اعتراض شدید چین به تصمیم باراک اوباما علیه ایران

۱۴ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۱۴ کد : ۱۸۹۹۵۴۰ سرخط اخبار
وزارت امور خارجه چین در واکنش به تصمیم باراک اوباما برای تحریم نفت ایران ضمن تاکید بر موضع همیشگی خود در قبال ایران اعلام کرد که واشنگتن حق مجازات یک‌جانبه دیگر کشورها را ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد:‌ وزارت امور خارجه چین روز شنبه در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد: چین همواره با این که یک کشور بر اساس حقوق داخلی خود، تحریم‌هایی یک‌جانبه را بر کشوری دیگر تحمیل کند مخالف بوده است. به علاوه چین اعمال یک جانبه آن تحریم‌ها علیه کشوری ثالث را نمی‌پذیرد.

باراک اوباما روز جمعه طرح تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت ایران و مشتریانش را تایید کرد که بر اساس آن هرگونه خرید نفت و مبادله تجاری با بانک مرکزی ایران‌، موسسات خارجی را در معرض خطر تحریم از سوی آمریکا قرار خواهد داد.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که آمریکا اطمینان یافته است نفت‌خام به میزان لازم و کافی در بازارهای جهانی وجود دارد و تشدید تحریم‌ها علیه صنعت نفت ایران٬ آسیبی جدی به متحدان آمریکا در جهان وارد نخواهد کرد. به همین خاطر این فشارها قرار است باز هم افزایش یابد.

اقدام اوباما به آمریکا این امکان را می‌دهد که آن دسته از بانک‌ها و موسسات خارجی را که هم‌چنان به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند تحریم و به نوعی مجازات کند.

بسیاری از خریداران نفت ایران٬ از جمله چند کشور اروپایی در کنار ژاپن٬ کره جنوبی و هند از متحدان اساسی آمریکا هستند. به همین خاطر کشورهایی که گام‌های مشخصی برای کاهش واردات نفت از ایران بردارند می‌توانند از این تحریم‌ها معاف شوند.

در عین حال مقامات کره جنوبی نیز روز شنبه اعلام کردند که در همکاری با آمریکا تلاش خواهند کرد واردات نفت از ایران را کاهش دهند و ترکیه نیز از کاهش ۱۰ درصدی خرید نفت از ایران در پی فشارهای آمریکا خبر داده است.

مقامات وزارت امور خارجه کره جنوبی گفتند که انتظار دارند تا اواخر ژوئن با آمریکا در خصوص کاهش واردات نفت از ایران به توافق برسند. این مقامات به دلیل این که مذاکرات مربوطه همچنان در حال انجام است، از افشای نام‌شان خودداری کردند.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ترکیه نیز یک روز بعد از پایان سفر رجب طیب اردوغان، نخست وزیر این کشور به تهران اعلام کرد که 10 در صد از واردات نفت ایران را کاهش می‌دهد و شرکت توپراس نیز اعلام کرد که وارداتش را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

تانیر ایلدیز، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه روز جمعه به خبرنگاران گفت که این کشور 10 درصد از واردات نفت خود از ایران را کاهش خواهد داد و نفت دیگر کشورها و از جمله لیبی را جایگزین آن خواهد کرد.

ایلدیز گفت: ما قصد داریم تعداد و مسیرهای کشورهایی که از آنها نفت می‌خریم را افزایش دهیم و افزود که ترکیه در اولین مرحله یک میلیون تن نفت از لیبی وارد خواهد کرد.

وی گفت که کشورش در حال مذاکره با عربستان برای خرید نفت است.

ترکیه روزانه 200 هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند که بیش از هفت درصد صادرات نفت ایران را به خود اختصاص می‌دهد.

در عین حال بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، اروگوئه نیز روز جمعه اعلام کرد که از ایران درخواست خواهد کرد که در ازای خرید نفت خام از ایران، به تهران برنج تحویل دهد.

تاباره آگوئره، وزیر کشاورزی اروگوئه گفت: اگر ایران مایل به معامله پایاپای نفت با برنج باشد، این کار را انجام خواهیم داد و ارز را از این معامله حذف خواهیم کرد.

اروگوئه بزرگترین صادرکننده برنج در آمریکای لاتین است.

نظر شما :