مانور موشکی پیام متفاوتی به همراه دارد

یک مانور و هزار معنا

۱۷ تیر ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۸ کد : ۱۹۰۳۶۱۵ ترجمه برگزیده
هدف از این مانور موشکی این است که در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران ، اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی انجام می شود. پیام دیگر ایران از این مانور نیز این است که تحریم ها می توانند آسیب رسان باشند اما موجب تسلیم شدن تهران نمی شود.
یک مانور و هزار معنا

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده و اتحادیه اروپا اعمال دور جدیدی از تحریم های سخت علیه صنعت نفت و بانکداری ایران را با یک هدف آغاز کرده اند و آن ایجاد فشار اقتصادی بر حکومت جمهوری اسلامی به گونه ای است که برای توافق با جامعه بین المللی بر سر اهداف هسته ای اش جدی تر عمل کند. اما تهران تنها یک روز پس از آغاز تحریم های اتحادیه اروپا مانور موشکی 3 روزه را در نزدیکی سمنان آغاز کرد و از سوی دیگر کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس شورای اسلامی نیز طرح متوقف کردن تانکر های نفتی در تنگه هرمز را ارائه کرده است.

در شرایطی که کارشناسان در استانبول زمینه ادامه مذاکرات هسته ای را بررسی می کنند به نظر می رسد هدف از برگزاری مانور موشکی به تصویر کشیدن بخشی از چشم اندازی است که می تواند پس از شکست مذاکرات ایجاد شود. به گزارش روزنامه کریستین ساینس مانیتور هدف از این مانور موشکی این است که در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران ، اقدام متقابل از سوی جمهوری اسلامی انجام می شود. پیام دیگر ایران از این مانور نیز این است که تحریم ها می توانند آسیب رسان باشند اما موجب تسلیم شدن تهران نمی شود.

این در حالی است که اتحادیه اروپا از روز یکشنبه تحریم نفتی ایران را به طور کامل اجرا کرده است و به این ترتیب 18 درصد از صادرات نفتی ایران باید بازار دیگری را برای خود بیابد. ایالات متحده نیز از پنجشنبه گذشته قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را به اجرا درآورده است. این تحریم ها علاوه بر 4 قطعنامه تحریمی شورای امنیت و دیگر تحریم هایی است که آمریکا و متحدانش به صورت یک یا چند جانبه علیه ایران اعمال می کنند.

دولت باراک اوباما این نکته را خاطرنشان می کند که تحریم ها در سال گذشته هزینه ای 30 میلیارد دلاری برای ایران به همراه داشته چرا که صادرات نفتی جمهوری اسلامی را کاهش داده است. بنا بر ادعای کاخ سفید تحریم های جدید نیز به منزله شرایط دشوار تر برای اقتصاد ایران خواهد بود. کریستین ساینس مانیتور به نقل از یک مقام عالی دولتی در این زمینه می نویسد: تحریم ها پیامد های وخیمی برای اقتصاد ایران به همراه داشته است اما در عین حال کارشناسان در این مورد که تحریم ها به تغییر رفتار ایران بیانجامد، ابراز تردید می کنند.

جورج لوپز، کارشناس دانشگاه نوتردام بر این باور است غرب به امید تغییر رفتار ایران و تمایل برای توافق هسته ای تحریم ها را اعمال می کند اما نمی توان در مورد این دستاورد اطمینان داشت. به گفته وی یکی از موانع این راه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. لوپز می گوید ، این انتخابات شانس توافق را کاهش می دهد چرا که هر یک از طرف ها باید برخی امتیاز ها را بپذیرند. اما در عین حال کمپ اوپاما می داند هر گونه ارائه امتیاز به ایران به معنی افزایش انتقاد رقیب جمهوریخواه وی یعنی میت رومنی است که هم اکنون نیز اوباما را به ضعف در مقابل ایران متهم می کند.

اما در حالی که کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه طرح متوقف کردن تانکر های نفتی به مقصد کشور های تحریم کننده ایران در تنگه هرمز را تصویب کرده و به این ترتیب بار دیگر تهدید بسته شدن تنگه هرمز به صورت جدی مطرح شده، برگزاری مانور موشکی نیز زنگ خطرها را در غرب به صدا در آورده است.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، مانور موشکی پیام متفاوتی را به همراه دارد. ایران می گوید در این مانور ها الگوی پایگاه های کشور های دشمن در منطقه را هدف گرفته است. این پیامی مستقیم برای ایالات متحده است که پایگاه های نظامی در افغانستان، بحرین؛ کویت و عربستان سعودی دارد. 

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :