اعلام مانور موشکی همزمان با اعمال تحریم ها

هشدار مستقیم تهران به تل آویو

۱۵ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۰۳۵۲۵ ترجمه برگزیده
امیر علی حاجی زاده، فرمانده سپاه پاسداران ضمن اعلام آزمایش موشکی که در هفته های آتی انجام می شود، خاطرنشان کرده است که این مانور باید پیامی باشد که نشان دهد جمهوری اسلامی آماده اقدام محکم و قاطع است.
هشدار مستقیم تهران به تل آویو

  دیپلماسی ایرانی: در اوایل زمستان سال جاری، زمانی که دولت های اروپایی تحریم نفتی ایران را تصویب کردند، مقامات جمهوری اسلامی هشدار دادند در صورت اجرای این تحریم ها تنگه هرمز را مسدود می کنند. اکنون این تحریم ها اجرا شده است و تهران از برگزاری مانور موشکی 3 روزه خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، یکی از جدی ترین تهدید های که ایران به موازات اجرای تحریم های نفتی مطرح کرد، نابود کردن اسرائیل بوده است. اسرائیل می گوید در صورت شکست دیپلماسی با ایران از گزینه نظامی استفاده می کند. از سوی دیگر ایالات متحده نیز تاکید دارد که گزینه نظامی همچنان روی میز قرار دارد اما در عین حال از مقامات اسرائیلی می خواهد صبور باشند تا تحریم ها علیه ایران به نتیجه برسد. برخی نیز در واشینگتن امیدوارند، اعمال تحریم نفتی اروپا علیه ایران موجب شود تهران در مذاکرات استانبول رویکرد خود را تغییر دهد. پس از سه دور مذاکره در سطح عالی بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 ( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) ، تصمیم بر این شد که مذاکرات در سطح کارشناسی در تاریخ سوم جولای در استانبول برگزار شود.

امیر علی حاجی زاده، فرمانده سپاه پاسداران ضمن اعلام آزمایش موشکی که در هفته های آتی انجام می شود، خاطرنشان کرده است که این مانور باید پیامی باشد که نشان دهد جمهوری اسلامی آماده اقدام محکم و قاطع است. به گفته وی درصورتی که اسرائیل اقدامی انجام دهد باید بداند که از روی زمین حذف خواهد شد. حاجی زاده در ضمن تاکید کرد موشک های ایرانی می توانند پایگاه های آمریکا در منطقه را هدف قرار دهند.

این در حالی است که فرمانده ستاد مشترک نیرو های آمریکایی اخیرا اعلام کرده است، بزرگترین مانور نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل در ماه های نوامبر یا اکتبر برگزار می شود. از سوی دیگر سنای آمریکا نیز طرحی را به تصویب رسانده که حمایت نظامی آمریکا از اسرائیل به طور ملموسی افزایش می یابد. برخی تصویب این طرح را پیامی مستقیم برای ایران می دانند. پیامی حاکی از این واقعیت که در صورت لزوم، آمریکا از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران حمایت می کند. از سوی دیگر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین، اخیرا 361 موشک کروز سفارش داده است.

علاوه بر این امارات متحده عربی و بحرین نیز همزمان با آغاز تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران در روز یکشنبه اعلام کردند مانور نظامی مشترک خود را برگزار خواهند کرد. این مانور هوایی به گزارش رسانه های عرب زبان چند روز ادامه خواهد داشت.

تحلیلگران می گویند، تهدید بستن تنگه هرمز که در اوایل زمستان از سوی مقامات ایرانی مطرح شد، نگرانی کشور های عربی حوزه خلیج فارس را به دنبال داشته است. این کشور ها بخش قابل توجهی از صادرات نفتی خود را از طریق این تنگه به بازار های جهانی می رسانند. به همین دلیل در ماه های اخیر این کشور ها علاوه بر افزایش پتانسیل های نظامی و دفاعی خود، مسیر های جایگزینی را نیز برای صادرات نفت ایجاد کرده اند که بدون نیاز به تنگه هرمز، نفت را به بازار های جهانی می رساند. برخی کارشناسان بر این باورند ، حتی در صورت عملی نشدن تهدید قدیمی تهران برای بستن تنگه هرمز نیز چشم انداز درگیری نظامی بین ایران و اسرائیل برای کشور های عرب حوزه خلیج فارس نگران کننده است و آنها می کوشند با روش های گوناگون از جمله برگزاری مانور های نظامی مشترک، این نگرانی را تعدیل کنند.

باوجود اینکه در ماه های اخیر تهدید بستن تنگه هرمز از سوی ایران مطرح نشده، اما جمعه گذشته، علی فدوی، فرمانده سپاه پاسداران خاطرنشان کرد کشتی های ایرانی در تنگه هرمز به موشک هایی با برد کوتاه مجهز شده اند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

نظر شما :