کشف نامه ولیعهد انگلیس به قذافی

۰۳ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۵ کد : ۱۷۳۴۲ سرخط اخبار
نامه پرنس چارلز، ولیعهد انگلیس به قذافی در یکی از کاخ‌های دیکتاتور سابق لیبی کشف شد، نامه‌ای که در آن پرنس چارلز به تحسین قذافی پرداخته است.

به گزارش «ایسنا» در این نامه ولیعهد انگلیس معمر قذافی را "عالیجناب" خطاب می‌کند و خواستار بهبود روابط میان انگلیس و لیبی است. این نامه تازه‌ترین سند کشف شده از ارتباط شرم‌آور انگلیس و رژیم منفور قذافی است. چندی پیش نیز نقش میانجی‌گری پرنس اندرو میان انگلیس و لیبی افشا شده بود.

نامه پرنس چارلز در تاریخ 7 ژوئن 2007 نوشته شده و در کاخی که توسط سیف الاسلام قذافی مورد استفاده قرار می‌گرفت، کشف شده است.

در این نامه همسر الیزابت دوم، معمر قذافی را به خاطر همکاری با مسیحیان، کمک به قربانیان ایدز و همچنین همکاری با شورای انگلیس تحسین می‌کند.

در این نامه آمده است: "من می‌خواستم در نامه خود به شما عالیجناب بگویم که وسعت نظر شما در انجام این اقدامات تا چه حد برای من دلگرم کننده بود."

نامه چارلز یک هفته پس از سفر تونی بلر به لیبی ارسال شده است. بلر در هفته‌های پایانی نخست وزیری‌اش و برای امضای توافقنامه‌های نفتی و نظامی میان لیبی و شرکت‌های انگلیسی به این کشور سفر کرده بود.

پرنس چارلز همچنین در نامه خود نوشته است:" گزارش سفر آقای بلر به من ارائه شده و در حال حاضر ما به دنبال راه‌های توسعه روابط میان لیبی و انگلیس هستیم."

نامه دوم به قذافی، از سوی تونی بلر و یک ماه بعد ارسال شده که در آن به عزم دولت انگلیس برای پیگیری معاهده‌های نظامی و تجاری با رژیم طرابلس تاکید شده است.

در هر دو نامه درخصوص توافقنامه نظامی برای ارائه سیستم دفاع هوایی به لیبی صحبت شده، سیستمی که می‌توانست از قذافی در برابر حملات ناتو دفاع کند.

در ماه سپتامبر به دنبال کشف نامه‌های موجود در محل اقامت سفیر انگلیس در طرابلس نقش پرنس اندرو نیز در روابط لیبی وانگلیس فاش شد.

هم‌زمان با تلاش دولتمردان حزب کارگر انگلیس برای آرام کردن دیکتاتور غیر قابل پیش‌بینی لیبی، پرنس اندرو خواهان ملاقات با سرهنگ قذافی بوده است.

وزرای انگلیس از اندرو به عنوان یک میانجی جهت آرام کردن دیکتاتور سابق لیبی استفاده می‌کردند زیرا بیم آن داشتند که قذافی حکم جهاد علیه انگلیس را صادر کند.

در نامه گوردون براون، نخست وزیر وقت انگلیس در سپتامبر 2007 به قذافی از وی درخواست شده تا با اندرو ملاقات کند.

شب گذشته منابع سلطنتی انگلیس اعلام کردند: نامه چارلز ربطی به توافقنامه نظامی میان دو کشور نداشته و هدف از ارسال آن، کمک به تلاش‌های بین المللی جهت آزادی شش پرستار بلغار زندانی در لیبی بوده است.

این پرستارها به اتهام تلاش برای آلوده کردن کودکان لیبی به ویروس HIV در این کشور زندانی شده بودند اما پس از مدتی حکم اعدام آنها به حبس ابد تبدیل شد و به دنبال مذاکرات گسترده کشورهای اروپایی با لیبی آزاد شدند.

منابع سلطنتی انگلیس اظهار داشتند: دولت حزب کارگر بخشی از تلاش‌ها برای آزادی این زندانیان بود و از پرنس چارلز خواست تا با ارسال نامه به قذافی روند آزادی پرستارهای بلغار را تسهیل کند.

آنها همچنین اظهار داشتند: ارسال این نامه تصمیمی نبود که پرنس خود اتخاذ کند بلکه بخشی از دیپلماسی بین المللی و به درخواست دولت بود.

نظر شما :