چانه زنی در شرایطی دشوار

۰۸ مهر ۱۳۸۸ | ۲۲:۲۶ کد : ۱۱۳۳۵ نگاه ایرانی
نویسنده خبر: الهه کولایى
گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی براى ديپلماسى ايرانى
چانه زنی در شرایطی دشوار

بی تردید اعلام فعالیت ایران برای ساخت تاسیسات جدیدی برای غنی سازی اورانیوم می تواند تاثیرات مثبت یا منفی در روند مذاکرات آتی این کشور با گروه 1+5 داشته و حتی به متحول شدن نوع نگرش ایران و امریکا به آینده روابط میان خود منجر شود.

گفتاری از دکتر الهه کولایی، استاد دانشگاه و تحلیل‌گر مسائل سیاست خارجی:
با در نظر گرفتن پایگاه ویژه ایران در منطقه‌ای حساس از جهان و در پرتو تحولاتی که در سال‌های اخیر بالاخص در یک سال گذشته در مناطق پیرامون ایران شکل گرفته است، برای کشور ما زمینه‌های مناسب برای بهبود جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی همواره رو به گسترش بوده، هرچند برخی تحولات در داخل آثار سوء در این روند داشته است.

در همین راستا مسائلی که پس از انتخابات دهمین دروه ریاست جمهوری در ایران رخ داد سبب شد بهره‌گیری از این امکانات استثنایی در سطح منطقه برای کشور ما با چالش‌هایی مواجه شود که در عمل به ایجاد فرصت برای رقبای ایران در منطقه دامن زده است.

آن‌چه که در روزهای اخیر در مورد در حال ساخت بودن تاسیسات جدید غنی سازی در جمهوری اسلامی ایران مجددا مطرح شده است می‌تواند بر روند بهره‌گیری از امکانات گوناگونی که کشور ما از آن برخوردار است تاثیر سوء داشته باشد. هرچند در پی تحولاتی که با روی کار آمدن آقای اوباما در امریکا ایجاد شد و گسترش واقع گرایی نسبت به ظرفیت‌های مختلف ایران زمینه را برای تغییر روابط دو کشور و اصولا رویکردهای امریکا نسبت به ایران مهیا ساخت اما مباحثی که به تازگی در ارتباط با مسائل هسته‌ای ایران مطرح شد بویژه تحت تاثیر فشارها و پیگیری‌های لابی‌های مربوط به صهیونیست و آن چه که همواره در روابط میان ایران و امریکا طی سال‌های گذشته نقش آفرینی می کرده، امکان حرکت در مسیر متناسب با تامین و ارتقای منافع کشور ما با دشواری مواجه شده است.

با در نظر گرفتن این که پرونده هسته‌ای ایران قبل و بیش از هر امر دیگری تحت تاثیر ملاحظات سیاسی و نه فنی و حقوقی قرار دارد و با توجه به عوامل موثر بر روابط ایران و کشورهای بزرگ جهان به ویژه امریکا و نیز تاثیر منفی اسرائیل و لابی‌های صهیونسیتی در این روابط، شرایط موجود می تواند توان چانه زنی ما را در تامین منافع کشور تحت تاثیر منفی قرار دهد و این امکان را فراهم کند تا رقبای ما در منطقه بتوانند در پرتو وضعیت موجود برای افزایش منافع خود اقدام کنند.

 از آن جا که این نوع رقابت‌ها در سرشت روابط بین کشورها قرار دارد، وضعیت موجود به کاهش توان چانه زنی و پیگیری مثبت منافع کشور ما منجر خواهد شد.

الهه کولایى

نویسنده خبر


نظر شما :