آمریکا به دنبال تحریم ایران است؛ نه جنگ

۱۷ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۷ کد : ۱۷۶۹۴ آمریکا
هرچند روز‌های منتهی به انتشار گزارش یوکیا آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران، با داغ شدن دوباره موضوع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران همراه بوده اما همچنان نظر‌های متفاوتی در خصوص تمایل واقعی آمریکا در این زمینه وجود دارد.
آمریکا به دنبال تحریم ایران است؛ نه جنگ
دیپلماسی ایرانی: هرچند روز‌های منتهی به انتشار گزارش یوکیا آمانو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای مورد نگرانی ایران، با داغ شدن دوباره موضوع اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران همراه بوده اما همچنان نظر‌های متفاوتی در خصوص تمایل واقعی آمریکا در این زمینه وجود دارد.

برخی بر این باورند که شرایط کنونی اقتصادی و سیاسی در آمریکا، پتانسیل لازم برای به راه انداختن جنگ دیگری را در اختیار ندارد و برخی دیگر نیز از طرح‌هایی خبر می‌دهند که مقامات پنتاگون برای حمله به ایران در سر می‌پرورانند.

این در حالی است که مقامات آمریکایی به طور شفاف اعلام کرده‌اند که قصد دارند از گزارش آمانو برای افزایش فشار بر ایران استفاده کنند. اما آیا این فشار همانگونه که معاون امور رسانه ای کاخ سفید می‌گوید، ‌ترکیبی از تحریم و ایزوله است یا آن‌طور که نو محافظه‌کاران آمریکایی اعلام کرده اند، راهی جز اقدام نظامی باقی نمانده است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس با انتشار گزارشی به تحلیل نیت واقعی آمریکا از به راه انداختن جنجال بر سر گزارش آمانو پرداخته است. به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، ‌ایالات متحده از نشانه‌هایی که از تلاش تهران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای حکایت دارد، ‌به شدت نگران است، اما در عین حال قصد دارد از گزارش مدیر کل آژانس به عنوان اهرمی برای افزایش فشار و تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی استفاده کند و نیت آمریکا اقدام نظامی علیه ایران به بهانه گزارش آمانو نیست.

به بیان بهتر مقامات آمریکایی در صدد هستند از لحن انتقادی این گزارش برای ترغیب جامعه بین‌المللی به منظور در نظر گرفتن تحریم‌های جدی‌تر علیه ایران استفاده کنند.

با این حال مقامات کاخ سفید مطابق با استراتژی معمول خود در قبال ایران نسبت به حذف هیچ یک از گزینه‌ها علیه ایران اقدام نکرده و تاکید دارند که گزینه نظامی که اخیرا به سوژه‌ای داغ در محافل سیاسی اسرائیل، آمریکا و اروپا تبدیل شده همچنان روی میز است.

با این وجود نباید فراموش کرد که در واقعیت اقدام نظامی آمریکا علیه ایران با موانع زیادی مواجه است. از سوی این اقدام به طور کامل فعالیت‌های مورد نگرانی از جانب ایران را متوقف نمی‌کند و از سوی دیگر مسائل سیاسی، دیپلماتیک و اقتصادی در راه تامین هزینه اقدام نظامی برای آمریکا وجود دارد که به تازگی دو جنگ پر هزینه را در منطقه خاورمیانه پشت سر گذاشته است.

هرچند واکنش ایران به هرگونه اقدام نظامی با تجهیزات هسته‌ای که هم اکنون در اختیار دارد در ابهام است اما مقامات آمریکایی بر این باورند که جمهوری اسلامی می‌تواند در اقدامی متقابل اسرائیل و یا متحد دیگر آمریکا در منطقه یعنی ترکیه را هدف قرار دهد. همچنین تهران می‌تواند به کمک نیرو‌های حزب الله و حماس جنگ‌‌های نیابتی را علیه منافع آمریکا در منطقه به راه بیاندازد.

برخی از تحلیلگران بر این باورند که هدف آمریکا از غوغایی که به پا کرده این است تا از گزارش آمانو به بهترین وجه ممکن برای راضی کردن دیگر کشور‌ها در جهت افزایش فشار بر ایران استفاده کند.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرده است که رویکرد دوسویه در مورد ایران همچنان استراتژی مورد علاقه آمریکاست.

به گفته جان کیربی، دولت آمریکا و وزارت دفاع بر این استراتژی متمرکز هستند.

از سوی دیگر جورج لیتل، معاون امور رسانه‌ای پنتاگون می گوید که آمریکا نگرانی‌های اسرائیل در مورد فعالیت های هسته‌ای ایران را درک می‌کند و این موضوع محور مذاکرات اخیرا مقامات اسرائیل و آمریکا بوده است. لیتل ادامه داد: روابط وزارت دفاع آمریکا و اسرائیل بسیار خوب است و راه‌های ارتباطی باز است و در صورتی که اقدامی لازم باشد آمریکا به اسرائیل به طور نزدیک همکاری خواهد کرد.


نظر شما :