افغانستان بار دیگر صحنه اعتراض مسلمانان

۰۶ اسفند ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۳ کد : ۱۸۹۸۳۲۳ نگاه ایرانی
یادداشتی از سید محمد صادق خرازی.
افغانستان بار دیگر صحنه اعتراض مسلمانان
یکبار دیگر مردم غیور افغانستان علیه توهین نیروهای ناتو به مقدسات خود قیام کرده اند. طی چند روز گذشته مردم مسلمان افغانستان در کابل و برخی نقاط دیگر کشورشان  با برپایی تظاهرات و راهپیمایی، اقدام اخیر سربازان آمریکایی ناتو در سوزاندن قرآن مجید را محکوم کرده تا جایی که تاکنون چند تن از شهروندان افغانی در درگیری با نیروهای انتظامی جان خود را از دست داده اند.

در پی افشای خبر سوزاندن انبوه زباله در پایگاه نظامی بگرام که در آن نسخه هایی از قرآن نیز موجود بود، موجی از انزجار نسبت به این اقدام نیروهای آمریکایی، سراسر افغانستان را در بر گرفت. در ابتدا فرمانده نیروهای آمریکا در افغانستان سریعاً دست به کار شده و با غیر عمدی تلقی کردن این اقدام شنیع سعی در کنترل اوضاع نمود و با محکوم کردن آن قول داد که سریعاً موضوع را بررسی و نتیجه را به اطلاع عموم برسانند. سپس وزیر دفاع آمریکا وارد صحنه شده و این اقدام را محکوم نمود. نهایتاً اوباما با ارسال نامه ای به رییس جمهور افغانستان از این اقدام سربازان آمریکایی عذر خواهی نمود. در حقیقت مقامات آمریکایی تلاش کردند اینطور وانمود کنند که سربازانشان اطلاعی از محتوای مطالبی که سوزانده شده نداشتند و لذا عمدی در کار نبوده است. البته گزارشاتی که بعداً از منابع آمریکایی رسید حکایت از خبر دیگری داشت. روز چهار شنبه آسوشیتدپرس گزارش داد یک مقام نظامی غربی که مایل نبود نامش افشا شود گفت که قرآن ها و دیگر کتب اسلامی از یک کتابخانه در یک بازداشتگاه در نزدیکی پایگاه بگرام خارج شده و به دلیل اینکه این کتب افراط گرایی را ترویج می داده و زندانیان از طریق نوشتن مطالب در آن کتب پیام های افراطی مبادله می کردند در آن پایگاه به آتش کشیده شد!

هنوز چند ماه از بی احترامی تفنگداران آمریکایی به اجساد چند افغانی نمی گذرد. در آن حادثه نیز آمریکایی ها قول بررسی موضوع را دادند که هنوز خبری از آن منتشر نشده است. در سال ٢٠٠٥ نیز هفته نامه آمریکایی نیوزویک گزارش داد که یک بازجوی آمریکایی در گوانتانامو یک نسخه از قرآن را در توالت انداخت. بعد از اعتراض مسلمانان جهان به این اقدام زشت که منجر به کشته شدن حداقل ١٦ نفر شد خبر مزبور از آن هفته نامه حذف شد. سال گذشته نیز بعد از اینکه یک کشیش آمریکایی در ایالت فلوریدا نسخی از قرآن را به آتش کشید در اعتراض مسلمانان ١٨ نفر کشته شدند.

اکنون این سوال مطرح است که آیا سربازان آمریکایی بر اساس سیاست دیکته شده توسط دولتشان دست به چنین اقداماتی می زنند و یا اینکه نیروهای خودسر بدون دستور از مقامات ارشد اینگونه اعمال زشت را مرتکب می شوند. حتی اگر قبول کنیم که دولت آمریکا دستورالعملی برای قرآن سوزی صادر نکرده است عدم اقدام قاطع در برابر اقدامات سخیف علیه مسلمانان و مقدسات آنها هیچ توجیهی ندارد. دولتمردان آمریکایی چگونه می توانند این واقعیت را کتمان کنند که پروژه اسلام هراسی که سالهاست توسط لابی صهیونیستی و دیگر تندروها در غرب تبلیغ می شود در آخر به این نوع حرکات زشت منتهی می شود. لذا دولت آمریکا مستقیماً مسؤل توهین انجام شده به ساحت مقدس قرآن کریم است و بیانیه و خطابه و عذرخواهی چیزی از این مسؤلیت نمی کاهد. درصورتی حرف های دولت آمریکا در دخیل نبودن آنها در این اقدامات قابل قبول است که عملاً و به صورت علنی با توهین کنندگان برخورد نماید. متاسفانه دولت آمریکا در چنین مواردی کارنامه خوبی از خود به جا نگذاشته است. مماشات با متخلفین و سرپوش گذاشتن بر اعمال آنها این ظن را قوی می کند که توطئه ای از پیش طراحی شده در حال انجام است.

موضوع توهین به قرآن در افغانستان یک موضوع صرفاً افغانی نیست و به کل جهان اسلام مربوط می شود. لذا از سران کشورهای اسلامی و همچنین از رهبران مسلمانان در اقصی نقاط جهان انتظار می رود که این اقدام شنیع را محکوم کرده و از دولت آمریکا بخواهند که با بانیان آن قاطعانه برخورد نماید. در این مسیر نقش سازمان کنفرانس اسلامی بسیار مهم است. از دستگاه دیپلماسی کشور نیز انتظار می رود تا از طریق مشورت با کشورهای اسلامی اقدام لازم در صیانت از مقدسات و ارزشهای اسلامی را به عمل آورد.

منتشر شده در روزنامه اعتماد

 

نظر شما :