متهم حادثه لاکربی درگذشت

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۹۰۱۵۸۶ سرخط اخبار

خبرگزاری رویترز گزارش داد، تنها متهم حادثه لاکربی اسکاتلند امروز (یکشنبه) در پایتخت لیبی درگذشت.

به گزارش ایسنا، عبدالباسط المقرحی، تنها متهم بمب‌گذاری در هواپیمای خطوط هوایی «پن امریکن» در آسمان لاکربی اسکاتلند، در سن 60 سالگی در گذشت.

عبدالحکیم المقرحی، برادر عبدالباسط اعلام کرد، او که به سرطان پروستات مبتلا بود، در خانه‌اش در طرابلس و کنار خانواده‌اش فوت کرد.

عبدالباسط المقرحی در سال 2009 به خاطر "ملاحظات انسانی" و در حالی که اعلام شده بود تنها سه ماه دیگر زنده است، از زندان آزاد شد.


 

پرواز شماره ۱۰۳ خطوط هوایی آمریکا که از لندن راهی آمریکا بود، در اثر انفجار یک بمب با ۲۴۳ مسافر و ۱۶ نفر خدمه بر فراز لاکربی متلاشی شد. ۱۱ تن نیز هم در لاکربی در جنوب اسکاتلند به‌ هنگام سقوط این هواپیما در این شهر و ویران شدن چند خانه جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع قربانیان این حادثه به ۲۷۰ تن رسید. به همین دلیل این حادثه با عنوان سانحه لاکربی نیز شناخته می‌شود.

دولت‌های آمریکا و انگلیس، لیبی را مسئول این بمب‌گذاری معرفی کردند که منجر به تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور شد. در سال ۲۰۰۳ لیبی رسما مسئولیت این بمب‌گذاری را بر عهده گرفت. عبدالباسط المقراحی تنها فردی است که در رابطه با حمله تروریستی محکوم شد.




( ۱۳ )

نظر شما :