امریکایی‌ها خطاب به اسرائیل:

حق ندارید حتی به حمله فکر کنید

۱۸ آبان ۱۳۹۰ | ۱۲:۴۰ کد : ۱۷۶۹۲ آمریکا
امریکایی‌ها نمی‌فهمند که اسرائیلی‌ها برای چه اصرار دارند که چراغ قرمز یا حتی نارنجی به آنها برای حمله به ایران داده شود. به اعتقاد آنها اصلا در حال حاضر چیزی به اسم گزینه نظامی وجود ندارد.
حق ندارید حتی به حمله فکر کنید
دیپلماسی ایرانی: مقامات امریکایی این روزها گزارش‌های روزنامه‌های مختلف جهان را به دقت پیگیری می‌کنند. آنها می‌گویند که به نظر می‌رسد اوضاع از کنترل خارج شده و هر کسی قصد دارد به تنهایی و بدون هماهنگی با دیگران اهداف خود را پیش ببرد. اشاره آنها مستقیما به اسرائیلی‌ها است که این روزها به رغم مخالفت صریح و قاطع امریکا به فکر استفاده گزینه نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران افتاده‌اند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن به نقل از روزنامه اسرائیلی یدیعوت احرونوت، مقام‌های وزارت امور خارجه امریکا به سفیر اسرائیل در واشنگتن ابلاغ کرده‌اند که نمی‌دانند اگر به اسرائیل چراغ سبز یا حتی چراغ زرد برای حمله به ایران نشان بدهند، چه اتفاقی خواهد افتاد. یک دیپلمات ارشد امریکایی در این باره گفته است: «آنها می‌خواهند که ما چراغ سبز یا حتی چراغ زرد نشان دهیم ولی تا کنون مواضع امریکا در قبال حمله اسرائیل به ایران تغییر نکرده است، همچنان چراغ قرمز است. این را به طور رسمی در ماه اکتبر به اطلاع اسرائیلی‌ها رسانده‌ایم.»

این دیپلمات که نخواست نامش فاش شود، با انتقاد صریح و با لحن تهاجمی نسبت به اسرائیل همچنین گفت: «در کاخ سفید و وزارت دفاع امریکا هیچ گونه آمادگی حتی برای شنیدن امکان حمله نظامی به ایران وجود ندارد. در ایالات متحده حتی نمی‌فهمند که اسرائیلی‌ها برای چه اصرار دارند که چراغ زرد یا نارنجی به آنها در این زمینه داده شود. به اعتقاد آنها اصلا در حال حاضر چیزی به اسم گزینه نظامی وجود ندارد.»

مسئولان عالی‌رتبه امریکایی می‌گویند که اگر در بیت المقدس یا تلاویو کسانی هستند که می‌گویند اوباما از این می‌ترسد که در انتخابات پیش رو رای نیاورد در صورتی که به اسرائیل اجازه حمله به ایران داده شود، آنها نقشه سیاسی امریکا را به درستی نخوانده‌اند. اصلا بحث استفاده از گزینه نظامی علیه ایران کاملا مردود است.

مقامات وزارت امور خارجه امریکا می‌گویند که ماه‌های نوامبر و دسامبر ماه‌های بسیار حساس و پراشکالی در رابطه با ایران خواهد بود. امریکایی‌ها به دقت و با جدیت تمام رفتارهای فرماندهان امنیتی و سیاسی اسرائیل را زیر نظر دارند و حتی اخیرا آموزش‌های نیروهای هوایی اسرائیل را به دقت زیر نظر گرفته‌اند و هر کاری می‌کنند که هر گونه تلاش‌های خطرناک اسرائیل علیه ایران را مهار کنند.

نگرانی‌ها از تحرکات اسرائیل زمانی دو چندان شد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم اظهارات بسیار تند و افراطی را علیه ایران بیان کرد که تا کنون سابقه نداشته است. وی مدعی شد، تهدیدهای نظامی دنیای اسلام جدی است. ما از این می‌ترسیم که ایران جهان اسلام را به سلاح هسته‌ای مجهز کند! اسلام‌گرایان مصر و اردن بیش از همه تحت تاثیر ایران هستند. این بار بحث من فقط جنبه هشدار و ترس ندارد بلکه ما از این می‌ترسیم روابطی میان ایران با جریان‌های اسلامی برای انتقال تکنولوژی هسته‌ای برقرار شود.

