نخست وزیر جدید دردسرساز شد

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۸ کد : ۱۹۰۴۷۷۴ سرخط اخبار

ائتلاف جبهه ملی در مصر از رییس جمهور جدید اسلام گرای این کشور به خاطر انتخاب یک جانبه یک نخست وزیر بی تجربه انتقاد و اعلام کرد رییس جمهور مصر بدون شفاف سازی این اقدام را انجام داده و گروه های سیاسی با گرایش لیبرال را از خود دور کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ائتلاف جبهه ملی که یک گروه حمایتی شامل مدافعان دموکراسی، سکولارها و اسلام گرایان میانه روست و نقش مهمی در سقوط حسنی مبارک، رییس جمهور سابق مصر در سال گذشته داشته است، اعلام کرد: محمد مرسی رییس جمهور جدید مصر وعده های انتخاباتی خود را مبنی بر تشکیل دولت اتحاد ملی زیر پا گذاشته است.

روز سه شنبه محمدمرسی با انتخاب یک فرد تکنوکرات ناشناخته که پیشتر وزیر آب بوده به عنوان نخست وزیر مردم مصر را شوکه کرد، این فرد که هاشم قندیل نام دارد در دهه 40 زندگی خودش است و بسیاری از متحدان او را از لحاظ سیاسی وزنه سنگینی محسوب نمی کنند.

هم اکنون دولت جدید مصر با بحران هایی نظیر بی قانونی، اقتصاد دچار تورم، ناامیدی عمومی مواجه است چندی پیش بیمارستان های مصر از سوی مصری های عصبانی مورد حمله قرار گرفت و در جایی دیگر معترضان در اعتراض به قطع مکرر برق و کمبود آب، برخی از مسیرهای ارتباطی را مسدود کردند، اعتصاب های کارگری نیز گسترده شده است.

مرسی یک ماه پس از به دست گیری قدرت به عنوان اولین رییس جمهور منتخب مصر، قندیل را به عنوان نخست وزیر خود انتخاب کرده است. ناظران می گویند این ترکیب نشان دهنده تردید مرسی و گروه اخوان المسلمین برای انتخاب یک شخصیت قدرتمند به عنوان نخست وزیر است که مورد حمایت گروه های مختلف باشد.

ائتلاف جبهه ملی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: تصمیم گیری مرسی دارای شفافیت و روشنی است و باعث ایجاد یک صحنه سیاسی غبارآلود شده است.محمد مرسی که رهبر سابق اخوان المسلمین و رییس جمهور جدید مصر است قول داده بود یک دولت فراگیر با حضور تمامی طیف های سیاسی تشکیل دهد.وی ماه گذشته در دیدار با ائتلاف جبهه ملی اظهار داشت: یک فرد مستقل و یک سیاستمدار ملی گرا را به عنوان نخست وزیر مصر انتخاب می کند.هبا رئوف یک سیاست مدار اسلام گرای میانه رو و عضو ائتلاف جبهه ملی اظهار داشت: این باعث تعجب است که می بینیم شخصی که انتخاب شده با معیارهایی که گفته شده بود، تطابق ندارد.وی افزود: گفت وگوها برای تشکیل دولت جدید در پشت در بهای بسته انجام شده است.قندیل روز یکشنبه اظهار داشت: اعضای کابینه دولتش را روز پنج شنبه اعلام می کند.
 


نظر شما :