ترافیک سفر مقام‌های امریکایی به ریاض

امریکا از سرنوشت عربستان می‌ترسد

۰۱ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۶ کد : ۱۹۰۴۲۹۰ ترجمه برگزیده
در تمامی دیدارها و پیام‌های مقام‌های امریکایی نگرانی از کشیده شدن بحران سوریه به دیگر کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی ابراز شده است.
امریکا از سرنوشت عربستان می‌ترسد
 دیپلماسی ایرانی: در حالی که خشونت‌های سوریه به دمشق رسیده و به اعتقاد بسیاری از کارشناسان شمارش معکوس برای آغاز جنگ داخلی در این کشور آغاز شده، نگرانی‌ها از کشیده شدن این جنگ به فراتر از سوریه نیز آغاز شده است. دیگر رسما ایالات متحده امریکا از این که خشونت‌های سوریه به دیگر کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی که با مشکلات متعدد داخلی از جمله اختلاف‌های درون حکومتی و طایفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند، برسد، ابراز داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، امیر سلمان بن عبدالعزیز، ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور در دیدار با ژنرال جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای مرکزی ارتش امریکا در جده درباره مسائل جاری در سوریه و همچنین تنش‌های داخلی پیش آمده در عربستان و احتمال فراگیر شدن بحران منطقه‌ای تا خاک عربستان بحث و تبادل نظر کرد.

اگر چه خبرگزاری رسمی عربستان اعلام کرده است که در این دیدار درباره مسائل مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر شده و به جزئیات بیشتری اشاره نکرده است، اما منابع نزدیک به این مذاکرات که نامی از آنها برده نشده اعلام کردند، در این دیدار طرف امریکایی نگرانی عمیق خود را از دامنه‌دار شدن بحران سوریه و احتمال رسیدن آن تا خاک عربستان ابراز داشته و به امیر سلمان گفته است که واشنگتن اعتقاد دارد که تحولات اخیر عربستان نشان می‌دهد که این کشور تا چه اندازه آسیب‌پذیر است و دولت عربستان باید به طور جدی اصلاحات را پیش بگیرد. ژنرال ماتیس همچنین نسبت به انجام خشونتی شدید علیه معترضان اقلیت شیعه در عربستان توسط دولت این کشور برای سرکوب تظاهرات آنها نیز هشدار داده است.

این در حالی است که ملک عبدالله، پادشاه عربستان نیز روز دوشنبه نامه ویژه‌ای را از باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا دریافت کرده که حامل آن نامه تام دانیلون، مشاور امنیت ملی امریکا بوده است. هنوز جزئیاتی از این نامه منتشر نشده اما گفته می‌شود رئیس جمهوری امریکا در آن نامه به نکات مهمی اشاره کرده است.

هفته گذشته نیز رهبران عالی‌رتبه عربستانی از جمله پادشاه و ولیعهد با دیوید پترائوس، مدیر سازمان امنیت مرکزی امریکا، سی‌آی‌ای، دیدار کرد.

گفته می‌شود در تمامی این دیدارها و پیام‌ها نگرانی از کشیده شدن بحران سوریه به دیگر کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی ابراز شده است.

واشنگتن روز دوشنبه به طور رسمی اعلام کرد، از این که بحران سوریه به دیگر کشورهای منطقه برسد به شدت نگران است. پنتاگون نیز اعلام کرد که سوریه اولویت نخست امنیت ایالات متحده امریکا محسوب می‌شود.

پاتریک ونتریل، سخنگوی وزرات امور خارجه امریکا نیز در این باره به روزنامه‌نگاران گفت: «ما از سناریویی به مراتب بدتر از وضعیت جاری بسیار نگرانیم، یعنی از این می‌ترسیم که بحران سوریه به طور گسترده‌ای به خارج از مرزهای آن برسد و رسما رنگ و بوی طایفه‌ای در سراسر منطقه بگیرد. ما واقعا از این بابت نگرانیم. برای همین وضعیت سوری برای ما بسیار مهم است.»

در همین رابطه پنتاگون اعلام کرد، برای نظارت بیشتر بر تحولات منطقه و مواجه با تنش‌های منطقه‌ای به ویژه با ایران و سوریه در اعزام نیروهای نظامی و ناو هواپیما‌بر به آب‌های خاورمیانه تسریع می‌کند.

در بیانیه پنتاگون آمده است، بر کسی پوشیده نیست که ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانان و شرکای منطقه‌ای‌اش از تنش گسترده موجود در منطقه به شدت نگرانند و از این که منابع مختلف این تنش‌ها ناآرامی‌ها را گسترش دهند، احساس ناامنی می‌کند. طبیعتا در این میان سوریه از اولویت نخست ایالات متحده امریکا برخوردار است.

فرماندهی مرکزی امریکا در خاورمیانه از دریای سرخ تا خلیج فارس و غرب اقیانوس هند را شامل می‌شود. در هفته‌های اخیر ناوهای هواپیمابر آبراهام لینکولن و یواس‌اس اینترپرایز در آب‌های منطقه مستقر شده‌اند. به رغم این که ایران تهدید کرده بود در صورتی که این ناوها بخواهند از تنگه هرمز رد شوند، امکان دارد آنها را مورد حمله قرار دهد، این ناوها بدون هیچ مشکلی از تنگه هرمز عبور کردند و دو طرف ترجیح دادند که اقدامی تحریک‌آمیز علیه یکدیگر انجام ندهند.

 

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

 

نظر شما :