بوسه مرگ بوش بر پیشانی هوارد

۰۴ آذر ۱۳۸۶ | ۲۰:۲۹ کد : ۱۱۰۳ آمریکا
سفر بوش مدت کوتاهی پیش از انتخابات پارلمانی استرالیا به این کشور قرار بود تصویر هوارد را نزد مردم این کشور بهبود بخشد و آرای او و حزبش را در انتخابات پارلمانی بهبود بخشد اما در عمل چون بوسه مرگ برای جان هوارد و حزب محافظه ‌کارش عمل کرد.
بوسه مرگ بوش بر پیشانی هوارد

جرج بوش رئیس‌ جمهور آمریکا مدت کوتاهی پیش از انتخابات پارلمانی استرالیا به این کشور سفر کرده بود تا از جان هوارد دوست و متحد قدیمی خود در منطقه آسیا و اقیانوسیه به خاطر همراهی با سیاست‌های آمریکا در سطح بین‌المللی و شرکت در جنگ عراق تشکر کند.

 

سفر بوش در عین حال قرار بود تصویر هوارد را نزد مردم این کشور بهبود بخشد و آرای او و حزبش را در انتخابات پارلمانی بهبود بخشد، اما در عمل دیدار بوش از استرالیا چون بوسه مرگ برای جان هوارد و حزب محافظه ‌کارش عمل کرد تا حزب کارگر با شعار استقلال از آمریکا در سیاست خارجی و توجه به مسائل زیست‌ محیطی یکی دیگر از محورهای اتحاد بوش و هوارد به قدرت برسد.

 

در واقع با توجه به اقتصاد پررونق استرالیا انتخابات اخیر به رفراندومی جهت نزدیکی و اتحاد بیش از حد استرالیا و آمریکا تبدیل شده بود؛ اتحادی که باعث شده بود هوارد «پودل استرالیایی» بوش لقب گیرد و موفقیت‌های اقتصادی ‌اش در سایه همراهی با ماجراجویی‌های بوش در عراق قرار گیرد.

 

به این ترتیب پس از رهبران ایتالیا، اسپانیا و انگلیس که قربانی همراهی‌شان با بوش در جنگ عراق شدند، هوارد هم از صحنه سیاسی استرالیا کناره گرفت تا کوین راد، رهبر نسبتاً جوان حزب کارگر، جانشین هوارد 68 ساله شود.

 

کوین راد پنجاه ساله که با وعده خروج سربازان استرالیایی از عراق، در پیش ‌گیری یک سیاست خارجی مستقل‌تر از آمریکا و توجه به مسائل زیست‌ محیطی به قدرت رسیده است، پس از پیروزی در انتخابات به مردم استرالیا اعلام کرد که هر چه زودتر وعده‌های انتخاباتی‌اش را اجرایی خواهد کرد.

 

حزب کارگر که به بزرگترین پیروزی خود پس از جنگ جهانی دوم دست یافته است احتمالا با پایان شمارش کامل آرا 88 کرسی از 150 کرسی پارلمان استرالیا را در برابر 60 کرسی ائتلاف حزب ملی ـ لیبرال هوارد به خود اختصاص می‌دهد.

 

کوین راد در نخستین کنفرانس خبری خود به عنوان رهبر تازه استرالیا، از گفت ‌و گوی تلفنی خود با رهبران انگلیس، آمریکا و اندونزی خبر داد. راد که به رغم سیاست‌های متفاوتش از جان هوارد تلاش می‌کند تا دوستی آمریکا را از دست ندهد، در گفت‌ و گوی تلفنی خود با پرزیدنت بوش، از سفر سال آینده ‌اش به این کشور خبر داد.

 

اما مشخص نیست که آیا راد در مورد برنامه خروج 550 سرباز استرالیایی از عراق که جزء وعده‌های انتخاباتی‌اش بوده است هم با بوش صحبت کرده است یا خیر. بوش و هوارد پیش از این اصرار داشتند که خروج سربازان استرالیایی از عراق سیگنالی مبنی بر پیروزی «تروریست‌ها» در جنگ عراق خواهد بود.

