طرح مسکن امارات ایران را در حاشیه قرار می‌دهد

۲۷ تیر ۱۳۹۰ | ۱۶:۲۹ کد : ۱۴۶۶۷ سرخط اخبار
تردیدی وجود ندارد که در یک دهه گذشته ایرانیان با خرید املاک در امارات رونق کم نظیری را نصیب بازار مسکن امارات به خصوص دوبی کرده‌اند. اما برخی گزارش‌ها از تلاش امارات برای تدوین طرحی در بازار مسکن خبر می‌دهد که به موجب آن خریداران از کشور‌هایی مانند ایران در حاشیه قرار می‌گیرند.

دیپلماسی ایرانی: تردیدی وجود ندارد که در یک دهه گذشته ایرانیان با خرید املاک در امارات رونق کم نظیری را نصیب بازار مسکن امارات به خصوص دوبی کرده‌اند. اما برخی گزارش‌ها از تلاش امارات برای تدوین طرحی در بازار مسکن خبر می‌دهد که به موجب آن خریداران از کشور‌هایی مانند ایران در حاشیه قرار می‌گیرند.

این در حالی است که پیروی امارات از تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی نیز پیامد‌های ملموسی برای تجارت بین‌المللی ایران به خصوص از طریق دوبی به همراه داشته است. ارائه پوشش بیمه ای و خدمات بانکی از جمله موارد تحریمی است که امارات از آنها علیه ایران پیروی می‌کند و به این ترتیب بازار تجارت جمهوری اسلامی و دوبی مانند گذشته داغ نیست.

عربیا بیزنس به نقل از یکی از فعالان بازار مسکن امارات مدعی شده است که ایران و پاکستان و احتمالا روسیه شامل طرح ارائه وام در بازار مسکن برای جذب هر چه بیشتر مشتریان خارجی نخواهند شد و به این ترتیب در حاشیه قرار می‌گیرند.

به گفته رئیس موسسه ساختمان‌سازی تمویل، این وام شامل خریدارانی از آمریکا، انگلیس و کشور های عضو شورای همکاری خلیج فارس خواهد شد تا پروژه‌های مسکن خود را تکمیل کنند. به گفته وی مشتریان از کشور‌هایی که نظام مالیاتی آنها هنوز مورد تردید است هدف اعطای وام قرار ندارند. عربیا بیزنس همچنین مدعی شده در این کشور‌ها پولشویی صورت می‌گیرد و به همین دلیل بازار مسکن امارات قصد ندارد به مشتریان از این کشور‌ها خدمات ویژه ارائه کند.

در ادامه این گزارش همچنین به ممانعت کویت از پذیرفتن اتباع ایرانی، عراقی، پاکستانی و سوری اشاره شده است و تاکید شده است که شماری از کشور‌ها عرب منطقه به دنبال بهار عربی قوانین صدور ویزا را برای اتباع این 4 کشور دشوار تر کرده‌اند. در بخش دیگری از این گزارش هدف از اقدام امارات برای در حاشیه قرار دادن ایران در بازار مسکن نگرانی‌های مهاجرتی عنوان شده است.

برخی مدعی شده‌اند که برخی ایرانیان از طریق خرید مسکن در امارات و دریافت ویزا برای خانواده از کشور خارج می‌شوند و این در حالی است که تعدادی از آنها امکان دارد تحت پیگرد قرار داشته باشند.

گفتنی است در فهرست تحریم‌های یکجانبه آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران نیز به در نظر گرفتن ممنوعیت‌های مسافرتی و صدور ویزا برای ایرانیان توجه خاصی معطوف شده است و با توجه به جانبداری امارات از سیاست‌های غرب، اقدام اخیر به نوعی در راستای تحریم‌های یکجانبه غرب قرار می‌گیرد.


نظر شما :