاون اول وزیر گردشگری در سال 2008 تاکنون شد.

19- محمد بهاء الدین وزیر منابع آبی در کابینه جدید مصر 65 ساله متصدی ریاست بخش برنامه ریزی در امور منابع آبی از سال 2002 تا 2003 و ریاست بخش انبارداری وزارت منابع آبی و در سال های 2003 تا 2005 و مشاور اول این وزارتخانه در سال های 2005 تا 2007 بوده است و در سال 2007 با رسیدن به سن بازنشستگی تاکنون پست هماهنگ کننده طرح ملی منابع آبی به وی واگذار شده بود.

وزیر جدید منابع آبی مصر پیش از این مدیر دانشکده آبیاری و سپس معاون رئیس مرکز ملی تحقیقات آبی و رئیس بخش بهره مندی از آبیاری مهم ترین بخش وزارت منابع آبی بوده است.

20- اسامه یاسین وزیر جوانان متولد 1964 قاهره و مشاور پزشکی کودکان و از رهبران جماعت اخوان المسلمون و عضو هیئت عالی و جانشین دبیر کل حزب آزادی و عدالت و رئیس کمیسیون جوانان پارلمان 2012 مصر است.

یاسین در دانشگاه عین شمس قاهره درس خوانده و فارغ التحصیل رشته پزشکی است و سپس کارشناسی ارشد خود را در رشته اطفال در سال 1995 اخذ کرد و دوره دکترای خود را نیز در سال 2008 به پایان رسانده است. وی در سال 1985 به اخوان المسلمون پیوسته است و پست های سازمانی این جماعت را طی کرده تا به عضویت دفتر اداری جماعت در قاهره در آمده و سخنگوی رسانه ای اخوان المسلمون شد.

یاسین هماهنگ کننده میدانی اخوان المسلمون در جریان فعالیت های انقلاب مصر بود و نماینده این جماعت در کمیته مردمی هماهنگی انقلاب که اواخر روزهای انقلاب 25 ژانویه تشکیل شد بوده است و به دنبال آن نماینده مردم قاهره از حزب آزادی و عدالت در پارلمان 2012 مصر بود.

21- العامری فاروق وزیر ورزش در کابینه جدید مصر برای مدت 12 سال عضو شورای اداری استادیوم الاهلی بود وی همچنین مدیریت مدارس "بیبی گاردن" را برعهده داشته و مدال آموزش ویژه در سطح کشور را از اتحادیه معلمان و جایزه پیشگامی در روش تدریس خاص در سال 2004 از وزارت آموزش و پرورش را دریافت کرده است و همچنین جایزه بهترین ناشر کتاب کودک و نوجوان و بهترین ناشر کتب مدرسه ای و ترجمه را در سال  و 2003 و جایزه خلاقیت در ژانویه 2002 از وزارت فرهنگ و جایزه بهترین ناشر کتاب علمی و دانشگاهی را در سال های 2000 تا 2001 به دست آورده است.

22- صلاح عبدالمؤمن وزیر کشاورزی در کابینه جدید مصر در مرکز تحقیقات کشاورزی کار کرده است که به عنوان معاون پژوهشی در مرکز تحقیقات آفات گیاهی از سال 1984 تا سال 1990 بوده است و سپس پژوهشگر دستیار در همین مرکز بین سال های 1990 تا 1997 و پس از آن از سال های 1997 تا سال 2002 پژوهشگر و سپس از سال های 2002 تا 2007 پژوهشگر درجه یک این مرکز تحقیقات شده است و از سال 2008 ریاست مرکز تحقیقات گیاهی را برعهده گرفته و سپس مشاور مرکز تحقیقات کشاورزی و اخیرا رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی بوده است.

صلاح عبدالمؤمن دکترای علوم کشاورزی شاخه آفات و بیماری ها را از دانشگاه تگزاس آمریکا در سال 1997 اخذ کرد و پس از آن رئیس اتحادیه دانشجوبان مصری محصل در دانشگاه تکزاس آمریکا بین سال های 1995 تا 1996 بوده است و عضو گروه مشاوره بین المللی تحقیقات کشاورزی و عضو کمیته تاسیس مرکز بیماری های گیاهی و عضو کمیته نظارت بر طرح تحول در تولید محصول گندم و عضو کمیته محصول سیب زمینی و رئیس شورای اداری مرکز اطلاعات تغییر آب هوایی و گزارشگر شورای اداری صندوق حمایت از تحقیقات کشاورزی و توسعه و عضو شورای مشورتی ایجاد سیاست های پیشنهادی برای تحقق امنیت غذایی و نائب رئیس کمیته هماهنگی طرح توسعه روستایی و رئیس کمیته نظارت بر تحول در تولید محصول جو بوده است.

