مذاکرات ايران و آمريکا باز هم در ابهام

۲۸ فروردین ۱۳۸۷ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۷۸۱ آمریکا
ابهام در برگزارى دور تازه اى از مذاکرات تهران و واشنگتن پيرامون عراق مسئله جديدى نيست. سابقه مبهم بودن تاريخ و محتواى مذاکرات ايران و آمريکا به قبل از برگزارى اولين دور گفت و گو ها باز مى گردد.
مذاکرات ايران و آمريکا باز هم  در ابهام
چند روز پيش محمد على حسينى، سخنگوی وزارت خارجه ایران،در جلسه هفتگی اش با خبرنگاران درخواست رسمى آمريکايى‌ها براى مذاکره با ايران بر سر موضوع عراق را اعلام کرد و گفت:" درخواست آمریکا تحت بررسى است. ايران گفت‌ و گو با آمريکا پيرامون موضوع عراق را به محض فراهم شدن  شرايط لازم ادامه مى‌دهد." اما برخى خبرها از ديدار و مذاکره محرمانه دو طرف حکايت داشت.
 
ابهام در برگزارى دور تازه اى از مذاکرات تهران و واشنگتن پيرامون عراق مسئله جديدى نيست. سابقه مبهم بودن تاريخ و محتواى مذاکرات ايران و آمريکا به قبل از برگزاري اولين دور گفت و گو ها باز مى گردد.
 
البته پس از برگزارى اين دور، مذاکره کنندگان نويد برگزارى دور بعدى را در فاصله اى کوتاه پس از دور اول دادند اما از آن زمان تاکنون هيچ دورى از گفت و گو ها بر اساس تاريخ ها و احتمال هاى اعلام شده پيش نرفت و همواره با تاخير و تغيير مواجه شد.
 
حال ابهام در زمان برگزارى دور چهارم گفت و گوى تهران و واشنگتن با پخش اخبارى در خصوص مذاکرات پشت پرده طرفين شدت بيشترى يافته و آنچه جلب توجه مى کند تعدد تحليل ها، تفسيرها و خبرها در رسانه هاى مختلف در خصوص اعضاى هيات مذاکره کننده ايرانى و آمريکايى و تاکيد بر انجام شدن اين مذاکرات از يک سو و تکذيب مکرر اين اخبار توسط مقامات دو کشور از سوى ديگر است.
 
منبع اوليه خبر ديدار محرمانه مقامات و کارشناسان تهران و واشنگتن، روزنامه انگليسى اينديپندنت بود. اين روزنامه در شماره روز دوشنبه ( 14 آوريل ) مدعی شد ایالات متحده آمریکا و ایران در حال مذاکره غیرمستقیم و محرمانه بر سرپرونده هسته‌ای ایران و روابط سرد تهران - واشنگتن هستند.
 
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این روزنامه به نقل از  توماس پیکرینگ، وزیرخارجه سابق آمریکا، نوشته است:" گروهی از دیپلمات‌های سابق آمریکا و کارشناسان سیاستخارجی با مشاورین سیاسی ایرانی و اساتید دانشگاه در مکان‌های مختلفی غیر از آمریکاو ایران دیدار کرده اند. عده‌ای از مذاکره ‌کنندگان ایرانی با سازمان‌های دولتی داخل ایران رابطه و تماسدارند."
 
اما پس از انتشار اين خبر، واشنگتن ادعاى روزنامه اينديپندنت را تکذيب کرد و خبرگزارى فرانسه در اين خصوص گزارش داد:" تام کیسی، سخنگوی کاخ سفید، اعلام کرد که این گفت و گوها کانالی برای مذاکره و برای انتقال پیام نیست و به هیچ موضع رسمی وابستگی ندارد. این مذاکرات یک سری گفت و گو غیر رسمی بوده و توسط شخصیتهای غیر دولتی صورت گرفته است.در عین حال هیچکس نباید این مذاکرات را با مذاکرات رسمی اشتباه بگیرد."
 
ديدگاه مقامات آمريکايى در خصوص مذاکره با ايران
هيلارى کلينتون، نامزد دموکرات انتخابات رياست جمهورى 2008 ايالات متحده، که در نشست ناشران روزنامه‌‌ها 28 فروردين ( 16 آوريل ) صحبت مى‌کرد سياست بوش در قبال جمهورى اسلامى ايران را شکست‌خورده توصيف کرد و پيشنهاد گفت و گوهاى محدود با تهران را مطرح ساخت.

وى در حالى پيشنهاد گفت و گوى محدود را مطرح کرد که هفته گذشته سناتور باراک اوباما، رقيب وى نيز خواستار برگزارى گفت و گوهاى رو در رو با ايران شد.
 
در همين حال دریاسالار مایکل مولن، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح آمریکا، بعنوان عالی ترین مقام نظامی اين کشور، ایران را بزرگ ترین چالش ایالات متحده در پنج سال آینده و مرکز بی ثباتی در منطقه خاورمیانه معرفى کرد و خواستار پیدا شدن راهی برای گفت و گو با این کشور است.
 
دغدغه هاى مقامات عراقى و تلاش براى زمينه سازى مذاکرات
از سوى ديگر، مقامات عراقى که وضعيت کشورشان موضوع مذاکرات تهران و واشنگتن است دغدغه هاى خاصی برای برگزارى دور جديد مذاکرات دارند، اما تاخير در برگزاری مذاکرات تا آنجا پيش رفته که برخى مقامات عراقى نسبت به ادامه گفت و گوهاى ايران و ايالات متحده دلسرد شده اند.
 
روز گذشته، هوشيارى زيبارى، وزير امور خارجه عراق، در گفت ‌و گو با رويترز تصريح کرد دولتش ازنوامبر گذشته سعى دارد دور چهارم مذاکرات ایران و آمریکا  را برگزار کند.
 
روزنامه البيان چاپ امارات  نيز از قول وزیر خارجه عراق نوشت:" زمانى براى برگزارى اين نشست در دست ندارد، علاوه بر آن دولت عراق نيازمند تعهد هر يک ازدو طرف نسبت به زمان مورد توافق است، اما چنين امرى به وقوع نپيوسته است."

نظر شما :