هند هم ایران را تحریم کرد

۰۷ آبان ۱۳۸۹ | ۲۱:۳۱ کد : ۹۱۴۶ آسیا و آفریقا
در آستانه سفر باراک اوباما به هندوستان، این کشور نیز به جمع کشورهای تحریم کننده ایران پیوست. هند یکی از پایه‌های سیاست نگاه به شرق محسوب می‌شود و با این اقدام هند می‌توان گفت سیاست نگاه به شرق بیش از پیش به محاق می‌رود.
هند هم ایران را تحریم کرد

دیپلماسی ایرانی: در آستانه سفر باراک اوباما به هندوستان، این کشور نیز به جمع کشورهای تحریم کننده ایران پیوست. هند یکی از پایه‌های سیاست نگاه به شرق محسوب می‌شود و با این اقدام هند می‌توان گفت سیاست نگاه به شرق بیش از پیش به محاق می‌رود. 

بانک دولتی هندوستان به شعب خارجی خود دستور داده است تا کلیه ی معاملات با اشخاص  ایرانی را متوقف کنند . این بخشنامه به نوعی همراهی هندوستان با تحریم‌های اعمال شده از سوی ایالات متحده است. گفته شده که این بخشنامه به دلیل نگرانی این کشور از اعمال مجازات توسط ایالات متحده صادر شده است. باراک اوباما چند ماه  پیش قانونی را امضا کرد که بر اساس آن شرکت‌هایی که با کمپانی‌های ایرانی وارد معامله شوند، مجازات خواهند شد و در نخستین مرحله از تجارت در خاک امریکا محروم می‌شوند.

همراهی هند با تحریم‌های ایالات متحده در حالی رخ می‌دهد که این کشور یکی از منتقدین و مخالفین جدی تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده خصوصا در حوزه انرژی بود ه است. هند در حوزه انرژی و نفت به ایران نیازمند است و در این حوزه منافع بسیاری برای خود تعریف کرده است و از این رو پیش از این بارها از تحریم‌های بی حد و حصر وضع شده از سوی ایالات متحده شکایت کرده بود.

وزیر انرژی هند چند پیش گفته بود:  تحریم‌های مد نظر ایالات متحده می‌تواند شرکت‌های دولتی هند را که امیدوار به سرمایه گذاری در بخش انرژی و گازی ایران بودند تحت تاثیر قرار دهد. پس از تصویب تحریم‌های یکجابنه آمریکا نیز این کشور اعلام کرد که نگران تحریم‌های یک جانبه‌ای‌ست که می‌تواند بر اقتصاد این کشور تاثیر منفی داشته باشد. هند در حال حاضر سالانه 11 میلیارد دلار نفت خام از ایران دریافت می‌کند.

این در حالی است که چندی پیش روزنامه هندی ایندین اکسپرس با چاپ مطلبی در سایت اینترنتی خود ادعا کرده بود که وزارت امور خارجه این کشور طرحی در دست دارد که بر اساس آن به شرکت‌های هندی در مورد «شیوه‌های خلاقانه» تجارت با ایران برای دور زدن تحریم‌های سازمان ملل و امریکا توصیه‌هایی شده است. ظاهرا یکی از گزینه‌های پیشنهادی وزارت امور خارجه هند به شرکت‌های هندی طرف معامله با ایران، ثبت شرکت‌هایی با هویت‌های جدید و به گونه ای است که اسناد مالی آنها طبق قانون در دسترس امریکا و اتحادیه اروپا قرار نگیرد.

از سوی دیگر وزارت خزانه‌داری آمریکا ، ۳۷ شرکت مرتبط با کشتیرانی تجاری ایران را در لیست تحریم‌های خود قرار داد. گفته می‌شود این شرکت‌ها عمدتاً در آلمان مستقر بوده اند و ایالات متحده مدعی شده که این شرکت‌ها به عنوان پوششی برای فعالیت‌های شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی‌عمل می‌کردند.

در بیانیه‌ای که وزارت خزانه‌داری آمریکا در همین زمینه منتشر کرده آمده است،‌ایران فعالیت‌های خود را در پشت شبکه‌ای پیچیده از شرکت‌های کشتی‌رانی پنهان کرده است.وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین پنج ایرانی به نام‌های محمد طلایی، منصور اسلامی، احمد سرکندی،‌قاسم نبی‌پور و ناصر باطنی را به دلیل دست داشتن در هدایت این شرکت‌ها در کشورهای آلمان، جزیره مالت و قبرس در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

به نظر می‌رسد سفر اوباما به هند پیش از وقوع تاثیرات خود را گذاشته است. باید دید آیا سفر اوباما می‌تواند به همراهی بیشتر هند با تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران منجر شود؟


( ۱ )

نظر شما :