۳ ژانويه اولین دور رای گیری برای نامزدهای انتخاباتی آمریکا

۲۹ آبان ۱۳۸۶ | ۱۵:۵۰ کد : ۱۰۷۱ آمریکا
کمتر از دو ماه تا آغاز اولین دور انتخابات حزبی آمریکا در دو ایالت های ایووا و نیوهمپشایر، باقی مانده است. بنابراین نامزدها انتخابات ریاست جمهوری 2008 این کشور سطح تبلیغات خود را در این دو ایالت افزایش داده اند تا از حذف شدن خود در دورهای بعدی رقابت جلوگیری کنند.
۳ ژانويه اولین دور رای گیری برای نامزدهای انتخاباتی آمریکا

این رقابت های در حالی ادامه دارد که همچنان گمانه زنی ها در مورد موضوعات اصلی مورد بحث در انتخابات 2008 آمریکا ادامه دارد. موضوعات مختلف داخلی و خارجی متعددی تاکنون مطرح شده است، اما با اعلام نتایج نظرسنجی تازه ای که توسط موسسه گالوپ در مورد میزان محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در این کشور منتشر شده است، باعث شده است که عملکرد وی به عنوان یکی از موضوعات بحث برانگیز در این انتخابات تبدیل شود.

 

بر اساس نتایج نظر سنجی موسسه "گالوپ" ( معتبرترین موسسه نظرسنجی در آمریکا ) و روزنامه یو اس ای تودی، میزان نارضایتی از جورج بوش در میان مردم آمریکا نسبت به روسای جمهور پیشین این کشور، بسیار بی سابقه است.

 

این نظرسنجی نشان می دهد که اکثریت مردم آمریکا یعنی ‪ ۷۲ درصد از وضع موجود کشورشان ناراضی هستند. یو اس‌ای تودی توصیه کرده است که با این شرایط روحی مردم، کشور باید به سال ۱۹۹۲یعنی پایان دوره کاری جورج بوش پدر بازگردد تا دوباره ملتی سرزنده از مردم آمریکا ساخته شود.

 

نظرسنجی روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه خبری ‪ ABCهم که روز چندی پیش منتشر شد، حاکی است که اکثریت عظمیی از مردم آمریکا خواستار اصلاح وضع موجود کشورشان هستند و حدود سه چهارم آنان یعنی ‪     ۷۴ درصد معتقدند که کشورشان به سمت بدی هدایت می‌شود.  

 

نامزدهای برتر

 

با این وجود هنوز نمی توان گفت که در انتخابات 2008 چه حزبی پیروز میدان خواهد بود و وقایع پیش رو در این مورد بسیار تعیین کننده خواهند بود. این در حالی است که هنوز نامزد نهایی دو حزب اصلی در آمریکا مشخص نشده و نظر اعضای این دو حزب در ایالات بسیار تعیین کننده خواهد بود.

 

بر همین اساس بسیاری از چشم ها اکنون به دو ایالت ایووا و نیوهمپشایر دوخته شده است تا بدشانس ترین نامزدها مشخص شده و از دور رقابت خارج شوند. سپس انتخابات حزبی در سایر ایالات آمریکا نامزدهای نهایی را در این دو حزب را مشخص خواهند کرد.

این موضوع باعث شده است تا نامزدهای اولیه انتخابات 2008 آمریکا برای جلب نظر هم حزبی های خود در انتخابات حزبی 3 ژانویه در ایووا و نیوهمپشایر مبارزات تبلیغاتی خود را شدت بخشند. در انتخابات آمریکا ابتدا رقابت میان نامزدهای هر حزب برگزار می‌شود و در نهایت نامزد برتر هر حزب برای رقابت با حزب رقیب معرفی می‌شود.

 

هم اکنون رقابت در حزب دمکرات عملا میان "هیلاری کلینتون"، "باراک اوباما" و "جان ادواردز" است و در اردوگاه حزب جمهوریخواه نیز "رودی جولیانی" و "جان مک کین" پیشتاز هستند. گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد که درنهایت رقابت میان کلینتون و جولیانی خواهد بود، اما عملکرد و اظهارات کلینتون به ویژه هم سویی او با سیاست های بوش در هفته‌های اخیر، باعث شده تا به طور محسوسی با ریزش آراء مواجه شود و به همان نسبت بخت اوباما افزایش یافته است.

 

از سوی دیگر نتایج یک نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن پست و شبکه خبری ای.بی.سی آمریکا نشان می‌دهد برای نخستین بار طی ‪ ۳۰ سال گذشته هنوز نامزد اول حزب جمهوریخواه نامعلوم است.

 

این نظرسنجی آشکار می‌کند هر چند آرای جولیانی در حال حاضر ‪ ۱۰درصد بیشتر از سایر نامزدهای حزب جمهوریخواه است اما عمده حامیان او گفته‌اند "تا حدی" از او حمایت می‌کنند. طبق این نظرسنجی، جمهوریخواهان کمتر از دمکرات‌ها ازنامزدهای انتخاباتی خود راضی هستند.

 

عمده ترین عدم این گرایش بد عمل کردن جورج بوش در دوران ریاست جمهوریش و ناراضی بودن مردم آمریکا از سیاست های وی ارزیابی شده است.

 

روزنامه واشنگتن پست با اشاره به این نظرسنجی نوشته است که از سال ‪۱۹۷۹ تاکنون سابقه نداشته که حزب جمهوریخواه از حمایت کمتر از ‪ ۴۰ درصد مردم برخوردار باشد.

