امریکا صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم می‌کند

۰۴ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۳۰۷۶ آمریکا
شماری از لابی‌های اسرائیلی و حامیان آنها در مجلس سنا قصد دارند لایحه‌ای را برای افزایش فشارها به ایران از طریق اعمال تحریم‌های جدید تدوین کنند که بر اساس آن بانک‌ها، شرکت‌های انرژی و موسسات نظامی مورد تحریم قرار می‌گیرند.
امریکا صنعت نفت و بانک مرکزی ایران را تحریم می‌کند
دیپلماسی ایرانی: سناتور مارک کرک، از حزب جمهوریخواه گفت که در نشست اخیر آیپک در واشنگتن درباره چگونگی افزایش فشارها به ایران بحث شد و نظرهای مختلف در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. او همچنین گفت که شماری از لابی‌های اسرائیلی و حامیان آنها در مجلس سنا قصد دارند لایحه‌ای را برای افزایش فشارها به ایران از طریق اعمال تحریم‌های جدید تدوین کنند که بر اساس آن بانک‌ها، شرکت‌های انرژی و موسسات نظامی مورد تحریم قرار می‌گیرند.

کرک در این باره گفت: «این لایحه برای تحت فشار گذاشتن ایران از طریق افزایش تحریم‌ها در چارچوب قانون تحریم‌های اعمال شده فعلی است که دولت اوباما تهیه و اجرای آن را لازم دانسته‌ است. ما می‌خواهیم بدین ترتیب به نیاز آنها در این زمینه پاسخ دهیم.»

شماری دیگر از سناتورهای امریکایی نظیر جان کیل از حزب جمهوریخواه، جو لیبرمن، مستقل، باب منندز از حزب دموکرات، کریستین گیلیبرند از حزب دموکرات و باب کیسی از حزب دموکرات به همراه کرک در تهیه ایحه تحریم‌های جدید مشارکت دارند.

در این لایحه، تحریم‌های جدیدی علیه ایران، کره شمالی و سوریه در نظر گرفته شده که هدف از آن تقویت تحریم‌ها علیه آنها در سال 2011 است. بر اساس این لایحه شرکت‌ها و کشورهایی که با بخش انرژی ایران همکاری دارند به ویژه چین فشار بیشتری وارد خواهد آمد.

کرک در این باره گفت: «من از این نگرانم که اوباما و مشاورانش به شرکت‌ها و بانک‌های چینی امتیازهایی بدهند که وقتی آنها شامل تحریم‌ها شدند از آن امتیازها استفاده کرده و تحریم‌ها را رعایت نکنند.»

این لایحه تحریم‌ها همچنین فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را هدف قرار خواهد داد و حتی فراتر از آن بانک مرکزی ایران را که دولت ایران بر روی آن حساب ویژه‌ای باز کرده، مورد تحریم قرار خواهد داد. همچنین شرکت‌هایی که با ایران در تولید تفنگ، گاز اشک‌آور، موتور سیکلت و آب پاش همکاری می‌کنند، مورد تحریم قرار خواهند گرفت.

از سویی بسیاری از اعضای کنگره هنگامی که شنیدند کاخ سفید مجازات شرکت‌هایی که از طریق کشوری ثالث با ایران رابطه تجاری دارند را لغو کرده بسیار دلخور شدند. کمیته تحریم‌های فراگیر ایران در کاخ سفید اعلام کرده است که این شرکت‌ها را به زودی مجازات خواهد کرد. با این حال تا کنون این وعده‌ها جامه عمل به خود نگرفته و تنها برخی شرکت‌ها مورد تحریم قرار گرفته‌اند و برخی دیگر از شرکت‌ها که موفق شده‌اند از کشور سومی مثل بلاروس که امریکایی‌ها ارتباطات کمتری با آن دارند و مراودات دو جانبه امریکا با آن پایین است، با ایران داد و ستد تجاری داشته باشند، از تحریم‌ها فرار کنند.

کرک در این باره می‌گوید: «هنوز کاخ سفید موفق نشده گزارشی از نتیجه تحریم‌ها تهیه کند و کنگره همچنان منتظر نتیجه گزارش دولت امریکا نسبت به تحریم‌های اعمال شده در سال‌های 2009 و 2010 است. ما باید یک سری سیاست جدی بر سر تحریم‌ها داشته باشیم که نشان دهد تحریم‌ها واقعا توانسته‌اند فشارهای لازم را بگذارند. این سیاست‌ها باید کاملا مدون شوند.»

در تهیه لایحه تحریمی کرک و گیلیبرند سازمان‌های حقوق بشر ایران و نهاد‌های دموکراتیک تاثیر به سزایی داشته‌اند.

گیلیبرند همچنین لایحه‌ای را در اختیار دارد که تحریم‌های سنگینی برای شرکت‌هایی که روابط تنگاتنگ امنیتی خود با ایران را قطع نکرده‌اند، در نظر می‌گیرد که این تحریم‌ها فراتر از بسته تحریمی سنا محسوب می‌شود. همچنین در بخش دیگری از این لایحه شرکت‌هایی که در بخش انرژی ایران سرمایه‌گذاری می‌کنند مورد تحریم‌های سنگین قرار خواهند گرفت. امریکایی‌ها با این کار تصور می‌کنند که شاید بتوانند سختی‌ها و هزینه صادرات نفت ایران را افزایش دهند.

سیاستمداران ایالات متحده بر این اعتقادند که تحریم‌ها توانسته فشارهای بسیاری به ایران وارد بیاورند ولی هنوز این فشارها کافی نیست و نتایج دلخواه به دست نیامده است. آنها امیدوارند با افزایش تحریم‌ها و گسترش آن به ویژه در بخش‌های بانکداری و انرژی  بتوانند بیش از پیش ایران را تحت فشار بگذارند.

کرک می‌گوید در حضور 90 دقیقه‌ای اوباما در نشست آیپاک و به رغم دست‌زدن‌هایی که شنوندگان حاضر در آیپاک برای او زدند، عده‌ای از او بر سر تحریم‌های ایران گلایه داشتند. کرک می‌گوید که این نشست برای اوباما به ویژه در نشستی که با کمیسیون ویژه تحریم‌ها داشت دردآور بود.

هنگامی که اوباما حرف از افزایش تحریم‌ها علیه ایران و اتخاذ مواضع تندتر علیه آن کشور زد، بسیار مورد تشویق جمعیت حاضر قرار گرفت، این موضوع در کنار مواضع اوباما در پروسیه صلح توجه‌ها ر به خود جلب کرد.

کرک می‌گوید: «بر اساس دیدگاه اصلی که وجود دارد دائما به اوباما گفته می‌شود که او باید تمرکزش را بر اسرائیل کم کرده و بیشتر بر روی تهدیدهای ایران متمرکز شود.»

کاخ سفید نیز درباره افزایش تحریم‌ها علیه ایران گفته است: تمامی شرکت‌های وابسته به دولت ایالات متحده وظیفه دارند گزارشی از عملکرد خود در خصوص میزان و تاثیرگذاری تحریم‌های اعمال شده علیه ایران تهیه و ارائه دهند. این گزارش قرار است پس از تهیه شدن به مجلس سنا و کنگره ایالات متحده ارائه شود تا قانونگذاران درباره میزان اثرگذاری و چگونگی تشدید آنها تصمیم‌گیری کرده و در صورت وجود خللی در عملکرد آن لوایح تحریمی جدیدی به آن اضافه کنند.           

 

نظر شما :