سوئدی‌ها نمی‌خواهند عضو ناتو باشند

۰۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۹ کد : ۱۷۲۶۹ سرخط اخبار
 "بازی در زمین ناتو" به یکی از اصلی ترین مولفه های سیاست خارجی استکهلم تبدیل شده است.

* دست رد مردم سوئد بر سینه ناتو

 در این خصوص دولت ائتلافی "فردریک راینفلت" سعی دارد به هر نحو ممکن بر ضریب وابستگی سوئد به ناتو بیافزاید. اما شهروندان سوئدی وابستگی کشورشان به ناتو را تقبیح کرده و عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی را بر نمی تابند. بر اساس آخرین نظرسنجی صورت گرفته توسط موسسه Sifo که در روزنامه سوئدی Svenska Dagbladet به چاپ رسیده است، تنها 23 درصد از شهروندان سوئدی خواستار عضویت کشورشان در ناتو هستند. 
این در حالیست که در ماه مارس سال 2009 میلادی و در نظرسنجی مشابهی که توسط این موسسه صورت گرفته بود، 33 درصد از شهروندان سوئدی خواستار عضویت کشورشان در ناتو بودند .به عبارت بهتر 10 درصد از موافقان پیوستن سوئد به ناتو مواضع خود را تغییر داده و با این مسئله مخالفت کرده اند. در این میان 27 درصد از شهروندان سوئدی نیز اعلام کرده اند که پاسخی برای عضویت با عدم عضویت کشورشان در ناتو ندارند و به عبارتی، این مسئله برایشان اهمیتی ندارد. نکته بسیار مهم و قابل توجه اینکه در همه احزاب و گروههای سوئدی، اعم از احزاب راستگرا و چپ گرا شاهد افزایش تعداد مخالفان  پیوستن به ناتو هستیم. حتی در میان طرفداران حزب حاکم سوئد (حزب اعتدال) نیز تنها 33 درصد موافق پیوستن به ناتو هستند.

* تبعات همراهی سوئد با ناتو در لیبی و افغانستان

همراهی سوئد با ناتو در لیبی  به خوبی نشان می دهد که سیاستمداران سوئدی کمترین توجهی نسبت به مخالفتهای عمومی نسبت به تاثیرپذیری سیاست خارجی استکهلم از ناتو ندارند. در جریان تحولات اخیر لیبی، سوئد چراغ سبزهای پررنگی به ناتو نشان داد. چراغ سبزهایی که برای بسیاری از شهروندان سوئدی آزار دهنده بود. با وجود آن که سوئد عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیست و سعی دارد همواره در مجادلات بین المللی از خود به عنوان کشوری بی طرف و حتی در مواردی واسطه گر نام ببرد، اما در جریان بمباران لیبی به دست ناتو شاهد بودیم که این کشور با هشت هواپیمای جنگی  در عملیات ناتو برای ایجاد مناطق پرواز ممنوع بر فراز لیبی شرکت کرد. 
دولت سوئد طی سالهای اخیر به شکل گسترده ای در فعالیت های ناتو شرکت می کند. این مسئله نگرانی های زیادی را در بین شهروندان سوئدی به دنبال داشته است .مقامات سوئدی بارها سعی کرده اند حضور در عملیاتهای ناتو را در قالب همکاریهای نظامی و امنیتی جمعی توجیه کنند اما شهروندان سوئدی با این توجیهات و استدلالهای سطحی و فریبنده کاملا آشنا هستند! در حال حاضر نیز آتلانتیکی ها از دولت سوئد خواسته اند تا حضور فعالانه تری در لیبی داشته باشد. دولت سوئد نیز با همراهی پارلمان این کشور (Riksdag)سعی دارد میزان تعهدات خود نسبت به ناتو را افزایش دهد .افزایش این تعهدات زمینه سازیهای لازم جهت پیوستن رسمی سوئد به ناتو را به وجود خواهد آورد.به عبارت بهتر، مقامات دولتی سوئد فعلا از ترس شهروندان خود قدرت طرح مسئله پیوستن رسمی به ناتو را ندارند اما قصد دارند در آینده ای نه چندان دور چنین اقدامی را صورت دهند.
حضور نیروهای سوئدی در افغانستان نیز خشم شهروندان سوئدی را به شدت برانگیخته است. در حال حاضر بیش از 500 نیروی سوئد در چارچوب ناتو در افغانستان حضور دارند. دولت سوئد در خصوص حضور نیروهایش در افغانستان اعلام کرده است این نیروها در چارچوب ماموریت های جامعه جهانی برای مشارکت در مدیریت تنش ها در افغانستان مستقر شده اند. شهروندان سوئدی بارها در قالب برگزار تجمعاتی اعتراض آمیز اعلام کرده اند که دولتشان منافع ملت را قربانی سیاستهای ایالات متحده آمریکا و ناتو می کند.مسئله نزدیکی میان استکهلم و واشنگتن طی سالهای اخیر به هیچ عنوان قابل کتمان نیست .در جریان افشای جاسوسی سفارت ایالات متحده آمریکا در استکهلم شاهد بودیم که مقامات سوئدی حاضر نشدند توضیحی کامل و آگاه کننده در این خصوص دهند و در نهایت سفیر ایالات متحده در استکهلم نیز با همراهی سرویسهای امنیتی آمریکا و سوئد از این کشور خارج شد.

* تضاد مواضع دولت و ملت سوئد در قبال همکاری با ناتو

نظرسنجی موسسه Sifo به خوبی نشان می دهد که میان مواضع ملت و دولت سوئد در خصوص پیوستن به ناتو تناقض وجود دارد. این تناقض به مرور زمان پررنگ تر خواهد شد و در نهایت به تقابلی جدی تبدیل خواهد شد .آمارها و گزارشهای رسمی منتشر شده به خوبی نشان می دهد که حضور نیروهای سوئدی در افغانستان و همکاری کامل استکهلم و ناتو در لیبی منجر به نارضایتی شهروندان سوئدی شده است اما دولت فردریک راینفلت نه تنها این نارضایتی را نادیده می انگارد،بلکه همچنان در راستای تامین منافع ناتو گام بر می دارد. دولت سوئد در چنین شرایطی ناچار به تجدید نظر در سیاست خارجی خود خواهد بود. از سوی دیگر، هزینه هایی که دولت سوئد در افغانستان و لیبی متحمل می شود  نیز برای شهروندان سوئدی قابل توجیه نیست. در شرایطی که کشور سوئد نیز مانند دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا با بحران اقتصادی دست و پنجه نرم کرده و شهروندان آن نیز سخت تری شدن وضعیت اقتصادی را احساس می کنند، پرداخت هزینه های حضور در افغانستان و لیبی با هیچ گونه عقل سلیمی قابل توجیه نیست. مسئله ای که دولتمردان سوئدی از جمله   فردریک راینفلت نخست وزیر و کارل بیلت وزیر امور خارجه این کشور چشمان خود را بر روی آن بسته‌اند.

نظر شما :