طرابلس در یک قدمی سقوط

۳۰ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۶ کد : ۱۵۶۴۱ سرخط اخبار

در حالی که با ورود انقلابیون لیبی به طرابلس ناقوس پایان عمر حکومت معمر قذافی نواخته شد رئیس شورای ملی انتقالی لیبی از سقوط طرابلس در آینده‌ نزدیک خبر داد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، انقلابیون لیبی توانستند کنترل بخش‌های مختلفی از طرابلس از جمله تاجوراء و بازار جمعه این شهر را بدست بگیرند.

منابع انقلابیون اعلام کردند که به دنبال درگیری‌های صورت گرفته در طرابلس میان این نیروها و عوامل وابسته به معمر قذافی، رهبر لیبی دست کم 100 تن کشته شدند.

این در حالی است که سخنگوی دولت قذافی مدعی شد: طرابلس کاملا امن است.

خبرنگار شبکه الجزیره نیز گزارش داد که نیروهای ناتو چندین موضع در طرابلس را بمباران کردند. محمد عبدالرحمان، معاون هماهنگ کننده ائتلاف 17 فوریه عنوان داشت: انقلابیون در مناطق مختلف شهر طرابلس براساس طرح آماده شده از هفته‌های قبل مستقر شدند.

فرمانده نیروهای انقلابی نیز اعلام کرد که انقلابیون در مناطق فشلوم، تاجوراء و بن عاشور مستقر شده و کنترل این مناطق را به صورت کامل در دست دارند.

خبرنگار شبکه الجزیره گزارش داد که انقلابیون در طرابلس توانستند 35 تن از نیروهای وابسته به گردان‌های قذافی در منطقه تاجوراء و بازار جمعه را دستگیر کنند. آنها همچنین توانستند 500 تن از بازداشت شدگان زندان الحمیدیه را آزاد کنند.

خبرنگار شبکه الجزیره همچنین اعلام کرد: انقلابیون کنترل پایگاه نظامی معیتیقة واقع در طرابلس را بدست گرفتند و به منزل منصور ضوقائد، فرمانده گردان‌های امنیتی قذافی یورش بردند.

بدین ترتیب به نظر می‌رسد ناقوس سقوط نظام معمر قذافی با ورود انقلابیون به قلب طرابلس نواخته شده است.

انقلابیون سعی دارند لیبی را از وجود نیروهای وابسته به قذافی و خود وی تا قبل از پایان ماه رمضان پاکسازی کنند. منابع انقلابیون اعلام کردند که عملیات "صبح عروس دریا" برای آزادسازی طرابلس از روز جمعه آغاز شده است و در اطراف زندان مرکزی بوسلیم و خیابان النصر عملیات‌های زیادی صورت می‌گیرد.

مصطفی عبدالجلیل، رئیس شورای ملی انتقالی لیبی نیز عنوان داشت: پایان کار قذافی بسیار نزدیک شده است. بی شک این پایان دردناک خواهد بود.

وی در ادامه افزود: چنانچه قذافی خواهان ترک قدرت است ما نیز می‌خواهیم وی این مساله را اعلام کند اما معتقدیم که هرگز این کار را نخواهد کرد.

عبدالجلیل همچنین عنوان داشت: از انقلابیون می‌خواهیم از تاسیسات و اماکن حیاتی این شهر حمایت کنند تا کمترین خسارت به لیبی وارد آید.

وی در ادامه افزود: ما تعهد می‌دهیم تنها کسانی که باعث کشته شدن مردم لیبی و یا غارت اموال آنها شده‌اند تحت پیگرد قرار بگیرند. انقلابیون دست خود را به سمت تمام کسانی که با قذافی همکاری می‌کرده اما در جنایت‌های وی دست نداشته است دراز می کنند.

ائتلاف 17 فوریه نیز با صدور بیانیه‌ای از نیروهای امنیتی و ارتش لیبی که به انقلابیون پیوستند خواست تا به وظایف خود در خصوص همکاری با انقلابیون و حمایت از امنیت مردم عمل کنند.

در این بیانیه آمده است: از گردان‌های وابسته به قذافی و نیروهای وی نیز می‌خواهیم به شهروندان تعرض نکنند در غیر این صورت دستگیر و محاکمه خواهند شد.

انقلابیون همچنین توانستند موضع خود را در شهر الزاویه واقع در 40 کیلومتری شهر طرابلس تثبیت کنند و کنترل بیمارستان این شهر را که آخرین ساختمان مربوط به نیروهای قذافی به شمار می‌آید، بدست بگیرند.

