تاثیر تحریم ایران بر اقتصاد امارات

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۸:۴۰ کد : ۱۳۱۵۰ سرخط اخبار
صندوق‌بین‌المللی‌پول با اشاره به این که تحریم ایران روند احیای اقتصاد امارات را مختل می‌کند تصریح کرد در نتیجه آن تولید ناخالص داخلی امارات 0.2 تا 0.7 درصد کاهش می‌یابد.

به گزارش فارس صندوق بین المللی پول در گزارشی که با موضوع اقتصاد امارات منتشر کرده از زیان شدید این کشور به دلیل دنباله‌روی از سیاست تحریم ایران خبر داده است.

در این گزارش آمده است: تحریم ها علیه ایران که یکی از بزرگترین شرکای تجاری امارات و منبع سنتی تقاضا برای بخش مستغلات دوبی است روند احیای اقتصادی امارات را تحت تاثیر قرار داده و مختل می کند.

این گزارش افزوده است: امارات هر سال از کاهش حجم مبادلات تجاری خود با ایران معادل 0.2 تا 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی خود زیان می بیند. تحریم ها بر ضد ایران همچنین تاثیر منفی زیادی بر سیستم بانکی امارات داشته است چرا که خدمات مالی ارائه شده از سوی بانکهای امارات به مشتریان ایرانی به شدت کاهش یافته است . تشدید تحریم ها بر ضد ایران همچنین موجب شده تا تقاضای مشتریان ایرانی برای خرید و اجاره املاک مسکونی و تجاری در امارات به شدت کاهش یابد و این مساله تاثیر منفی زیادی بر بخش مسکن دوبی داشته است . ایرانی‌ها چهارمین خریدار بزرگ املاک و مستغلات دوبی پس از هندی ها، انگلیسی ها و پاکستانی ها به شمار می روند .

بر اساس این گزارش تحریم های مالی و بانکی اعمال شده بر ضد ایران تاثیر منفی زیادی بر حجم مبادلات تجاری امارات و ایران خواهد داشت . گرچه این تحریمها بر ضد تجارت کالا و خدمات بین دو کشور نیست ولی تحریم های مالی و بانکی موجب شده تا بسیاری از بانکهای اماراتی هیچ تمایلی برای مشارکت در انجام خدمات مالی با مشتریان و بانکهای ایران نداشته باشند . این تحریمها موجب افزایش هزینه های مربوط به انجام خدمات مالی و مبادلات تجاری شده است .

آمارهای اولیه نشان می دهد تحریم های بین المللی بر ضد ایران که ژوئن 2010 تصویب شده موجب کاهش مبادلات تجاری دو کشور شده است . ایران بیش از 6 درصد کل صادرات و 12 درصد صادرات غیر نفتی امارات را تشکیل می دهد و دومین مقصد صادراتی امارات پس از هند به شمار می رود .

بر اساس آمارهای رسمی صادرات مجدد بیش از 90 درصد صادرات امارات به ایران را تشکیل می دهد . حجم مبادلات تجاری دوبی با ایران در سه ماه سوم 2010 با 15 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال 2009 روبرو شده است . سهم ایران در صادرات مجدد دوبی در این مدت از 18 درصد در سال 2009 به کمتر از 13 درصد تنزل داشته است . البته حجم مبادلات تجاری دو کشور در 9 ماه نخست 2010 نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن تغییری نداشته است .

بر اساس این گزارش در یک سناریوی خوش بینانه انتظار می رود در اثر تحریم ها صادرات امارات به ایران تا 30 درصد کاهش یابد که این امر موجب کاهش 0.2 درصدی تولید ناخالص داخلی امارات خواهد شد و بدین ترتیب صادرات سالانه امارات به ایران 2.27 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت.
بر اساس یک سناریوی بد بینانه صادرات به ایران 100 درصد کاهش می یابد و این امر 7.6 میلیارد دلار به اقتصاد امارات ضرر می زند و تولید ناخالص داخلی این کشور را 0.7 درصد کاهش می دهد.
 

نظر شما :