احضار معاون سفیر امریکا در چین

۱۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۱ کد : ۱۹۰۵۱۳۳ سرخط اخبار

ایرنا نوشت:

وزارت خارجه چین اعلام کرد 'ژانگ کانشنگ' معاون وزیرخارجه این کشور 'رابرت وانگ' معاون سفیر آمریکا در 'پکن' را برای ادای توضیح دراین مورد احضار کرده است.

براساس این گزارش، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ازحضور نیروی دریایی چین در دریای چین جنوبی ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده بود اوضاع در این منطقه را به دقت زیر نظر دارد.

معاون وزیرخارجه چین با اشاره به بیانیه وزارت خارجه آمریکا گفت، انتشار این بیانیه که حقایق در آن به درستی ذکر نشده است هیچگونه کمکی به طرف های درگیر جهت ایجاد صلح و ثبات در دریای چین جنوبی یا منطقه آسیا - اقیانوسیه نخواهد کرد.

وی افزود، پکن نارضایتی شدید و مخالفت قاطع خود را از این بیانیه ابراز کرده و از واشنگتن می خواهد تا به حق حاکمیت و تمامیت ارضی چین احترام گذاشته و درجهت ایجاد ثبات دراین منطقه گام بردارد.

براساس این گزارش، 'کین گانگ' یک سخنگوی وزارت خارجه چین نیز طی بیانیه جداگانه ای بر حق حاکمیت مطلق این کشور بر دریای چین جنوبی و جزایر واقع درآن تاکید کرد.

احضار معاون سفیر آمریکا درچین درحالی صورت گرفته است که پکن و واشنگتن بر سر مسایل مختلف ازجمله ارزش بالای پول رایج چین، مساله تبت و تایوان نیز با یکدیگر اختلاف دارند.

چین هم اکنون برسر مالکیت جزایر دریای چین جنوبی درگیر مناقشه با کشورهای منطقه ازجمله ویتنام و فیلیپین است.


نظر شما :