سوزان رایس: سوریه با لیبی فرق دارد

۲۱ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۰۳ کد : ۱۳۶۰۹ آمریکا
ایالات متحده احترام بسیاری به ملت ایران می‌گذارد ولی بسیار روشن است که ایران در تمامی پرونده‌های منطقه‌ای منافع خود را دنبال می‌کند.
سوزان رایس: سوریه با لیبی فرق دارد

دیپلماسی ایرانی: سوزان رایس، نماینده دائم امریکا در سازمان ملل در گفتگو با روزنامه الحیات درباره آخرین سیاست‌ها و تصمیم‌های ایالات متحده در قبال کشورهای مختلف منطقه به ویژه لیبی، سوریه و یمن صحبت کرده است. وی در این گفتگو ظرفیت‌های مختلف کشورها را عامل اصلی اتخاذ سیاست‌های مختلف ایالات متحده دانسته و گفته است که در یک جا مانند لیبی امریکا تصمیم به مداخله نظامی گرفت و در جای دیگر مثل سوریه فقط به اتخاذ تصمیم‌های سیاسی بسنده کرده و حتی از فرا خواندن سفیر خود نیز خودداری کرده است. بخش‌های اصلی این گفتگو را در زیر می‌خوانید:

شما نقشی اساسی در قضیه لیبی ایفا کردید اما اکنون دیگر آن پیگیری سابق را ندارید و بیشتر توان خود را بر روی یمن و سوریه متمرکز کرده‌اید. چرا؟

این گونه که می‌گویید نیست. مسائل هر کشور با دیگری فرق می‌کند. فکر نمی‌کنم موضوعات نیاز به حماسه‌ خاصی داشته باشند. همان طور که باراک اوباما نیز گفت، مسئله ما استفاده برخی کشورها از خشونت علیه تظاهرکنندگان غیر مسلح است که برای ما غیر قابل قبول است و در هر حالتی آن را به شدت محکوم می‌کنیم. ما همچنان ایستاده‌ایم و از آزادی‌های جهانی برای هر مرد و زن و کودکی در هر جای دنیا حمایت می‌کنیم. مواضع ما در این زمینه کاملا روشن است و ما بر آنها ثابت قدمیم. آنچه در لیبی رخ داد در هیچ جا نظیر نداشت. قذافی در انجام کارهای وحشیانه آمار عجیبی از خود به جا گذاشت، او تهدید کرده بود که خانه به خانه مردمش را تحت پیگرد قرار می‌دهد و آنها را به موش و جیرجیرک تشبیه کرده بود... تنها 48 ساعت قبل از آن که به بنغازی برسد و فاجعه جدیدی در آن جا راه بیندازد، اتحادیه عرب از ما به طور ویژه و بی‌سابقه‌ای خواست که در شورای امنیت منطقه پرواز ممنوع برای حمایت از شهروندان لیبیایی را مطرح کنیم. هم‌پیمانان ما نیز کاملا آماده بودند از ما حمایت کنند و با ما علیه قذافی همراه شوند. ما شاهد یک پایبندی و التزام مهم از جامعه عربی برای مشارکت در عملیات ویژه علیه قذافی بودیم که این مسئله باعث شد باراک اوباما تصمیمی مهم زیر نظر سازمان ملل اتخاذ کند و توانستیم در همین راستا قطعنامه 1973 را برای حمایت از شهروندان لیبی به تصویب برسانیم. اما در سوریه و یمن وضعیت کاملا فرق می‌کند، اما در آنجا هم ما کاملا در مواضعمان صریح بوده‌ایم و با به کارگیری هر گونه خشونتی علیه تظاهرکنندگان به شدت مخالفت کرده‌ایم. همان طور که باراک اوباما نیز گفت، اسد می‌تواند جزئی از حل بحران سوریه باشد. البته به صراحت بگویم تا به حال چیزی که نشان‌دهنده این باشد که حکومت سوریه به دنبال راه حل سیاسی بوده، ندیده‌ایم.

آیا منظور شما این است که اکنون وقت آن رسیده که رئیس جمهور اسد از قدرت کنار رود؟

من چنین چیزی نگفتم اما ما همه چیز را از نزدیک پیگیری می‌کنیم، تا کنون یک دستور العمل جدی از سوی حکومت سوریه مثل آزادی زندان سیاسی یا انتقال فعال قدرت ندیده‌ایم.

آیا چارچوب زمانی یا معیاری نیز در نظر گرفته‌اید؟

چارچوب مشخص است، حکومت باید در برخورد با مردم آتش‌بس دهد، کاری که تا کنون نکرده‌ است. آنها باید تعامل با تظاهرکنندگان مسالمت‌جو را که همچون حیوان با آنها برخورد می‌کنند، متوقف کنند، زندانیان سیاسی را آزاد کنند و تمامی قلع و قمع‌ها را متوقف کنند و حالت فوق العاده را نیز واقعا لغو کنند، تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده است... البته ما هیچ تاریخی تعیین نمی‌کنیم ولی با تعقیبی که از امور از نزدیک داریم از آنچه در سوریه می‌گذرد نگرانیم. در حال حاضر هم در حال بررسی راهکارهایی از طریق جامعه جهانی برای افزایش فشارها به اسد هستیم که به معیارها بیشتر پایبند باشد.

