گزارش پترائوس، سوژه جدید انتخاباتی در آمریکا

۱۹ فروردین ۱۳۸۷ | ۱۹:۱۰ کد : ۱۷۱۸ آمریکا
نامزدهای انتخاباتی آمریکا معمولا در شیوه های تبلیغاتی خود تلاش می کنند با نگاهی نو به اصول رایج در حزب متبوع خود، طرفداران بیشتری کسب کنند. اما این رویه باعث نمی شود که آنان از پرداختن به سوژه های جدید غافل شوند، یکی از این سوژها گزارش هفته آینده پترائوس در مورد عراق به کنگره است.
گزارش پترائوس، سوژه جدید انتخاباتی در آمریکا
نامزدهای انتخاباتی آمریکا معمولا در شیوه های تبلیغاتی خود تلاش می کنند با نگاهی نو به اصول رایج در حزب متبوع خود، طرفداران بیشتری کسب کنند. اما این رویه باعث نمی شود که آنان از پرداختن به سوژه های جدید غافل شوند، یکی از این سوژها گزارش هفته آینده پترائوس در مورد عراق به کنگره است.
 
این گزارش قرار است که از سوی ژنرال دیوید پترائوس، فرمانده نیروهای آمریکایی در عراق، هفته آینده به کنگره ارائه شود. جان مک کین، به عنوان نامزد اصلی جمهوریخواهان تلاش خواهد کرد تا از این فرصت در جهت تاکید بر این که افزایش نیروهای آمریکایی در عراق یک موفقیت بوده و عقب نشینی آنها یک اشتباه خواهد بود، بهره بگیرد.
 
این در حالی است که کلینتون و اوباما گزارش پترائوس را به بهانه ای برای طرح این سوال که چرا با گذشت 5 سال هنوز جنگ در عراق ادامه دارد، تبدیل کنند.
 
نکته جالب این است که در همه نامزدهای فعلی انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا هم اکنون در کمیته هایی که پترائوس قرار است در مقابل آنها گزارش خود را قرائت کند، حضور دارند. جان مک کین و کلینتون در کمیته خدمات مسلح سنا عضو هستند و باراک اوباما هم یکی از اعضای کمیته روابط خارجی مجلس سنا است.
 
گزارش پترائوس از آن جهت دارای اهمیت است که یکی از نقاط کلیدی افتراق میان سیاست های دو حزب دموکرات و جمهوریخواه را مشخص و برجسته می کند. این گزارش در عین حال که می تواند شکل دهنده سیاست دولت بوش طی ماه های آینده در عراق باشد، قادر است نقش جنگ در مبارزات انتخاباتی آمریکا در هفته های آتی را نیز تبیین کند.
 
هم اکنون به نظر می رسد که برگ برنده تا حد زیادی در اختیار نامزدهای دموکرات است. در حالی که 7 هفته از شروع مرحله اول از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می گذرد، این موضوع برای همگان روشن شده است که رئیس جمهور بعدی آمریکا باید میراث خوار جنگی باشد که تاکنون جان 4 هزار تن از نیروهای آمریکایی را گرفته و قریب به 500 میلیارد دلار هزینه در بر داشته است.
 
اخبار برخی از خبرگزاری ها حاکی است که ژنرال پترائوس احتمالا در گزارش خود بر دستاوردهای امنیتی به دست آمده و پیشرفت های اندک سیاسی در عراق از زمان افزایش نیروهای آمریکایی در این کشور موسوم به Surge تاکید خواهد کرد.
 
دورخیز نامزدهای انتخابات آمریکا برای بهره گیری از نتایج این گزارش در مبارزات انتخاباتی در حالی است که رقابت فشرده میان دو رقیب اصلی در حزب دموکرات همچنان ادامه دارد.
 
کلینتون و اوباما ادامه می دهند
هم اکنون همه چشم ها در آمریکا به رای گیری انتخابات اولیه در ایالت پنسیلوانیا در 22 آوریل ( سوم اردیبهشت ) دوخته شده است تا بار دیگر شاهد مصاف نامزدهای اصلی حزب دموکرات با یکدیگر باشند.
 
کلینتون در نظرسنجی های این ایالت نسبت به رقیب خود اوباما دست برتر را دارد.
 
پیروزی در ایالت پنسیلوانیا برای این دو نامزد بسیار حیاتی است، زیرا این ایالت دارای 158 نماینده در کمیته ملی دموکرات ها است و هر یک از نامزدها در صورت دستیابی به یک برتری فاحش نسبت به رقیب می تواند تعداد بیشتری از رای این نمایندگان را از آن خود کند.
 
