پیام سفر پوتین برای ایران چه بود؟

۰۷ تیر ۱۳۹۱ | ۲۰:۲۲ کد : ۱۹۰۳۲۴۴ ترجمه برگزیده
سفر پوتین به منظور ارسال یک پیام برای تهران طراحی شده است. یکی از دلایل سفر رئیس جمهور روسیه به اسرائیل این است که به ایرانیان بگوید در صورتی که مصالحه نکنند، مسکو به کشوری که دشمن تهران به شمار می رود نزدیک تر خواهد شد.
پیام سفر پوتین برای ایران چه بود؟

 دیپلماسی ایرانی: مساله هسته ای ایران و بحران در سوریه در اولویت دستور کار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در  نخستین سفر به اسرائیل قرار دارد که قرار است از روز دوشنبه آغاز شود.

روسیه به عنوان عضوی از شورای امنیت سازمان ملل و شریک تجاری ایران با تحریم های مضاعف آمریکا و متحدانش علیه جمهوری اسلامی مخالف است. اما آمریکا و اسرائیل تهران را به تلاش برای تولید سلاح هسته ای متهم می کنند. اتهامی که ایران آن را رد می کند و تا کنون چندین دور مذاکره برای حل پرونده هسته ای جمهوری اسلامی نیز به نتیجه نرسیده است.

رسانه های اسرائیلی می گویند، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و وزرای عالی رتبه وی از اینکه به طور علنی از پوتین بخواهند به تلاش های غرب برای تشدید فشار بر ایران ملحق شود؛ خودداری می کنند چرا که این نگرانی وجود دارد، با این درخواست، پوتین خشمگین شود. اما گفته می شود هم دفتر نخست وزیر و هم وزارت خارجه اسرائیل به شدت منتقد موضع روسیه در قبال پرونده هسته ای ایران و بحران در سوریه هستند.

روزنامه اسرائیلی حیوم به نقل از یک مقام عالی رتبه گزارش می دهد، راه متوقف کردن ایران از پوتین عبور می کند. اما به نظر نمی رسد که در حال حاضر روس ها دلیلی برای تغییر موضع خود داشته باشند. اما با وجود برآورد ها و تحلیل های منفی، برنامه های هسته ای مورد تردید ایران در دستور کار سفر 24 ساعته پوتین به اسرائیل قرار دارد. انتظار می رود  در این سفر تل آویو ، پوتین را در مورد سیاست ایران و فروش سلاح به روسیه تحت فشار قرار دهد.

پیام اسرائیل برای پوتین این خواهد بود که تل آویو برنامه هسته ای ایران را تحمل نمی کند. مسئول سرویس روسیه در وزارت امور خارجه اسرائیل خاطرنشان می کند البته دیپلماسی در اولویت قرار دارد اما حفاظت از اسرائیل اهمیت زیادی دارد و از روسیه به عنوان عضو شورای امنیت انتظار می رود مسئولیت خود را درک کرده و از ایجاد چرخه هسته ای در ایران جلوگیری کند.

یک تحلیلگر محلی نیز بر این باور است که سفر پوتین به منظور ارسال یک پیام برای تهران طراحی شده است. به گفته وی یکی از دلایل سفر رئیس جمهور روسیه به اسرائیل این است که به ایرانیان بگوید در صورتی که مصالحه نکنند، مسکو به کشوری که دشمن تهران به شمار می رود نزدیک تر خواهد شد.

نخستین سفر پوتین به اسرائیل در حالی انجام می شود که مذاکرات اخیر در مسکو برای حل مساله هسته ای ایران به نتیجه ای نرسیده و قرار است گفت و گو ها در سطح کارشناسی در استانبول برگزار شود. از سوی دیگر اسرائیل نیز بار دیگر تهدید اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای ایران را مطرح می کند که با توجه به ناکامی مذاکرات مسکو جدی تر شده است.

گفته می شود لیبرمن، وزیر امور خارجه اسرائیل که به خوبی به زبان روسی مسلط است از پوتین در فرودگاه بن گوریون استقبال می کند. رئیس جمهور روسیه با هیاتی 300 نفره از اعضای دولت، مشاوران و رسانه ها روز دوشنبه وارد اسرائیل می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 


نظر شما :