هم چنین انقلابیون اعلام کردند که کنترل فرودگاه بین المللی طرابلس را به دست گرفتند

آنها در ادامه افزودند که فرانسه 1500 سرباز لیبیایی را بعد از آموزش در فرانسه در شمال طرابلس مستقر کرده است.

لهستان نیز قصد دارد با شدت گرفتن درگیریها در طرابلس اتباع خود را از این شهر خارج کند

این در حالی است که عبدالسلام جلود، مردم شماره دو در نظام سابق لیبی و یکی از نزدیکان سابق معمر قذافی که به تازگی از وی جدا شده و به صفوف انقلابیون پیوسته است از گردان‌های وابسته به قذافی که همچنان از وی دفاع می‌کند خواست تا سلاح خود را زمین بگذارند و به انقلابیون بپیوندند.

وی در ادامه از مردم لیبی خواست تا علیه قذافی شورش کنند.

جلود همچنین از طریق شبکه الجزیره عنوان داشت: تمایز ما با انقلاب‌های عربی این است که شما مردم لیبی جنگ‌ را پذیرفتید. جوانان ائتلاف 17 فوریه توانستند بر ترس غلبه کنند.

وی در ادامه خطاب به ساکنان طرابلس عنوان داشت: شما باید علیه قذافی شورش کنید. البته این شورش باید به صورت مسالمت آمیز و نه با هدف انتقام گرفتن صورت پذیرد.

جلود همچنین عنوان داشت: مردم لیبی نباید شهر به شهر دست به اعتراض بزنند بلکه باید یکباره علیه قذافی وارد عمل شوند. در طرابلس تنها ده‌ها تن از نیروهای وابسته به قذافی باقی مانده است که آنها نیز در اولین رویارویی با انقلابیون فرار خواهند کرد.

وی در ادامه افزود: کسانی که از زندان قذافی دفاع می‌کنند تنها از یک مرده دفاع می‌کنند. طرفداری از ملت به نفع آنها است.

جلود همچنین با انتقاد شدید از قذافی عنوان داشت: قذافی باعث بوجود آمدن ویرانی و تخریب در لیبی شده است. نمی‌توان اقدامات قذافی را پیش بینی کرد. عرصه بر قذافی بسیار تنگ شده است و تنها احمد ابراهیم یکی از خویشاوندان وی با او باقی مانده است.

جلود در ادامه افزود: قذافی اقتصاد را در لیبی از بین برد و باعث یاس جوانان شده است. او تمام ارزش‌ها و همچنین جوانان را به وسیله مواد مخدر در لیبی تخریب کرد. قذافی به انقلاب، اسلام و اعراب خیانت کرد.

یک منبع در فرودگاه جزیره جربه واقع در تونس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه عنوان داشت: عبدالسلام جلود که در جزیره جربه به سر می‌برد این جزیره را به مقصد ایتالیا ترک کرد.

از سوی دیگر دولت تونس به صورت رسمی شورای ملی انتقالی را به عنوان تنها نماینده مشروع ملت این کشور به رسمیت شناخت. این اقدام دولت تونس همزمان با ورود انقلابیون لیبی به شهر طرابلس صورت گرفت.

تحلیل گران معتقدند که این اقدام دولت تونس بعد از آن صورت گرفت که همگان نسبت به پایان یافتن نظام معمر قذافی توافق نظر دارند.

مردم تونس نیز با حضور در خیابان‌های اصلی پایتخت این کشور ورود انقلابیون به طرابلس را جشن گرفتند. صدها تن از مردم لیبی مقیم تونس نیز با تجمع مقابل سفارت لیبی در این کشور خواهان رفتن معمر قذافی شدند.

این در حالی است که البغدادی المحمودی، نخست وزیر لیبی در گفت‌وگو با بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل خواهان تشکیل کمیته‌ی بلند پایه‌ای برای بررسی تجاوزات نیروهای ناتو علیه لیبی شد.

وی خواهان بررسی راهکاری برای حل و فصل بحران لیبی بدون مداخله بیگانگان شد.

از سوی دیگر جفری فلتمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک عنوان داشت: روزهایی که شاهد باقی ماندن قذافی در قدرت خواهیم بود انگشت شمار است.

وی در ادامه بعد از نشست با مخالفان لیبیایی در بنغازی افزود: شرایط به نفع قذافی نیست و انقلابیون دستاوردهای زیادی داشته اند.رهبران مخالفان باید به حقوق بشر و تشکیل دولت فراگیر به نمایندگی از مردم لیبی پایبند باشند.

فلتمن هم چنین از قذافی خواست تا از قدرت کناره گیری کند.

نظر شما :