اولین سخنرانی در پارلمان ترکیه

۲۱ آبان ۱۳۸۶ | ۲۰:۳۷ کد : ۱۰۲۹ آمریکا
شیمون پرز،‌اولین رییس جمهور اسراییلی خواهد بود که در پارلمان یک کشور مسلمان سخنرانی خواهد کرد. در کنار شیمون پرز،‌محمود عباس رییس تشکیلات خود گردان فلسطین نیز در این پارلمان حضور خواهد داشت.
اولین سخنرانی در پارلمان ترکیه
درگیریهای خاورمیانه و تلاش برای برقراری صلح در این منطقه در صدر مسائلی قرار دارد که تمام کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
 
درحالی که آمریکا خود را برای کنفرانس آناپولی که قرار است در ماه نوامبر در ایالت فلوریدا برگزار شود آماده می کند، آنکارا امروز میزبان محمود عباس، رییس تشکیلات خود گردان فلسطین و شیمون پرز، رییس جمهور اسراییل است. این در حالی است که دیدار مقامات فلسطینی و اسراییلی در چنین سطحی هفت سال پیش در کنفرانس صلح خاورمیانه در کمپ دیوید در ماه جولای سال 2000 بین بیل کلینتون، رییس جمهور سابق آمریکا، ایهود باراک، نخست وزیر پیشین اسراییل و یاسر عرفات، رییس جمهور فلسطین اتفاق افتاده بود.
 
پیش بینی می شود که دیدار عبدالله گل و شیمون پرز و محمود عباس با یکدیگر برای ایجاد یک منطقه صنعتی در کرانه باختری باشد.
 
رییس جمهور اسراییل شب گذشته پس از ورود به شهر آنکارا با وزیر دفاع این کشور دیدار و گفت و گو کرد و صبح امروز با عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه درباره روند صلح در خاورمیانه بحث و تبادل نظر کرد. این در حالی است که شیمون پرز قرار است  فردا در پارلمان ترکیه سخنرانی کند. سخنرانی وی در پارلمان ترکیه اولین سخنرانی یک رییس جمهور اسراییلی در پارلمان یک کشور مسلمان به حساب می آید.
 
ایهود المرت، نخست وزیر اسراییل، سفر شیمون پرز به ترکیه را سفری تاریخی خواند و اعلام کرد که سخنرانی وی در پارلمان ترکیه یک واقعه استثنایی است.
 
پیش از این 25 نفر از روسای دولتهای مختلف و یا روسای مجلس کشورها در پارلمان ترکیه سخنرانی کرده اند که از این میان تا به حال حیدر علی اف، رییس جمهور پیشین آذربایجان سه بار در این پارلمان برای نمایندگان ترک سخنرانی کرده است.
 
یک مقام آگاه ترک که نخواست نامش فاش شود اعلام کرد که ما به طرفهای اسراییلی و فلسطینی می گوییم که تنها آنها می توانند درگیرهای این منطقه را حل کنند و دولتهای بین المللی تنها می توانند به روند صلح در این منطقه کمک کنند. از آنجا که هر دو طرف برای کنفرانس صلح آناپولی را آغازی برای پایان درگیریهای منطقه می دانند، ما معتقدیم که این کنفرانس باید با یک تفاهم گسترده آغاز شود که امروز این موارد را به آنها یادآوری خواهیم کرد.
 
وی در ادامه گفت  که امروز برنامه هایی که قرار است ماه آینده در کنفرانس صلح پاییزی مورد بررسی قرار بگیرد آماده شده است. دیگر زمان آن نیست که برنامه جدیدی را در دستور کار قرار دهیم. اما ا زآنجا که می خواهیم که این کنفرانس با توافق و تفاهم طرفین برگذار شود، به عنوان مثال شرکت عربستان صعودی در این کنفرانس از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ما همچنین معتقدیم که می توانیم نقش موثرتری را در این کنفرانس داشته باشیم.
 
این درحالی است که ملک عبدالله، پادشاه عربستان صعودی پیش از ورود شیمون پرز و محمود عباس در آنکارا برای یک دیدار رسمی در آنکارا با عبدالله گل دیدار و گفت و گو کرد.
 
این دیپلمات ترک همچنین اضافه کرد که به عقیده من نباید در کنفرانس آناپولی زمان دقیقی مشخص شود، همین که بتوانیم در این کنفرانس به نتایج مشترکی دست پیدا کنیم زمینه را برای دوطرف به گونه ای فراهم می آورد تا بتوانند برای برنامه های بعدی خود تصمیم بگیرند.
 
ترکیه تمایل زیادی برای شرکت در کنفرانس صلح پاییزه آناپولی دارد. یکی از مقامات وزارت امور خارجه در همین رابطه اعلام کرد که هنوز هیچ دعوت نامه ای برای ترکیه برای شرکت در این کنفرانس ارسال نشده است، وی اعلام کرد با این وجود ترکیه تمایل بسیاری دارد تا در این کنفرانس شرکت کند. این در حالی است که رییس جمهور ترکیه نیز در مصاحبه با یک تلوزیون اسراییلی در اوایل هفته جاری اعلام کرد که ترکیه تمایل دارد تا در کنفرانس صلح آناپولی شرکت کند. عبدالله گل در این مصاحبه اعلام کرد از آنجا که انتظار می رود که ترکیه از روند صلح حمایت کند، این کشور انتظار دارد که به این کنفرانس دعوت شود.
 
سخنرانی شیمون پرز در پارلمان ترکیه، اولین سخنرانی رییس جمهور اسراییل در پارلمان یک کشور مسلمان خواهد بود و در واقع اولین سفر خارجی شیمون پرز به عنوان رییس جمهور. این نشان دهنده این واقعیت است که اسراییل اهمیت بالایی برای ترکیه دارد. ترکیه یکی از همپیمانان مهم برای اسراییل به شمار می رود و اولین کشور مسلمانی است که اسراییل را به رسمیت شناخته است.
 
یکی از پایه های اصلی رابطه ترکیه و اسراییل همکاریهای نظامی و امنیتی این دو کشور است، حتی زمانیکه تنشهای بین دو کشور در زمان جنگ دوم لبنان بالا گرفت، روابط امنیتی ترکیه و اسراییل همچنان پابرجا ماند.
 
این درحالی است که به گزارش یک روزنامه چاپ اسراییل، اسراییل و ترکیه در حال انجام مذاکرات در سطح بالا، درباره احتمال فروش سیستم دفاع موشکی بالسیک "آرو" و یک مدل از ماهواره جاسوسی "اوفک" به ترکیه است. مقام های ترک اعلام کرده اند که هیاتهای عالی رتبه ای از وزارت جنگ اسراییل اخیرا با همتایان خود در آنکارا برای گفت و گو درباره فروش این سیستم ها که از پیشرفته ترین سیستم های نظامی اسراییل به شمار می رود دیدار کردند.

نظر شما :