تحلیل کارشناسان غربی از اظهارات مسئولان ایرانی:

ایران تهدید می‌کند ولی قصد جنگ ندارد

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۶ کد : ۱۹۰۳۷۵۳ ترجمه برگزیده
ژنرال فاکس می‌گوید: «ایرانی‌ها کاملا حرفه‌ای برخورد می‌کنند و این مساله باعث می‌شود تا از حجم تنش‌های احتمالی میان دو طرف به رغم ایراد اظهارات آتشین کاسته شود.»
ایران تهدید می‌کند ولی قصد جنگ ندارد
دیپلماسی ایرانی: روابط ایران و غرب بیش از پیش متشنج شده است. اعمال تحریم‌های نفتی و بانکی جدید از سوی غرب علیه ایران و ایجاد محدودیت‌های بسیار در تعاملات اقتصادی برای ایرانی‌ها که همگی آنها به دلیل پیگیری ایرانی‌ها در پرونده صلح‌آمیز هسته‌ای‌شان اعمال شده، باعث شده است تا در بحبوحه مذاکرات ایران با 1+5 روابط ایران و غرب بیش از پیش متشنج شود.

در این میان تهدیدهای ایران علیه غرب نیز افزایش یافته است. تهدیدهایی که در حقیقت در پاسخ به تهدیدهای طرف‌های غربی و صهیونیست‌ها علیه ایران مطرح شده است. ایران مجددا تهدید بستن تنگه هرمز را مطرح کرده و فرماندهان نظامی کشورمان صحبت از توانایی‌های نیروهای نظامی ایران برای نابود کردن پایگاه‌ها و ناوهای امریکایی ظرف چند دقیقه زده‌اند و در مقابل تهدیدهای اسرائیلی‌ها نیز پایانی ندارد و همچنان تهدید نظامی علیه ایران را مطرح می‌کنند. در این میان نمایندگان مجلس نیز پیشنهاد داده‌اند که آن دسته از کشورهایی که نفت ایران را تحریم کرده‌اند، مورد تحریم ایران قرار بگیرند.

در این میان برای نخستین بار از ماه ژوئن تا کنون قیمت نفت به بیش از 100 دلار در هر بشکه رسید تا بازارهای نفتی نیز از تهدیدهای دو طرف علیه یکدیگر تاثیر بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، مسئولان و تحلیلگران نظامی غربی معتقدند که ایران واقعا توانایی مبارزه با غرب در منطقه را دارد و می‌تواند هر وقت که اراده کند منطقه‌ای ناامن برای آنها و متحدانشان ایجاد کند. اما درباره تهدیدهای اخیر ایران علیه غرب و حملات آتشین تهران به مواضع غربی‌ها آنها معتقدند که این تهدیدها بیشتر جنبه روانی دارد و ایران می‌خواهد بدین ترتیب به غرب فشار بیاورد که در اعمال تحریم‌های نفتی علیه آن تجدید نظر کند و در عین حال بازارهای نفتی جهان را تحریک کند.

ژنرال مارک فاکس، نایب رئیس عملیات دریایی امریکا در کنفرانس مرکز مطالعات امنیتی و دفاعی پادشاهی در لندن در این باره می‌گوید: «آن‌چه می‌بینیم بیشتر لحن‌های تند ایران در واکنش به تحریم‌ها است. ما مشابه این وضعیت را در سال 2010 زمانی که تحریم‌ها علیه ایران‌آغاز شدند نیز دیدیم، آنها معمولا از طریق مانورهای نظامی و اظهارات آتشین نظرات خود را بیان می‌کنند.»

اخیرا امریکا حضور نظامی خود را در منطقه خلیج فارس افزایش داده و توان نظامی خود را در ناوگان پنجم دریایی خود در خلیج فارس تقویت کرده است. در این پایگاه نظامی دو ناو هواپیمابر آبراهام لینکولن و اینترپرایز مستقر شده‌اند.