رقابت سرنوشت ساز بعدی کلینتون و اوباما در ایالت کارولینای شمالی است که بر اساس نظرسنجی های انجام گرفته در این ایالت، نامزد سیاه پوست جلوتر از رقیب خود قرار دارد. انتخابات اولیه در این ایالت با 115 نماینده به همراه ایالت ایندیانا با 72 نماینده در سوم می ( 24 اردیبهشت ) برگزار خواهد شد.
 
رقابت میان نامزدها باقی مانده انتخابات ریاست جمهوری از حزب دموکرات تا سوم ژوئن ادامه خواهد داشت و پس از آن باید در انتظار رای کمیته مرکزی حزب در ماه آگوست نشست تا نمایندگان ارشد در مورد نامزد نهایی تصمیم گیری کنند. در صورتی که هیچ از دو رقیب حاضر به کنارگیری از رقابت ها تا آن زمان نشوند، باید رای 2024 نماینده ایالتی را به نفع خود به ثبت برسانند.
 
اوباما در حال حاضر حمایت 1631نماینده را کسب کرده، این در حالی است که کلینتون 1501 رای را از آن خود کرده است. بدین ترتیب هر دوی آنها بین 400 تا 500 رای با حدنصاب نهایی فاصله دارند. اما این رقابت می تواند تنها در صورتی که یکی از نامزدها حاضر به انصراف از ادامه رقابت شود، پایان یافته و نامزد باقی مانده به عنوان نفر اصلی از حزب دموکرات در رقابت پایانی با جان مک کین ( از حزب جمهوریخواه )، وارد مرحله دوم از انتخابات ریاست جمهوری 2008 آمریکا شود.
 
در حال حاضر با وجود این که بر اساس برخی از نظرسنجی ها خانم کلینتون از حمایت بیشتری نسبت به اوباما در میان نمایندگان ارشد در کمیته مرکزی دموکرات ها برخوردار است، اما با توجه به در اختیار داشتن آرای کمتری در نظرسنجی های عمومی، وی شانس کمتری برای راه یافتن به مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دارد.
 
نظرسنجی ها نشان می دهند که اوباما قادر است که رای 2/14 میلیون نفر را در مقابل کلینتون با 7/13 میلیون رای کسب کند. این فاصله در تصمیم گیری نمایندگان ارشد بسیار تعیین کننده خواهد بود، زیرا حزب دموکرات به طور سنتی نامزدی را برخواهد گزید که از اقبال عمومی بیشتری نسبت به رقیب خود برخوردار باشد.
 
هشدار دموکرات ها
هم اکنون گزارش ها حاکی است که هیچ یک از نامزدها قصد ندارند که میدان را به رقیب واگذار کرده و در تلاش هستند که به هر ترتیب ممکن به هم آوردی ادامه دهند. چندی پیش گزارش های متعددی از فشار دموکرات ها به کلینتون برای کناره گیری از این رقابت منتشر شده بود، اما وی با سخنرانی در ایالت اورگان آب پاکی را روی دست مخالفین خود ریخت و گفت که به رای دهندگان فرصت می دهد تا میان او و باراک اوباما یکی را انتخاب کنند.
 
اوباما نیز پس از این واکنش کلینتون بر عزم خود برای ادامه رقابت صحه گذاشت و باقی رقابت ها انتخابات مقدماتی را یک تلاش سرسختانه خواند. اوباما در عین حال گفت که این رقابت ها فرایندی خوب است که در آینده ای دور حزب دموکرات را تقویت خواهد کرد.
 
اما این روندی نیست که برای اعضای ارشد حزب دموکرات آمریکا چندان خوشایند باشد و فشرده شدن رقابت میان دو نامزد اصلی دموکرات باعث بروز برخی نگرانی ها در میان رهبران این حزب شده است.
 
" هوارد دین "، رئیس کمیته ملی دموکرات ها، از نامزدهای دموکرات خواست به پیروز شدن خود در انتخابات درون حزبی فکر نکنند و به فکر پیروزی حزب خود در این انتخابات باشند.
 
رئیس کمیسیون ملی دموکراتها با اشاره به خودداری طرفداران کلینتون از رای دادن به اوباما و همچنین خودداری هواداران اوباما از رای دادن به کلینتون در صورت شکست هر کدام در انتخابات درون حزبی افزود:" اکنون ما باید تمام تلاش خود بر جلوگیری از پیروزشدن نامزد جمهوریخواهان متمرکز کنیم."

نظر شما :