برنده کیست؛ ایران یا آمریکا؟

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۳ کد : ۱۷۳۰۹ سرخط اخبار
خبرانلاین- جمعه عصر بود که باراک اوباما چهل و چهارمین رئیس جمهوری ایالات متحده پشت تریبون قرار گرفت و گفت: نبرد طولانی ما در عراق تا پایان سال جاری به پایان می رسد. این سخنان فقط می تواند در خصوص سربازان امریکایی مصداق داشته باشد. شبه نظامیان در عراق از جمله عراق همچنان به جنگ با دموکراسی در عراق ادامه خواهند داد. همسایگان عراق هم همچنان سهم خود را از این کشور مطالبه خواهند کرد. هزاران پیمانکار متعلق به شرکت های خصوصی همچنان از دیپلمات ها و تاسیسات امریکا در عراق محافظت می کنند. تنش ها میان کردها و دولت عراق هم در شمال همچنان ادامه خواهد داشت . درست در همان نقطه ای که ترکیه در حال حاضر نیروهای خود را مستقر کرده است.

برخی در کاخ سفید می توانند اینگنونه استدالال کنند که نوری مالکی نخست وزیر عراق به همراه دیگر اعضای کابینه اش می تواند از پس تمام این تهدیدها برآید و دیگر نیازی به نیروهای ثانویه ای نیست که از سال گذشته از میادین اصلی نبرد در عراق عقب کشیدند و تنها به دنبال آموزش نیروهای عراقی بودند و نه مشارکت در نبردهای مستقیم. با اینهمه اعلام ناگهانی عقب نشینی همه جانبه نیروهای امریکایی از عراق این احتمال را تفویت کرد که شاید تمام دستاوردهای امنیتی این سالها از میان برود. شاید ایران با رفتن امریکایی ها در عراق و منطقه قدرت بیشتری بیابد و دست بالا را در روزهای جنگ سرد با امریکا در اختیار داشته باشد .
باراک اوباما در سخنان خود نوری مالکی را برای ماه دسامبر به ایالات متحده دعوت کرد و تاکید کرد که خارج کردن 43 هزار نیرو از عراق با توافق دولت مالکی همراه بوده است . حقیقت این است که هم دولت عراق و هم دولت باراک اوباما در خصوص این مساله دچار انشقاق و شکاف هستند. بسیاری از رهبران عراقی ادامه حضور نیروهای امریکایی در این کشور را چکی تضمینی در برابر ایران می دانند و اعتقاد دارند که امریکا در هر کشوری در خلیج فارس که حضور دارد در حقیقت اتحاد و ائتلاف خود را با میزبان به تصویر کشیده است . با اینهمه برای اقای مالکی کنار گذاشتن ایران و دوستداران این کشور در داخل دولت کار اسانی نیست. مالکی در روزهای اخیر وعده خود برای همکاری با نیروهای امریکایی در راستای باقی ماندن بخشی از آنها به عنوان نیروی آموزش دهنده را فراموش کرد و البته از اعطای مصونیت قضایی به این سربازان هم سرباز زد .
همین اجتناب ها بود که این ذهنیت را به باراک اوباما داد که بهتر است به سخن مشاوران خود گوش دهد و با تمام قوا در برابر عراق بایستد. فرماندهان نظامی امریکا پیش از این اعلام کرده بودند که با توجه به تهدید قدرت گرفتن ایران بهتر است 18 هزار سرباز امریکایی در عراق باقی بماند. اما مشاوران اجتماعی و سیاسی اوباما ادعا می کنند که نیروهای عراقی می توانند از پس کنترل امور پس از عقب نشینی نیروهای امریکایی هم برآیند، می توانند میزان حضور ایران را در کفه ترازو بگذارند و می توانند مانع از به راه افتادن مجدد جنگ داخلی در این کشور میان فرقه های متفاوت شوند. این طیف اعتقاد دارند که امریکا می تواند از کانال های دیگری مانند فروش تسلیحات و یا پیمانکارهای خصوصی مخصوص اموزش نفوذ خود در عراق را حفظ کند.
یک تا دو سال اینده را باید منتظر نشست و دید که آیا این نتیجه گیری درست است یا خیر؟ علاوه بر این باراک اوباما در سال 2008 میلادی وعده داد که سربازان امریکایی را به وطن بازگرداند و اکنون در آستانه انتخابات سال 2012 باید این وعده خود را محقق شده نشان دهد. پایان این بازی ما را هم در زمره کسانی قرار خواهد داد که نسبت به آخر داستان شک و تردید دارند.

 

 

نظر شما :