افغانستان شریک استراتژیک اروپایی ها

۱۲ دی ۱۳۹۰ | ۱۵:۰۴ کد : ۱۸۹۶۶۸۸ آسیا و آفریقا
اعلام سیاست های چندگانه و ناهماهنگ در مورد افغانستان تمامی ندارد؛ از مقوله صلح با طالبان گرفته تا امضای پیمان استراتژیک با قدرت های غربی.
افغانستان شریک استراتژیک اروپایی ها

افغانستان هنوز نتوانسته به مرحله ای از امنیت و توسعه برسد که به تنهایی درباره سیاست های کلان داخلی و خارجی خود تصمیم بگیرد. هنوز امریکا و آلمان و انگلیس عمده ترین مشورت دهندگان یا به نوعی تصمیم سازان در امور افغانستان به شمار می آیند و این کشور تا رسیدن به استقلال کامل و بی نیازی از کمک های نظامی و اقتصادی غرب راهی طولانی در پیش دارد.

از سوی دیگر دولت افغانستان همواره اعلام کرده است که سیاست خارجی خود را بر مبنای امنیت همسایگانش اتخاذ می کند ولی درحالی که ایران طی سال های گذشته بیشترین مهاجر را از افغانستان پذیرفته و از لحاظ بازرگانی نیز روابطی نزدیک با افغان ها داشته است، هیچ گاه از تصمیمات کابل مبنی بر همکاری طولانی مدت و استراتژیک با غرب رضایت نداشته و آن را مخل امنیت خود و منطقه تلقی کرده است.

حتی اگر بپذیرم که افغان ها در مورد تداوم مناسبات با غرب و استقرار پایگاه های نظامی در کشورشان متفق القول و متحد باشند و آن را مایه دستیابی به منافع ملی و تامین مرزهایشان بدانند، ولی نگاهی به موضع گیری ها و تصمیم گیری های دولتمردان افغانستان درباره موضوع مذاکره با طالبان نشان دهنده عدم همسویی کامل آنها با سیاست های غرب است.

در روزهای پایانی سال 2011 میلادی، خبر رسیده است که افغانستان در ماه ژانویه با چند کشور اروپایی پیمان همکاری های استراتژیک امضا خواهد کرد.

ایمل فیضی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این باره به رادیو آزادی خبر داده است که در ملاقات رئیس جمهور افغانستان با وزیر دفاع فرانسه در کابل بعضی از جزئیات چنین پیمانی مورد بررسی قرار گرفته است. این در حالی است که مذاکرات افغانستان با ایالات متحده در مورد امضای یک پیمان همکاری استراتژیک ادامه دارد و هنوز به نتیجه نرسیده است.

افغانستان پیشتر یک پیمان همکاری استراتژیک را با هندوستان امضا کرده که همکاری های درازمدت هند را با این کشور تضمین می کند. بر این اساس هند قرار است در عرصه تعلیم پلیس افغانستان نیز همکاری هایی با این کشور داشته باشد. برخی کارشناسان می گویند این معاهده اگرچه منافعی را به همراه دارد ولی رابطه اسلام آباد – کابل را مخدوش و زمینه های همکاری و دوستی میان دو همسایه را با موانع و بدبینی هایی روبرو کرده است.

اکنون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که حامد کرزی در ژانویه 2012 قرار است به چند کشور اروپایی سفر کند و پیمان هایی استراتژیک با سه کشور به امضا برساند. به گفته وی "قرار است رئیس جمهور با یک هیات بلندپایه در اواخر ماه ژانویه سفری به اروپا داشته باشد که در جریان این سفر پیمان استراتژیک با کشور بریتانیا به امضا خواهد رسید. سپس چنین پیمانی با کشور فرانسه امضا خواهد شد و در آخر نیز رئیس جمهور کرزی سفری به ایتالیا خواهد داشت که در جریان این سفر قرار است سند همکاری های استراتژیک با کشور ایتالیا هم به امضا برسد."

در خبرها آمده بود که وزیر دفاع فرانسه در جریان سفر دو روزه ای که به افغانستان داشته، در ملاقات با حامد کرزی بعضی از مواد پیمان استراتژیک را که این کشور می خواهد با افغانستان امضا کند مورد بحث قرار داده است. این اولین پیمان استراتژیک خواهد بود که بین افغانستان و یک کشور غربی به امضا خواهد رسید. این پیمان شامل 12 بخش است، به این معنی که دولت فرانسه در 12 حوزه همکاری های استراتژیک خود را با دولت جمهوری اسلامی افغانستان آغاز خواهد کرد؛ از جمله در امور دفاعی و امنیتی، بخش های زراعت، بهداشت، آموزش و تحصیلات عالی، فرهنگ و باستان شناسی، معادن، اصلاحات در ادارات دولتی و همکاری با وزارتخانه های اقتصاد و مالیه.

در صورت امضای این قراردادها با کشورهای اروپایی و امریکایی، شرایط حضور آنها در افغانستان بعد از سال 2014 که موعد خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان است، فراهم می شود. ایالات متحده، ناتو و اکثر کشورهای اروپایی گفته اند که خروج نیروهایشان از افغانستان به معنی ترک این کشور نیست و همکاری با افغانستان تا سال های طولانی ادامه خواهد داشت. 

منبع: هیئت تحریریه دیپلماسی ایرانی
 

نظر شما :