پ‌ک‌ک در گزارش سالیانه ترور وزارت امور خارجه آمریکا

۲۹ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۵۵۹۲ سرخط اخبار

در گزارش سالیانه ترور وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2010 از ترکیه به عنوان کشور دوست و بی طرف و حلال مشکلات منطقه و از پ‌ک‌ک به عنوان بزرگترین گروه تروریستی در این کشور یاد شد.

به گزارش فارس، رسانه‌های نوشتاری ترکیه گزارش سالیانه وزارت امور خارجه آمریکا در زمینه ترور در سال 2010 بخش مربوط به ترکیه را منتشر کردند.

روزنامه رادیکال با اشاره به این گزارش نوشت که در این بخش از کشور ترکیه به عنوان کشور دوست و بی طرف و حلال مشکلات منطقه یاد شده و آمده است که ترکیه در امر مبارزه با ترور نقش حساسی ایفا می‌کند.

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش سال 2010 از پ‌ک‌ک به عنوان گروه تروریستی یاد کرده و تاکید کرده که اقدامات تروریستی و خشنونت بار این گروه کماکان ادامه دارد و علاوه بر شهروندان ترکیه، شهروندان آمریکایی و خارجی حاضر در ترکیه نیز هر از چند گاهی هدف حملات تروریستی پ‌ک‌ک قرار می گیرند.

در گزارش مذکور آمده است که اقدامات تروریستی پ‌ک‌ک در سال 2009 کاهش ولی در سال 2010 دوباره افزایش یافته و تشدید این اقدامات در فاصله ماه‌های می تا اکتبر محسوس بوده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در این گزارش تاکید کرده که همکاری آمریکا با ترکیه در زمینه مبارزه با تروریسم کماکان پیشرفت کرده و ادامه داشته، از سوی دیگر دولت ترکیه نیز برای مبارزه با پ‌ک‌ک با دولت عراق و آمریکا همکاری کرده و در خصوص مبارزه با تروریسم در منطقه نقش حساسی ایفا کرده و در همین راستا می توان به نزدیکی دولت ترکیه با دولت افغانستان و پاکستان و مشارکت در نیروهای ایساف اشاره کرد.

در این گزارش تعداد اعضای گروه تروریستی پ‌ک‌ک 4 الی 5 هزار نفر و از این عده حدود سه الی سه هزار و پانصد نفر در شمال عراق اعلام شده است.

وزارت امور خارجه در بخش پایانی مربوط به گروه تروریستی پ‌ک‌ک که از بدو تشکیل آن مورد حمایت مستقیم آمریکا بوده، مدعی شده که این گروه در ابتدا از سوی سوریه و ایران حمایت شده ولی از سال 1999 حمایت این دو کشور را از دست داده و این کشورها با ترکیه در امر مبارزه با پ‌ک‌ک همکاری می کنند.


نظر شما :