ایران بارها تاکید کرده است که در صورتی امریکا و اسرائیل بخواهند هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهند به آنها پاسخ کوبنده‌ای خواهد داد. غرب دائما برنامه هسته‌ای ایران را بدون ارائه کوچک‌ترین مدرکی مورد شبهه قرار داده است در حالی که ایران بارها با ارائه سند و مدرک ثابت کرده است که برنامه هسته‌ای‌اش تنها اهداف صلح‌آمیز دارد.

مایکل کونیل، متخصص امور ایران در مرکز تحلیل امور دریایی که عموما تحلیل‌های کارشناسی و سیاسی در اختیار موسسه پژوهشی سی‌.ان‌.ای که مورد حمایت مالی دولت ایالات متحده امریکا است، قرار می‌دهد در این باره می‌گوید: «ایران به طور روشن و بی‌پرده به ایالات متحده امریکا و هم‌پیمانان منطقه‌ای‌اش می‌گوید که می‌تواند در صورت هر گونه تعرضی با قدرت پاسخ دهد. علاوه بر آن ایران با این پیام به مردم خود اطمینان می‌دهد که نیروی نظامی محترمی در اختیار دارد که می‌تواند در صورت هر گونه تعدی خارجی از آنها دفاع کند و امنیتشان را تامین کند.»

اری راتنر، مشاور سابق امور خاورمیانه در وزارت امور خارجه امریکا نیز در این باره می‌گوید: «ایران فعلا قصد ندارد تهدیدهای خود را علیه غرب عملی کند، اما تند شدن لحن ایرانی‌ها و افزایش تهدیدهای آنها ممکن است محاسبات اشتباهی را برای طرف مقابل آنها ایجاد کند. منطقه خلیج فارس به سمتی می‌رود که تبدیل به یک صندوق باروت شود که هر آن ممکن است منفجر شود.»

اکثر کارشناسان بر این نکته تاکید می‌کنند که در صورتی که حمله نظامی علیه ایران صورت بگیرد خاورمیانه به شدت ملتهب خواهد شد و کل خاورمیانه وارد جنگی تمام عیار و ویرانگر خواهد شد و در آتش آن خواهد سوخت.

به رغم همه این اظهارات، برخی از درجه‌داران دریایی معتقدند که تنش نظامی میان ایران و ایالات متحده امریکا نسبت به چند سال پیش یا حتی چند ماه پیش بسیار کاهش یافته و این نشان می‌دهد که ایران برخی مواضع خود را تعدیل کرده است.  

ژنرال فاکس در این باره می‌گوید: «من بعید می‌دانم که اظهارات تهدیدآمیز دو طرف کار را به جنگ رو در رو بکشاند. حضور نیروهای نظامی دریایی دو طرف چیز تازه‌ای نیست و مدتها است که در دریاها مستقرند. ایرانی‌ها کاملا حرفه‌ای برخورد می‌کنند و این مساله باعث می‌شود تا از حجم تنش‌های احتمالی میان دو طرف به رغم ایراد اظهارات آتشین کاسته شود.»

هنری اسمیث، تحلیلگر امور خاورمیانه در مرکز کونترال ریسکس در لندن در این باره می‌گوید: «ما شاهد جنگ‌ کلامی از سوی طرف ایرانی هستیم اما می‌بینیم که تهدیدهای طرف امریکایی در این زمینه بسیار کاهش یافته است، این نشان می‌دهد که دو طرف قصد ندارند که در خلیج فارس با یکدیگر درگیر شوند. در این میان دولتی که باید مراقب آن بود تا دست از پا خطا نکند اسرائیل است.»

ریوا پالا، رئیس بخش مطالعات استراتژیک در مرکز مشاوره‌ای تهدیدهای سیاسی استراتفور در ایالات متحده امریکا نیز اظهارات اسمیث را تایید می‌کند و می‌گوید: «این افزایش تنش قابل پیش‌بینی بود اما دو طرف به خوبی تلاش می‌کنند که در این صحنه سیاسی با یکدیگر درگیر نشوند. آنها خوب می‌دانند که چگونه رفتار کنند که در این میان شکست بسیاری را متحمل نشوند و هزینه‌ گزافی نپردازند. از این رو دو طرف به هیچ وجه نمی‌خواهند با یکدیگر درگیر شوند.»

 

نظر شما :