رایزنی، این بار نه برای رای موافق!

۰۱ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۱۴۴۹ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین سلیمى
گفتاری از دکتر حسین سلیمی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین‌الملل براى ديپلماسى ايرانى
رایزنی، این بار نه برای رای موافق!

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران گفته است که تهران با ۱۵ عضو شورای امنیت بر سر مسائل هسته‌ای با محوریت مبادله سوخت در حال گفت‌وگوست.  

گفتاری از دکتر حسین سلیمی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر روابط بین الملل:  

در مورد پدیده‌های مهمی مانند پرونده هسته‌ای ایران، اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل تعیین کننده نیستند و این طور به نظر می‌رسد که چنانچه اعضای دائم این شورا با یکدیگر توافق کنند، تعدادی از اعضای غیر دائم نیز وجود خواهند داشت که با این پنج عضو دائم و دارای حق وتو همراهی کنند.  

به این ترتیب آن گروه از اعضای غیر دائم که بخواهند با یک تصمیم خاصی در مورد ایران مخالفت کنند، مخالفت آنها اثربخش نخواهد بود.

در عین حال به نظر می‌رسد که اگر شرایط تحریم در دوران جدید به وجود آید، احتمال ایجاد اجماع گسترده‌تری در برابر ایران شکل گیرد.  

اما مذاکره تهران با 15 عضو غیر دائم شورای امنیت در بحث تبادل سوخت این نکته را نشان می‌دهد که احتمالا تهران درصدد یافتن فرمولی برای مبادله سوخت برای رسیدن به نقطه تفاهم است. در این راستا تهران شاید می‌خواهد از اعضای غیر دائم شورای امنیت کمک گیرد.

به عبارت دیگر احتمال دارد که اعضای غیر دائم شورای امنیت بتوانند در چارچوب کمک به ایران، به طرف‌های موضوع هسته‌ای ایران یعنی تهران و پنج عضو دائم شورای امنیت برای نزدیک شدن دیدگاه‌ها کمک کنند. 
 

در این صورت مذاکره و رایزنی تهران با اعضای غیر دائم شورای امنیت نه برای کسب رای موافق آنها در نشست آتی شورای امنیت بلکه در راستای پیدا کردم فرمولی است که بتواند تفاهمی میان ایران و شورای امنیت ایجاد کند.
حسین سلیمى

نویسنده خبر

استاد روابط بین الملل دانشگاه علامه طباطبائی

اطلاعات بیشتر


نظر شما :