ایهود باراک:

مذاکرات ایران و ١+٥ مسخره است!

۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۱ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۹۰۱۴۴۵ سرخط اخبار
 
جدید‌ترین اظهارات وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نشانگر نگرانی ادامه‌دار این رژیم از امکان رسیدن ایران و ۱+۵ به توافقی است که سود ایران را در پی داشته باشد. در عین حال، در این سخنان اظهارات جدیدی درباره میزان اورانیومی که ایران می‌تواند غنی کند، مطرح شده است.
 
به گزارش «تابناک»، «ایهود باراک»، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در سخنانی اظهار داشته است: مذاکره میان ایران و گروه ۱+۵ که سرانجام به توافق بر سر ساز و کارهایی بینجامد که به ایران اجازه دهد، جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد، مسخره است. 

بنا بر این گزارش، باراک همچنین با اشاره به گفت‌وگوهای آتی میان ایران و گروه ۱+۵، مدعی شد، تا هنگامی که اسرائیل به آمریکا و دیگر اعضای ۱+۵ اعتماد کرده، از آنها انتظار دارد مرزی را مشخص کنند تا روشن شود، تا چه مدت زمانی از بابت نظامی نشدن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل خواهد شد. 

وی ادامه داد: «اگر جامعه جهانی، آستانه‌ای را تعیین کند که کاملا از سوی ایران نیز پذیرفته شده باشد، اما به آن اجازه دهد به حرکت خود به سمت برنامه نظامی ادامه دهد، این امر مسخره و یک فریب است؛ حال چه برسد به اینکه ایران تنها بخش‌هایی از این طرح را بپذیرد».
 
باراک درباره نتایج مورد انتظار از مذاکرات نیز گفت: «نیاز است که ایران غنی‌سازی را در حد ۲۰ یا حتی ۳ تا ۵ درصد متوقف کرده و همه اورانیوم‌های غنی شده را از کشور بیرون کند. 
می‌توانید به آنها اجازه دهید، تنها با میزان ناچیزی مشغول باشند که حتی برای یک سلاح هسته‌ای نیز کافی نخواهد بود».

وی همچنین ایران را کشوری دانست که ممکن است همچون عراق و سوریه، از سوی اسرائیل به تأسیسات هسته‌ایش حمله شود؛ اما در عین حال اظهار داشت: در شرایط کنونی، مهمترین موضوع، مذاکرات پیش روست. 

وی همچنین اشاره کرده است: «گمان می‌کنم یک ایران هسته‌ای، دورنمای کلی خاورمیانه را تغییر خواهد داد؛ بنابراین، ما باید کاری کنیم که جلوی این امر را بگیریم. حال این کار می‌خواهد با تحریم‌ها صورت بگیرد، یا مذاکرات یا هر چیز دیگر».

این گزارش یادآور می‌شود، اظهارات باراک را باید آخرین تلاش‌های رژیم صهیونیستی در آستانه مذاکرات بغداد برای تأثیرگذاری بر روند این مذاکرات ارزیابی کرد. این رژیم از سویی نگران آن است که رسیدن ایران و غرب به توافق، چشم انداز تیره و تاری را در منطقه پیش روی این رژیم گذارد و از سوی دیگر، از ناگزیر بودن حصول توافق نیز آگاه است. 

در حقیقت، این اظهارات را می‌توان نشانه‌ای از سردرگمی مقامات رژیم صهیونیستی دانست. باراک از سویی حتی امکان غنی‌سازی ۲۰ درصدی را نیز برای ایران می‌پذیرد و از سوی دیگر، مذاکرات را کاری مسخره می‌داند. 

به این ترتیب، اظهارات باراک را نیز باید در راستای خط کلی مقامات غربی و صهیونیستی در روزهای اخیر ارزیابی کرد که تلاش دارند با اعمال بیشترین فشار ممکن، دادن کمترین امتیازات را به ایران در مذاکرات تضمین کنند؛ این خط کلی، طیفی از تهدید به حمله نظامی به ایران تا مطرح کردن دوباره تحریم‌ها را شامل می‌شود.

نظر شما :