23- احمد زکی عابدین وزیر توسعه داخلی فارغ التحصیل دانشکده فنی نظامی و افسر مهندس در نیروهای مسلح مصر بوده است و فرماندهی نیروهای پشتیبانی را از سال 1995 تا 1997 و رئیس انجمن مهندسان وابسته به نیروهای مسلح را در بین سال های 1997 تا 2000 برعهده داشت. عابدین پس از آن بین سال های 1993 تا 1995 مستشار نظامی سفارت مصر در واشنگتن بوده است.

عابدین استاندار کفر الشیخ بوده و پیشتر در سال 2006 نیز استاندار بنی سویف بود.

24- علاء عاشور وزیر حمل و  نقل هوایی در کابینه جدید مصر رئیس شورای اداری شرکت هواپیمایی مصر است. لازم به ذکر است نزدیک به 500 تن از کارکنان شرکت هواپیمایی مصر در چهادهم فوریه 2011 در داخل سالن فرودگاه در اعتراض به ادامه ریاست علاء عاشور در شرکت هواپیمایی تحصن کرده بودند تحصن کنندگان سیاست های عاشور در اداره شرکت هواپیمایی را اشتباه خواندند و به دنبال آن "حسین مسعود"، رئیس شورای اداری شرکت کل هواپیمایی عاشور را از منصبش برکنار کرد.

25- اشرف العربی وزیر برنامه ریزی و همکاری بین المللی استاد اقتصاد در مرکز برنامه ریزی ملی مصر است که دکترای خود را از دانشگاه کنزاس آمریکا در سال 2004 گرفت و به عنوان مشاور وزارت برنامه ریزی و مشاور مرکز علمی برنامه ریزی عربی کویتی کار کرده است. پژوهش های اقتصادی مختلفی در زمینه توسعه منابع انسانی و مبارزه با تورم و رقابت بین اقتصاد مصر با بازار کار داخل و خارج داشته است وی همچنین در تهیه گزارش توسعه منابع انسانی در سال 2010 مشارکت داشته است.

26-حاتم صالح وزیر صنایع و بازرگانی خارجی در کابینه جدید مصر در شماری از شرکت های های بزرگ جهانی کار کرده است و ریاست چند شرکت داخلی بازرگانی از جمله بیسیسکو و المراعی را نیز برعهده داشته است.

27- محمد حسین طنطاوی وزیر دفاع در کابینه جدید مصر محمدحسین طنطاوی سلیمان معروف به مشیر طنطاوی (زادهٔ 31 اکتبر 1935) وزیر دفاع و صنایع دفاع مصر از سال 1991 و فرمانده نیروهای مسلح مصر است.

وی فارغ التحصیل دانشگاه نظامی در سال 1956 و سپس دانشکده فرماندهی و ستاد کل نیروهای مسلح است در جنگ 1967 و  همچنین جنگ اکتبر 1973 که فرمانده یگان نیروهای زمینی پیاده بود شرکت داشت. در سال 1967 مستشار نظامی مصر در پاکستان و سپس در افغانستان بود و از جمله پست هایی را که تاکنون داشته است فرمانده دوم ارتش میدانی در سال 1987 و سپس  از سال 1991 فرمانده کل نیروهای مسلح و وزیر دفاع مصر است.

28-ممتاز السعید وزیر دارایی در کابینه جدید مصر در کابینه سابق به ریاست کمال الجنزوری نیز وزیر دارایی بوده است وی بیش از چهل سال است که در وزارت دارایی مصر کار می کند و پست های عدیده ای در طی این مدت داشته است.

29- مصطفی حسین کامل بهاء الدین وزیر محیط زیست در کابینه جدید مصر متولد استان الشرقیه و استاد دانشکده علوم دانشگاه قاهره و رئیس بخش ژئو فیزیک این دانشکده و هماهنگ کننده برنامه علوم نفتی این دانشکده بوده است. وی در سال 2006 جایزه بهترین پژوهشگر علمی در دانشگاه قاهره را از آکادمی تحقیقات علمی و فناوری به دست آورده است که موضوع پژوهش وی درباره طرح استفاده از سلول های سوختی برای تولید انرژی در مناطقی که برق به آنجا نرسیده، بوده است. بهاء الدین متخصص در خاکشناسی و معادن و آب های زیرزمینی است و تحقیقات پیشرفته ای نیز در زمینه امور زیست محیطی داشته است.