 

راد همچنین بر خلاف هوارد وعده داده بود که در صورت پیروزی با امضای پیمان کیتو صنایع استرالیا را به کنترل گازهای گلخانه ای و دیگر عناصر آلوده‌ کننده محیط ‌زیست متعهد کند. به این ترتیب آمریکا از یکی از نزدیک ‌ترین متحدان خود در مورد سیاست‌های زیست‌ محیطی محروم خواهد شد و فشار بر دولت بوش در آستانه اجلاس ماه آینده که در بالی برگزار خواهد شد افزایش خواهد یافت. در جریان اجلاس بالی، رهبران جهان برای تصویب پیمان جدیدی که جایگزین پیمان کیوتو خواهد شد به مذاکره خواهند پرداخت. پیمان کیوتو در سال 2012 منقضی خواهد شد و دولت بوش که تاکنون از تصویب این پیمان خودداری کرده است تحت فشار شدیدی قرار دارد که پیمان جایگزین آن را امضا کند. 

 

کوین راد در جریان کنفرانس خبری خود گفت پیوستن به پیمان کیوتو در میان اولویت‌های دولت جدید استرالیا قرار دارد و او در گفت ‌و‌گوی تلفنی خود با نخست ‌وزیر اندونزی به او گفته است که خود شخصاً هیات استرالیا را در اجلاس ماه آینده رهبری خواهد کرد.

 

استرالیا یکی از خشک‌ ترین قاره‌های جهان است و با وجود رونق اقتصادی سال‌های اخیر در این کشورروند گرمایش زمین به یکی از دغدغه‌های مردم این کشور تبدیل شده و استرالیا در حال حاضر یکی از بدترین خشکسالی های خود طی 100 سال اخیر را پشت سر می‌گذارد.

 

همین مسئله بود که باعث شد راد در جریان کنفرانس خبری‌اش اعلام کند اولویت‌های کاری دولت او بی‌شک «تغییرات زیست‌محیطی و کمبود آب» خواهد بود. راد همچنین اعلام کرد که در گفت‌ و‌گوهای تلفنی‌اش با رهبران اندونزی و انگلیس، مسائل زیست‌محیطی و روند گرمایش زمین بخش مهمی را به خود اختصاص داده‌اند.

 

علاوه بر این‌ها انتظار می‌رود استرالیا که هم‌اکنون نیز از روابط اقتصادی تنگاتنگی با چین برخوردار است، تحت رهبری راد که یک دیپلمات سابق و متخصص مسائل چین است، بیش از گذشته به پکن نزدیک شود.

 

خبرگزاری شین‌هوا روز یکشنبه طی گزارشی در مورد انتخابات اخیر استرالیا با اشاره به تسلط راد به زبان ماندارین و مقامی که او طی دهه 80 در سفارت استرالیا در پکن عهده‌دار بوده است نوشت:«این تجربیات باعث شده‌اند تا راد آشنایی عمیقی با سیاست، فرهنگ و اقتصاد چین داشته باشد.» چین در حال حاضر بزرگترین شریک تجاری استرالیا و عمده ترین خریدار مواد خام این کشور محسوب می‌شود.

 

کاخ سفید نیز در نخستین واکنش خود به پیروزی راد در انتخابات پارلمانی استرالیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایالات متحده و استرالیا از دیرباز شرکا و متحدان نزدیکی بوده‌اند و پرزیدنت بوش چشم‌انتظار همکاری نزدیک با دولت جدید این کشور است.»

 

در حال حاضر عمده‌ترین سد راه پیشبرد سیاست‌های جدید حزب کارگر و دولت جدید استرالیا به رهبری کوین راد، مجلس سنای این کشور محسوب می‌شود که لااقل تا زمان انتخابات آتی که تیرماه سال آینده برگزار می‌شود، در کنترل حزب محافظه‌کار باقی خواهد ماند.

 

انتظار می‌رود راد تا روز پنجشنبه کابینه جدید خود را معرفی کند و روز دوشنبه هفته آینده نیز رسماً به عنوان نخست‌وزیر تازه استرالیا سوگند یاد کند.      


نظر شما :