وی همچنین گفت: «من نمی‌توانم اسرائیل را در معرض خطر قرار دهم با صرف امید داشتن به این که اتفاقی نمی‌افتد. دنیا امروز دگرگون شده است، مشکلات متعدد جهان این روزها کم نیستند. من نمی‌توانم به جامعه جهانی امید داشته باشم که این موضوع را به آسانی حل و فصل کند.»

اظهارات نتانیاهو علامات استفهام بسیاری برای امریکایی‌ها به وجود آورد. آنها گوش‌های خود را تیز کردند و نمایندگان خود در اسرائیل را فعال کردند تا ببینند که واقعا در اسرائیل چه می‌گذرد. آن‌چه تا کنون آنها دریافته‌اند این است که نتانیاهو فقط حرف می‌زند. او فقط می‌خواهد یک جنجال تازه در دنیا راه بیندازد و الا هیچ سند قابل اعتنا و اعتمادی علیه ایران در دست ندارد.»

لئون پانه‌تا، وزیر دفاع اسرائیل که اخیرا به تلاویو سفر کرده بود، در دیدار با ایهود باراک و دیگر مقام‌های اسرائیلی به آنها گفت: «ما مدت طولانی است که فعالیت‌های شما را زیر نظر داریم. در طول این مدت ایران را نیز کاملا زیر نظر داشته‌ایم ولی آن‌چه فهمیده‌ایم این است که ایران تا زمانی که بخواهد تهدیدی جدی تلقی شود بسیار فاصله دارد.»

به اعتقاد مقام‌های کاخ سفید، هدف اسرائیل از ایراد چنین تهدیدهایی به هیچ وجه جنبه واقعی ندارد. اسرائیل می‌خواهد بدین ترتیب به شورای امنیت سازمان ملل فشار بیاورد تا تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند. تشدید تحریم‌ها تا حدودی می‌تواند برای مدتی خیال اسرائیل را نسبت به آن‌چه تهدید ایران می‌نامد، راحت کند.

امریکایی‌ها در حال حاضر در حال فشار به هم‌تایان خود در شورای امنیت سازمان ملل به ویژه روسیه و چین هستند تا رضایت آنها را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران جلب کنند.

از سوی دیگر امریکایی‌ها از این نیز می‌ترسند که با قدرت گرفتن اسلام‌گرایان در مصر اوضاع مجددا به نفع ایران تغییر کرده و دومینوی تغییر هم‌پیمانان عربشان سرعت بیشتری به خود بگیرد. به اعتقاد آنها پس از مصر نوبت اردن خواهد رسید که اسلام‌گرایان به قدرت برسند. درباره عربستانی‌ها نیز می‌گویند که آنها اصولا اعتماد خود را به اوباما از دست داده‌اند و به طور مستقل هم‌پیمانی‌های تازه‌ای با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس ایجاد کرده‌اند.

امریکا و اسرائیل بر این نکته تاکید دارند که اشتباهات مکررشان در خاورمیانه باعث شده است تا ایران از این اشتباهات نهایت استفاده را ببرد و جایگاهش در منطقه تقویت شود. آنها زمانی فهمیدند که در حال ضعیف شدن هستند که مشاهده کردند، ملک عبدالله، پادشاه اردن پیام‌های ایجابی برای ایرانی‌ها می‌فرستد و مسئولان عالی‌رتبه ایرانی از اردن دیدن می‌کنند. آنها از این که پادشاه نخست‌وزیر را از میان کسانی انتخاب کرد که توجهی ویژه به جریان‌های اسلامی دارد و می‌خواهد گفت‌وگوها را با اخوان المسلمین از سر بگیرد به شدت ناخشنودند.

به هر صورت امریکایی‌ها تلاش دارند که فضای به وجود آمده از انتشار خبر احتمال حمله اسرائیل به ایران را تا قبل از زمستان پیش رو آرام کنند در حالی که اسرائیلی‌ها به شدت با این روش مخالفند و همچنان تلاش می‌کنند که جنجال رسانه‌ای در این زمینه را تقویت کنند. آنها با این کار امیدوارند که بتوانند امریکایی‌ها را راضی کنند که فعالیت بیشتری برای رویارویی با ایران از خود نشان دهند.

 

نظر شما :