30- محمد کامل عمرو وزیر خارجه در کابینه جدی مصر دیپلماتی که در کابینه عصام شرف اولین نخست وزیر دولت موقت مصر نیز به عنوان وزیر خارجه برگزیده شد و در کابینه کمال الجنزوری نیز به کار خود ادامه داد. عمرو از زمانی که وزارت خارجه مصر را در سال 1997 ترک کرد از کار دیپلماتیک و سیاست خارجی فاصله گرفت و به اقتصاد روی آورد و در بانک جهانی کار کرد. وی پست های دیپلماتیک عدیده ای داشته است که آخرین آن سفیر مصر در عربستان بین سال های 1995 تا 1997 بوده است و پیش از آن نیز کاردار سفارت مصر در واشنگتن و معاون سازمان های آفریقایی در وزارت خارجه و نماینده مصر در سازمان ملل بود. وی پس از ترک منصب خود به عنوان سفیر مصر در ریاض مدیر اجرایی بانک جهانی شد که مصر و 13 کشور غربی بین سال های 1997 تا 2008 در ان عضویت یافتند.

31- نجوی خلیل وزیر بیمه در کابینه جدید مصر پیشتر مدیر مرکز ملی تحقیقات اجتماعی و جنایی و عضو کمیته تحقیق درباره حوادث انقلاب 25 ژانویه بوده است. وی دارای مدرک دکترای اطلاع رسانی از دانشگاه قاهره در سال 1986 است وی از سال 1976 به عنوان پژوهشگر مرکز ملی تحقیقات اجتماعی و جنایی مشغول به کار بود تا در سال 2008  که به مدیر کلی این مرکز رسید و تاکنون در این پست بوده است

32-خانم نادیه زخاری اسکندر، وزیر تحقیقات علمی فارغ التحصیل دانشکده علوم دانشگاه عین شمس قاهره در سا 1974 است و مدرک دکترای خود را در رشته شیمی معدنی از دانشگاه قاهره اخذ کرد وی رئیس بخش بیلوژیک غدد در مرکز غدد بوده است و بیش از 60 کار پژوهشی در مجله های علمی جهانی به ثبت رسانده است.

33- محمد ابراهیم علی وزیر آثار باستانی متولد استان الدقهلیه در سال 1953 میلادی و دارای مدرک لیسانس آثار باستانی مصر از دانشکده آثار باستانی قاهره در سال 1975 است.

وی دارای مدرک کارشناسی ارشد تحقیقات از دانشکده جغرافیا و تاریخ و تاریخ هنر و گردشگری در دانشگاه لیون فرانسه در سال 1987 است و دکترای خود را نیز در این دانشگاه و در رشته اثار باستانی به پایان رساند. محمد ابراهیم رئیس بخش گردشگری و هتل داری عین شمس و مدیر کمیته علمی و مرکز موزه باستان شناسی علمی مصر است.

34-محمد صابر عرب وزیر فرهنگ کابینه جدید مصر طی سال های1974 تاکنون در دانشگاه الازهر مشغول به تدریس است و در مرکز تحقیقات عربی نیز در سال های 1994 تا 2005 تدریس کرده است. وی رئیس دفتر باشگاه اطلاعات عربی در قاهره، رئیس شورای اداری هیئت عمومی انتشارات کتاب و اسناد ملی در سال 2005 تاکنون بوده است. وی بین سال های 2009 تا 2011 رئیس هیئت عمومی کتاب نیز بوده است.

35-علی صبری وزیر تولیدات نظامی در کابینه جدید مصر فارغ التحصیب دانشکده فنی نظامی در سال 1971 و دارای دکترای مهندسی شیمی از دانشگاه قاهره است از زمان فارغ التحصیلی خود در سال 1975 میلادی به نیروهای مسلح ملحق شد و در جنگ سال 1973 شرکت داشت و آخرین پستی که قبل از تصدی وزارتخانه تولیدات نظامی برعهده داشت ریاست شورای اداری شرکت مواد شیمیایی النصر وابسته به سرویس طرح های خدمترسانی ملی نیروهای مسلح بود.

کلید واژه ها: کابینه جدید مصر


نظر شما :