رزمایشی برای منع فکر به جنگ

۰۶ اردیبهشت ۱۳۸۹ | ۰۵:۳۱ کد : ۱۱۴۴۱ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: حسین علایى
گفتاری از دکتر حسین علایی، کارشناس مسائل نظامی و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه برای دیپلماسی ایرانی
رزمایشی برای منع فکر به جنگ

سرهنگ عبدالرحيم ابراهيم الجناحی يکی از فرماندهان نظامی قطر در این ارتباط گفته است که "مانورهايی که سپاهپاسداران ايران در آب‌های خليج فارس برگزار می‌‌کند خطری برای منطقه به شمارنمی‌‌رود."

 مانور پنج روزه پیامبر اعظم پنج، در آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز با پیام صلح و دوستی و امنیت برای منطقه برگزار شد.

 اما باید پرسید که این پیام تا چه اندازه برای کشورهای منطقه خلیج فارس قابل فهم بوده است؟

گفتاری از سردار حسین علایی، کارشناس مسائل نظامی و تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه:  

ایران به طور رسمی از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای حضور در مراسم مانور و نظارت بر اجرای آن دعوت به عمل آورد و از بین این کشورها نمایندگان قطر به ایران آمدند و در مانور حضور یافتند.  

بر این اساس می‌توان گفت که ایران هم اقدامات لازم را برای اطمینان بخشی به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس انجام داده و هم برخی از این کشورها که سعی می‌کنند رفتار مستقل‌تری از خود نشان دهند، با حضور در مانور تلاش کردند پیام ایران را درک کنند.  

به نظر می‌رسد که تلاش ایران برای واکنش به سخنان مقامات امریکایی پیرامون احتمال استفاده از زور علیه ایران در این مانور منعکس شد، همچنین تلاش شد که پیام ایران مبنی بر این که این رزمایش جنبه دفاعی دارد و بر علیه منافع کشور خاصی نیست، از سوی کشورهای منطقه درک شود.  

کشورهای منطقه به خوبی می‌دانند که ایران به دنبال دوستی و توسعه روابط و صمیمت با کشورهای همسایه، مسلمان و عربی است.  

نگرانی کشورهای عربی از مانور ایران  

نگرانی کشورهای عربی درست به نظر نمی‌رسد. آنها باید متوجه این نکته باشند که در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی، زمانی که صدام آماده حمله به ایران می‌شد، جمهوری اسلامی هیچ رزمایش یا علائمی مبنی بر آمادگی خود برای دفاع انجام نداد و این باعث اشتباه صدام در حمله به ایران شد.  

نشان دادن آمادگی رزمی به معنای بازداشتن کشورهایی است که فکر می‌کنند با ابزارهای نظامی می‌توانند به اهداف خود دست پیدا کنند. در واقع زمانی که ایران دست به برگزاری یک رزمایش می‌زند برای جلوگیری از فکر به جنگ است نه حتی اجرای عملیات نظامی.
حسین علایى

نویسنده خبر


نظر شما :