آیا برای این که پیام روشنی به دمشق بدهید قصد دارید سفیرتان را از سوریه فرا بخوانید؟

به طور جدی در حال بررسی راهکارهایی در واشنگتن و نیویورک و جاهای دیگر هستیم. نمی‌توانم بگویم که اتخاذ کدام راهکار ضروری است ولی به همه انتخاب‌ها نیز نگاه می‌کنیم...نمی‌توانم بگویم که راهکاری برای فرا خواندن سفیر داریم یا نه... ما با تمامی کشورها در همه زمینه‌ها در حال رایزنی هستیم. متاسفانه همان طور که خانم کلینتون گفت در شورای امنیت اجماع قدرتمندی برای فشار علیه سوریه وجود ندارد.

آیا ایالات متحده از اپوزسیون سوریه حمایت می‌کند؟

ما حمایت مالی نمی‌کنیم. ما از نقطه نظر سیاسی و دیپلماتیک نظرات خود را بیان کرده‌ایم... قطعا همه ما دوستدار آزادی هستیم... اوضاع سوریه با لیبی فرق می‌کند ما نمی‌توانیم همان طور که در لیبی از مخالفان حمایت کردیم در سوریه هم همان کار را بکنیم.   

 درباره روابط ایران و سوریه، آیا فکر می‌کنید این دو کشور از طریق حزب الله بتوانند کاری انجام دهند؟

ایالات متحده احترام بسیاری به ملت ایران می‌گذارد... ولی حکومت ایران همچنان در بسیاری از مسائل منطقه‌ای حضور مستقیم دارد و در بسیاری موارد به ویژه در مورد رابطه منطقه با اسرائیل از طریق حزب الله و حماس و دیگر سازمان‌های اصول‌گرا دخالت‌های مستقیم یا غیر مستقیم دارد. بسیار روشن است که ایران در تمامی پرونده‌های منطقه‌ای منافع خود را دنبال می‌کند... ایران در بسیاری از موارد مرتبط با حقوق بشر و آزادی‌های منطقه‌ای دو گانه عمل کرده است.

نظر شما درباره گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چیست؟

ما نسبت به گزارش اخیر آژانس درباره سوریه و ایران به شدت نگرانیم. این گزارش نشان داد که دو کشور نسبت به مسئولیت‌هایشان اهمال می‌کنند... البته درباره سوریه گزارش آژانس ناگهانی نبود ولی بسیار نگران کننده بود. شاهدیم که کارهای سوریه و ایران به هیچ وجه مطابق با وضعیت خطرناک فعلی نیست. در نشست این هفته‌مان با هم‌پیمانانمان در شورای حکام آژانس در این زمینه بحث خواهیم کرد... باید ببینیم نتیجه نشست حکام چه خواهد شد بعدا درباره اقدامات بعدی تصمیم خواهیم گرفت.

علی عبدالله صالح در حال حاضر در عربستان سعودی است. آیا به نظر شما او جایی برای بازگشت گذاشته است؟

ما نظراتمان را به صورت روشن گفته‌ایم. لازم است که انتقال قدرت در یمن مطابق قانون اساسی این کشور صورت بگیرد. این اتفاق باید همین الان رخ دهد تا حالا نیز واقعا دیر شده است ولی امیدواریم که اقدامات فوری بعدی بتواند تاثیرات عمیقی بر روی عملیات انتقال قدرت بگذارد.

نظرتان درباره طرح همکاری خلیج فارس چیست؟

به نظر من این طرح به تعلیق در آمد ولی از دستور کار خارج نشده است. هنوز برای علی عبدالله صالح فرصتی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم او را راضی کنیم که این طرح را بپذیرد... مواضع ما کاملا روشن است، او می‌تواند انتقال قدرت را در عربستان نیز انجام دهد.

بر سر قضیه فلسطینی، آیا شما آماده‌اید که به قطعنامه 181 عمل کنید و کشور مستقل فلسطینی را در کنار اسرائیل به رسمیت بشناسید و عضویت آن را در سازمان ملل بپذیرید؟

سیاست ما کاملا روشن است ما خواهان تشکیل کشور مستقل فلسطینی در کنار اسرائیل یهودی و متصل به آن هستیم که دموکراتیک اداره شود. مسائل مرزها، امنیت، بیت المقدس، پناهندگان و آبها را باید از طریق گفتگوهای مستقیم حل کرد...

آیا باراک اوباما از مواضعش کوتاه نخواهد آمد؟

خیر. کوتاه نخواهد آمد و باراک اوباما همان باراک اوبامایی است که دیدید.



( ۱ )

نظر شما :