 

مبارزه بسیار نزدیک

 

بر اساس این نظر سنجی روزنامه واشنگتن پست که با تماس تلفنی از 1131 پاسخ دهنده صورت گرفته است، مبارزات انتخاباتی حزب جمهوریخواه در سال جاری از این نظر قابل توجه است که نامزد اول در سطح کشور در هیچ یک از دو ایالت ایووا و نیوهمپشایر رای اول را ندارد.

 

در این نظرسنجی یک سوم جمهوریخواهان و افراد مستقل که به سمت آنها گرایش دارند، معتقدند در صورتی که امروز انتخابات مرحله اول انجام شود به جولیانی رای خواهند داد که احتمال انتخاب او را ‪ ۱۴درصد بیشتر از جان مک کین و ‪ ۱۷درصد بیشتر از فرد تامپسون می‌کند.

 

با این حال جولیانی در سطح ایالت های آمریکا از سایر نامزدها رای بیشتری دارد، علت اصلی آن اعتقاد جمهوریخواهان به این نظریه است که جولیانی می‌تواند نامزد دمکرات را شکست دهد.

 

هفت نفر از هر ‪ ۱۰جمهوریخواه نظر مثبتی نسبت به جولیانی دارند، با این که اکثریت پروتستانهای سفید پوست اوانجلیکال نسبت به او نظر مثبت دارند، حمایت این گروه و محافظه کاران از جولیانی به شدت روبه کاهش است.

 

مک کین یک سری مشکلات مالی و شخصی در تابستان گذشته داشت، اما از ‪۱۲ درصد محبوبیت به ‪ ۱۹درصد رسیده است. حمایت از تامپسون از دو ماه قبل کمی تغییر کرده و محبوبیت او در حال حاضر ‪ ۱۶درصد است.

 

این فشردگی رقابت در میان نامزدهای دموکرات هم به چشم می خورد. در اردوگاه دمکرات ها، هیلاری کلینتون با ‪ ۴۹ درصد، باراک اوباما با ۲۶ درصد و جان ادواردز با ‪ ۱۲درصد پیشتاز هستند. با این که کلینتون در عمده نظرسنجی ها برتری دو رقمی نسبت به سایر نامزدهای دمکرات داشته در ایووا رقابت سختی با هم حزبی‌های خود خواهد داشت.

 

سه چهارم دمکراتها نسبت به کلینتون، ‪۶۷ د رصد نسبت به اوباما و ‪۶۲ درصد نسبت به ادواردز نظر مثبت دارند. اکثریت دمکراتها کلینتون را به عنوان قویترین رهبر در بین نامزدهای انتخاباتی می‌بینند. دوسوم معتقدند که او می‌تواند به بهترین نحو اوضاع عراق و دخالت ایران را حل کند.

 

وقایع تعیین کننده دیگر

 

هرچند  که از این نظرسنجی ها پیرامون نامزدهای برتر دو حزب اصلی آمریکا تا حدی می توان نامزد نهایی دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را پیش بینی کرد، با این حال باید منتظر وقایع آتی در مورد پیروز نهایی این انتخابات بود. وقایعی که می تواند بر گرایش مردم آمریکا به حزب دموکرات و جمهوریخواه تاثیر شگرف و حتی غیرمنتظره ای داشته باشند.

 

نتایج نظرسنجی جدیدی در این مورد نشان می دهد که با وجود افزایش نارضایتی آنها از عملکرد یک ساله دموکراتها در کنگره، در انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 به دموکراتها رای خواهند داد.

 

در این نظرسنجی که توسط مرکز تحقیقات نظرسنجی "پیو" در اواخر ماه گذشته میلادی انجام شده، تنها31 درصد از پرسش شوندگان عملکرد حزب دموکرات را در یک سال ریاستش بر کنگره آمریکا تایید کردند که این رقم 10 درصد کاهش را نسبت به رقم مزبور در ماه فوریه گذشته نشان می دهد.

 

دموکراتها در انتخابات میان دوره ای کنگره در پاییز سال گذشته توانستند با پیروزی بر حزب جمهوریخواه، اکثریت کنگره(سنا و مجلس نمایندگان) را به دست گیرند. با وجود این، طبق نتایج این نظرسنجی 54 درصد از مردم همچنان خوشحال هستند که دموکراتها سال گذشته جمهوریخواهان را شکست دادند و کنترل مجالس سنا و نمایندگان را به دست گرفتند.

 

تا زمان برگزاری انتخابات نهایی آمریکا در نوامبر سال 2008، در حدود 1 سال باقی است و تا آن زمان بی شک بر فهرست موضوعات تعیین کننده و مورد بحث در این انتخابات افزوده خواهد شد. فهرستی که موضع سیاست خارجی نامزدها در قبال ایران هم از موضوعات آن است. باید دید که دولت کنونی آمریکا چه اقدام جدیدی را در مورد ایران در دستور کار قرار خواهد داد که توازن میان نامزدها در این مورد را تغییر دهد.

 

روزنامه نیویورک تایمز در گزارش چندی پیش خود با طرح این سوال که در صورت عدم حمله بوش به ایران چه اتفاقی می افتد، نوشت:‌ این خبر، خبر خوبی برای دنیا خواهد بود اما برای دموکرات‌ها بسیار ناگوار است. در صورتی که ایالات به جنگ ایران برود انتخابات به رفراندومی درباره جنگ تبدیل خواهد شد و جمهوری خواهان صرف نظر از نامزدشان، پیروز خواهند بود.


یادداشت نویس نیویورک تایمز ادامه داد، اما در صورتی که بوش به ایران حمله نکند، دموکرات ها ناگزیر از اتخاذ موضع شفاف در مورد ایران خواهند بود، اما مسئله این جاست که هیلاری کلینتون نامزد اصلی دموکرات ها هنوز موضع روشنی دراین باره ندارد. 


نظر شما :