ادعای جدید برخی رسانه های غربی

ایران دیگر از حماس پشتیبانی نمی‌کند!

۳۱ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۲۹ کد : ۱۵۶۶۱ سرخط اخبار
دیپلماسی ایرانی :دیپلمات‌ها مدعی شدند به دنبال عدم حمایت حماس از بشار اسد،‌ جمهوری اسلامی ایران پشتیبانی خود از این گروه را متوقف کرده است. این گروه اسلام‌گرا که در نوار غزه حضور دارد با وجود علاقمندی ایران از حمایت از بشار اسد،‌رئیس جمهور سوریه خودداری کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هرچند حماس وجود بحران مالی در این گروه را تکذیب می‌کند اما در واقع با مشکلات نقدینگی پس از کاهش کمک‌های خارجی و جمع‌آوری مالیات از نوار غزه مواجه است. به گزارش این خبرگزاری انگلیسی، حماس تا کنون از جمهوری اسلامی کمک‌های مالی دریافت می‌کرده و همچنین از حمایت سیاسی ایران نیز بهره‌مند بوده است. این در حالی است که یک دیپلمات به نقل از گزارش‌های جاسوسی مدعی شده است که ایران بودجه‌رسانی به حماس را کاهش داده است.

 برخی دیگر از دیپلمات‌ها نیز بر اساس گزارش‌های جاسوسی مدعی شده اند که جمهوری اسلامی از 2 ماه قبل بودجه رسانی به حماس را متوقف کرده است. به گفته این دیپلمات‌ها، ایران نسبت به حماس احساس ناخرسندی دارد چرا که این گروه از حمایت از متحد ایران یعنی بشار اسد پس از بروز بحران در سوریه خودداری کرده است. این در حالی است که پایگاه حماس در خارج از نوار غزه در دمشق قرار داشت. از سوی دیگر برخی دیپلمات‌ها نیز این نکته را خاطرنشان کرده‌اند که حمایت مصر نیز از حماس کاهش یافته است. گفته می‌شود که مصر اکنون بودجه‌ای که در گذشته صرف حمایت از حماس می‌کرد را در راه حمایت از بهار عربی هزینه می‌کند. به دنبال این کاهش بودجه 40 هزار کارمند که تحت کنترل دولت حماس قرار دارند حقوق خود را در ماه گذشته دریافت نکرده‌اند و وعده ها در خصوص پرداخت مطالبات در ماه اگوست نیز عملی نشده است.

 

 

نظر شما :