تنش شدید در روابط کویت و عربستان

۳۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۸ کد : ۱۳۹۸۷ سرخط اخبار
 موضع‌گیری علیه پادشاه، خاندان سعودی و چهره‌های سرشناس وهابیت در رسانه‌های کویتی خشم و نارضایتی دولت سعودی‌ را برانگیخت.

به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "میدل ایست آن‏لاین "، منابع کویتی اعلام کردند دولت سعودی در نامه‌ای به مسئولان کویتی به سهل‌انگاری دولت کویت در متوقف کردن حمله تبلیغاتی علیه شخصیت های دینی و سیاسی سعودی به‏شدت اعتراض کرده است.

منابع کویتی گفتند در این نامه که به امضای شاهزاده نایف بن عبدالعزیز، ولی‌عهد دوم و وزیر کشور عربستان رسیده بود و سفیر عربستان در کویت آن را تسلیم امیر این کشور کرده است، عبارت‌های شدید اللحنی وجود دارد که بیانگر خشم و نارضایتی دولت عربستان از سکوت مسئولان کویتی در برابر آنچه توهین به پادشاه عربستان و شخصیت‌های برجسته وهابی خوانده شده، است.

امیر کویت نیز در همین راستا در سخنرانی چهارشنبه گذشته به نارضایتی خود از این اهانت‌ها اشاره کرده است.

این درحالی است که نامه مستقیم دولت سعودی به امیر کویت بیانگر آن است که سعودی‌ها به نخست وزیر کویت اعتماد ندارند و معتقدند که او نمی‌تواند این مسئله را حل کند.

"احمد بن باز "، فرزند شیخ "عبدالعزیز بن باز " چهره سرشناس وهابیت که چند سال پیش درگذشت، یک وکیل مدافع کویتی به نام "مفرح المطیری " را مامور اقامه دعوا علیه یکی از نزدیکان شیخ "ناصر المحمد " نخست‌وزیر به نام "محمود حیدر " و صاحب شبکه کویتی "العداة " و "خالد الشطی " یک روحانی شیعی کرده است.

به گفته المطیری، این شبکه سخنان الشطی روحانی شیعی را پخش کرده و وی در این سخنان چهره‌های سرشناس وهابی از جمله "محمد بن عبدالوهاب " را به بت "هبل " و انسانی خرفت و "بن باز " را به بت "لات " تشبیه کرده است.

المطیری افزود: این شبکه علاوه بر محکوم کردن حضور نیروهای سعودی در بحرین، عبارت‌هایی را در توهین به مفتی‌ها و آسیب وارد کردن به وجهه و جایگاه اجتماعی وی پخش کرده و این شبکه تلویزیونی کویتی یک هفته کامل به پخش این اهانت‌ها ادامه داده است.


( ۵ )

نظر شما :