مذاکره آمریکا و هند بر سر بدهی نفتی به ایران

۰۸ مرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۶ کد : ۱۴۹۵۸ اقتصاد و انرژی
یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت کشورش با هند بر سر بدهی چندین میلیارد دلاری دهلی نو به ایران بابت خرید نفت در حال مذاکره است. این در حالی است که دلیل اصلی به بار آمدن این بدهی‌ها تحریم های اعمالی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بوده است.
مذاکره آمریکا و هند بر سر بدهی نفتی به ایران
دیپلماسی ایرانی: یکی از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا گفت کشورش با هند بر سر بدهی چندین میلیارد دلاری دهلی نو به ایران بابت خرید نفت در حال مذاکره است. این در حالی است که دلیل اصلی به بار آمدن این بدهی‌ها تحریم های اعمالی ایالات متحده علیه جمهوری اسلامی بوده که به موجب آن بانک‌ها از ارائه خدمات برای انتقال پول نفت از طریق هند به ایران خودداری کردند.

مارک تونر به خبرنگاران گفت: ما در حال همکاری با هند برای حل این مشکل هستیم و بدون تردید راه هایی وجود دارد که بدون عبور از اهداف تحریم ها، این مشکل را حل کند. اما مقامات وزارت خزانه داری آمریکا پیش از این دیدگاه متفاوتی در این زمینه داشتند. آنها که در اوایل سال جاری برای مذاکره با مقامات ترکیه بر سر ارائه ندادن خدمات بانکی به این کشور سفر کرده بودند در پاسخ به این سئوال که سرانجام بدهی نفتی هند به ایران چه می‌شود این نکته را خاطرنشان کرده بودند که با توجه به فشار تحریم‌ها، طراحی مکانیسمی برای پرداخت های نفتی بسیار دشوار است.

این در حالی است که هند از زمستان گذشته پول نفت خریداری شده به ایران را پرداخت نکرده و نشست های مکرر برای دستیابی به نتیجه بی فایده بوده است. از سوی دیگر مقامات پالایشگاهی هند اخیرا اعلام کرده اند که حتی در صورت متوقف شدن صادرات نفتی ایران با مشکلی مواجه نخواهند شد زیرا منابع نفت اضافی از سوی عربستان، کویت، امارات و حتی عراق تضمین شده است.

این همان گزینه ای است که کاخ سفید از مدت ها پیش در مورد چین آن را دنبال می کرد. گزارش ها حاکی از آن است که واشینگتن قصد دارد به منظور فاصله گرفتن چین از ایران به بهانه وابستگی به منابع انرژی جمهوری اسلامی، امکان وارادات نفت بیشتر از عربستان را فراهم کند. اما اکنون عربستان به طور رسمی اعلام کرده است که در ماه آگوست 3 میلیون بشکه نفت بیشتربه هند صادر خواهد کرد و به این ترتیب حتی در صورت عملی شدن تهدید ایران برای متوقف کردن صادرات، پالایشگاه های هند حتی یک روز را هم بدون نفت سر نخواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز با جدی تر شدن بن بست بدهی نفتی هند به ایران بار دیگر موضوع استفاده از ترکیه برای پرداخت بدهی ها مطرح شده است. اما مارک تونر اعلام کرده است که در این مورد اظهار نظری ندارد.

تونر ادامه داد ما در حال مذاکره با هند بر سر گزینه هایی هستیم که از طریق آنها می تواند مشکل خود را حل کند. این در حالی است که بانک مرکزی هند اخیرا اعلام کرده است که مشکل بدهی نفتی هند به ایران از طریق پرداخت یورو و درهم از مسیر ترکیه و امارات حل خواهد شد. اما مشخص نیست که واشینگتن در مذاکرات خود با هند چه گزینه هایی را علاوه بر ترکیه و امارات پیشنهاد می دهد.

 

نظر شما :