مذاکره کلینتون با رئیس جمهور پاکستان

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۱:۰۵ کد : ۱۳۱۵۹ سرخط اخبار
وزیر امور خارجه آمریکا که صبح امروز در رأس هیئتی سیاسی – نظامی وارد اسلام‌آباد شد، با "آصف علی زرداری " رئیس جمهور پاکستان دیدار و گفت‌وگو کرد.به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، "هیلاری کلینتون " وزیر امور خارجه آمریکا در دیدار با "آصف علی زرداری " رئیس جمهور پاکستان، مسائل مربوط به امنیت و روابط دو کشور در شرایط جاری را مورد بحث و مذاکره قرار داد.
یک عضو کاخ ریاست جمهوری پاکستان به رسانه‌ها گفت که دیدار خصوصی وزیر خارجه آمریکا با رئیس جمهور پاکستان برای مدت نیم ساعت صورت گرفت و پس از آن هیئت‌های رسمی دو کشور با یکدیگر گفت‌وگو کردند.
"سید یوسف رضا گیلانی " نخست وزیر، ژنرال "پرویز اشفاق کیانی " فرمانده ارتش، "حنا ربانی " وزیر مشاور در امور خارجی دولت و "سلمان بشیر " معاون وزارت خارجه پاکستان در این دور از مذاکرات شرکت داشتند.
دریادار "مایک مولن " رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا و "کامرون مونتر " سفیر این کشور در اسلام‌آباد از اعضای هیئت همراه وزیر خارجه آمریکا در این جلسه بودند.
هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا صبح امروز در رأس هیئتی وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد.
وزیر امور خارجه و هیئت همراه وی در فرودگاه نظامی راولپندی مورد استقبال "صغری امام سناتور پاکستانی و "کامرون مونتر " سفیر آمریکا در اسلام‌آباد قرار گرفت.
وزارت خارجه پاکستان در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای گفت که این دیدار می‌تواند به بازسازی اعتماد میان اسلام‌آباد و واشنگتن کمک کند.
هیلاری کلینتون نیز پیش از عزیمت به اسلام‌آباد تصریح کرد که پاکستان یک متحد کلیدی در جنگ علیه تروریسم است و آمریکا باید درآینده همکاری نزدیکی با این کشور داشته باشد.
وزیر امور خارجه آمریکا که از فرانسه وارد پاکستان شد، بلندپایه‌ترین مقام رسمی آمریکایی است که بعد از اعلام مرگ "اسامه بن لادن " رهبر شبکه القاعده، وارد این کشور می‌شود.
هفته گذشته، سناتور "جان کری " با مقامات پاکستان دیدارکرده و از آنان درخواست کرد که با تروریست‌ها با شدت و سختی برخورد کنند.
پیش از سفر هیلاری کلینتون یک هیئت نمایندگی به سرپرستی "مارک گراسمن " فرستاده ویژه آمریکا در امور پاکستان و افغانستان و هیئت دیگری به سرپرستی "مارک مورل " معاون سازمان سیا نیز از پاکستان دیدار کردند.
سفر وزیر امور خارجه آمریکا به اسلام‌آباد در حالی امروز انجام گرفت که وزارت امور خارجه پاکستان چند روز پیش از لغو این سفر و عدم برنامه‌ای برای دیدار هیلاری کلینتون از پاکستان خبر داده بود.
وزارت امور خارجه پاکستان روز چهارشنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد برنامه‌ای مبنی بر سفر وزیر امور خارجه آمریکا به این کشور وجود ندارد.
روابط واشنگتن و اسلام‌آباد بعد از افشای اقامت 7 ساله بن لادن در پاکستان و ایجاد سوء‌ظن در مورد حمایت سرویس اطلاعاتی پاکستان از وی و همچنین تشدید احساسات ضد آمریکایی مردم بخاطر عملیات خودسرانه آمریکا در خاک پاکستان دچارآسیب شده است و سفر کلینتون به این کشور در راستای تلاش برای حفظ و تداوم روابط و همپیمانی اسلا‌آباد با واشنگتن ارزیابی شده است.
کارشناسان بر این باورند که تردید اسلام‌آباد و واشنگتن برای دیدار مقامات آمریکایی از پاکستان در فضای متشنج و بی‌اعتمادی ناشی از عملیات نیروهای آمریکایی در خاک پاکستان نشان از بحران در روابط دو کشور و عصبانیت هر دو از یکدیگر است.  

نظر شما :