این اختلاف تاکتیکی است

۰۲ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۲۹۹۹ گفتگو
دکتر حسین سلیمی‌ در گفتگو با دیپلماسی ایرانی با اشاره به سخنان اخیر باراک اوباما در مورد منازعه اسرائیل و فلسطینی‌ها معتقد است این اولین بار است که بعد از سال‌ها رئیس جمهور امریکا خواستار بازگشت اسرائیل به مرزهای سال 1967 می‌شود. گرچه این با آرمان فلسطینی‌ها فاصله زیادی دارد، اما با آن حمایت بی قید و شرط از وضعیت فعلی در مرزهای اسرائیل و فلسطین کاملا متفاوت است.
این اختلاف تاکتیکی است
دیپلماسی ایرانی: روز جمعه باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در حالی با یکدیگر دیدار کردند که که باراک اوباما یک روز پیش از آن طی نطقی در واشنگتن گفته بود کشور مستقل فلسطین باید بر اساس مرزهای قبل از جنگ ۱۹۶۷ تاسیس شود. نتانیاهو نیز پیش از این دیدار چارچوب کلی مورد نظر باراک اوباما را رد کرده بود، بعد از این دیدار گفت که شاید در بعضی موارد بشود کوتاه آمد، اما بازگشت به مرزهای پیش از جنگ ۱۹۶۷ غیرقابل پذیرش است. در مورد این سخنان و اختلافات اخیر بین آمریکا و اسرائیل با دکتر حسین سلیمی‌استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبایی به گفتگو نشستیم که در زیر می‌خوانید:

 

در چند روز اخیر و بعد از سخنرانی اوباما به نظر می‌رسد چالشی میان امریکا و اسرائیل در مسئله فلسطین به وجود آمده است. به نظر شما این نگاه متفاوت امریکا و اسرائیل به مسئله تا چه حد جدی است؟

 

این اختلاف، یک اختلاف استراتژیک نیست به این دلیل که هنوز هم امنیت این دو کشور به هم گره خورده است و متحد استراتژیک در منطقه محسوب می‌شوند. بلکه این یک اختلاف نظر در چگونگی پیش برد سیاست‌ها است که به نظر من بیشتر از آن که بین امریکا و اسرائیل به طور کلی وجود داشته باشد، بین دولت اوباما و نتانیاهو است.

بنابراین به نظر می‌رسد دولت اوباما که به شدت معتقد به تئوری دو دولت در منطقه فلسطین است، هم چنین به لزوم متوقف کردن ساکن سازی یهودیان در مناطق فلسطینی معتقد است و همین طور لزوم انجام گرفتن یک وحدت سیاسی در فلسطین و صلح پایدار بین این دولت احتمالی فلسطین و اسرائیل اعتقاد دارد. همین‌ها موارد اختلاف عمده ای است که بین دولت اوباما و دولت نتانیاهو وجود دارد و به نظر می‌رسد که اختلاف نظر‌ها بیشتر در این زمینه‌ها است تا این که اختلاف استراتژیک جدی باشد.

 

فلسطینی‌ها چندان استقبالی از سخنان اوباما نکرده اند. با توجه به این که اوباما در این سخنرانی لحن و گفتار متفاوتی را ارائه داد، به نظر شما چرا مورد پسند فلسطینی‌ها نبود؟

 

به هر حال نکاتی که در صحبت‌های اوباما بود، نکات جدیدی است. این اولین بار است که بعد از سال‌ها رئیس جمهور امریکا خواستار بازگشت اسرائیل به مرزهای سال 1967 می‌شود. گرچه این با آرمان فلسطینی‌ها فاصله زیادی دارد، اما با آن حمایت بی قید و شرط از وضعیت فعلی در مرزهای اسرائیل و فلسطین کاملا متفاوت است.

بنابراین به نظر می‌رسد این موضع کاملا جدی است. منتها از نظر حماس صرف ارائه و بیان این موضع کافی نیست و امریکایی‌ها باید به گونه ای دست به اقدامات عملی در این زمینه بزنند. به علاوه به نظر می‌رسد که از نظر فلسطینی‌ها این ممکن است یک بازی دیپلماتیک برای آغاز مجدد گونه ای از گفتگوهای مستقیم بدون حضور حماس و برای جدا کردن حماس از فتح باشد. اما به نظر می‌رسد در این زمنینه مواضع فتح و حماس که اخیرا به یک موضع واحد رسیده اند، چندان متفاوت نبوده است. البته با تمام این حرف‌ها می‌توان گفت که در مجموع عکس العمل فلسطینی‌ها به نسبت اسرائیلی‌ها مثبت تر بوده، گرچه باز هم با دیده بد بینی به این سخنان نگاه کرده اند.

 

به نظر شما تا چه حد وحدت این دو گروه فلسطینی امید‌ها به حل این منازعه را تقویت خواهد کرد؟

 

این وحدت به طور حتم به سمت شناسایی بین المللی از دولت مستقل و دارای حاکمیت در فلسطین پیش خواهد رفت و با چنین اتفاقی طبیعی است که موضع بین المللی و جایگاه جهانی دولت احتمالی فلسطین در آینده بسیار متفاوت خواهد بود و ممکن است از پشتیبانی بیشتری در تمام زمینه‌ها برخواردار باشند.

با موضعی که اوباما گرفته است به نظر می‌رسد که همان طور که قبلا گفته شد، برای نخستین بار در تاریخ یک فشارهمه جانبه سیاسی و جهانی به دولت تلاویو وارد خواهد شد و این میتواند اولین بار در تاریخ اسرائیل را در جامعه جهانی، منظورم جامعه دولت‌ها است، در عرصه بین المللی در انزوای کامل قرار دهد.

 

نظر شما :