فشار واشنگتن به چین برای تحریم ایران

۳۱ شهریور ۱۳۸۹ | ۱۷:۰۹ کد : ۸۷۳۸ آمریکا
نویسنده خبر: وحید عابدینى
به نظر می‌رسد سخت‌ترین مانع در مقابل آمریکا برای تشدید تحریم ایران چین باشد. از این رو این روزها آمریکایی‌ها به شدت در حال رایزنی برای راضی کردن چین برای محدود کردن تجارت با ایران هستند.
فشار واشنگتن به چین برای تحریم ایران

دیپلماسی ایرانی: تحریم‌ها حد واسط بی‌عملی و جنگ شناخته می‌شوند و واشنگتن این روزها نه می‌تواند ایران را به حال خود رها کند و نه گزینه نظامی‌ را گزینه‌ای مناسب می‌داند. از این رو همه تمرکز خود را بر اعمال تحریم‌های سنگین‌تر بر ایران متمرکز کرده است. با این حال آمریکا تنها قدرت اقتصادی جهان نیست و عدم همراهی دیگر اقتصادهای پرقدرت جهان به ناکامی ‌ایالات متحده در به زانو در آوردن ایران منجر می‌شود. آمریکا توانست در گام اول اروپا را با خود همراه کند و بعد از آن کانادا، استرالیا، ژاپن کره جنوبی را با خود همراه کرد. آمریکایی‌ها از این روند راضی هستند. هیلاری کلینتون و اوباما از روند پیشرفت تحریم‌ها راضی‌اند و امیدوارند که این تحریم‌ها موجب تغییر رفتار ایران شوند.

علاوه بر اوباما و کلینتون استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا، که در سال‌های اخیر وظیفه هماهنگی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را بر عهده داشته نیز اعلام کرد که گزارش‌ها حاکی از آن است که تحریم‌ها به شکلی مطلوب ایران را تحت فشار قرار داده است.

با این حال به نظر می‌رسد سخت‌ترین مانع برای تحریم کامل ایران چین باشد و تا چین به این تحریم‌ها نپیوندد تحریم‌ها شکننده نخواهند بود. از این رو این روزها آمریکایی‌ها به شدت در حال رایزنی برای راضی کردن چین برای محدود کردن تجارت با ایران هستند.

هیلاری کلینتون روز گذشته از پکن خواست تا فشار بر ایران را افزایش دهد. پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا، اعلام کرد که هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز دوشنبه در ديدار با یانگ جی چی، همتای چينی خود، از پکن خواسته است تا فشار بر ايران و کره شمالی را افزايش دهد تا اين دو کشور به پای ميز مذاکرات هسته‌ای بازگردند. این رایزنی کلینتون در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این  رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا از تجارت شرکت‌های نفتی چین با ایران به‌ رغم وجود تحریم‌ها ابراز نگرانی کرده بود.

هاوارد برمن، رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفته بود: «شرکت‌های نفتی چینی می‌توانند تحریم‌های جدید آمریکا علیه تهران را تضعیف کنند.»

علاوه بر این رویترز به انتشار گزارش یک مرکز پژوهشی در آمریکا پرداخت که  از ۱۰ شرکت بزرگ نفتی چینی که همچنان مشغول تجارت با ایران هستند نام برد.

رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا بحث تحریم شرکت‌ها و بانک‌های چینی که با ایران مشغول تجارت هستند را مطرح کرده است. او گفته است: « برای واشنگتون آسان‌تر است که شرکت‌های چینی را که در آمریکا شعبه دارند مورد تحریم قرار دهد.»

آمریکا می‌داند در صورتی که چین به تحریم‌های سخت علیه ایران روی نیاورد تلاشش برای راضی کردن ایران به تعلیق اورانیوم بی‌نتیجه خواهد بود. با این حال چین چندان به رایزنی در این زمینه تن در نمی‌دهد. چین پیش از این، سفر یک مقام ارشد آمريکايی برای گفت‌وگو در مورد اعمال تحريم‌ها علیه ایران و کره شمالی را به تعویق انداخته بود. با این حال به گفته پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا این سفر هفته آینده صورت می‌گیرد.

از سوی دیگر ملاقات وزیران خارجه دو کشور چین و آمریکا در حالی صورت گرفت که این هفته در حاشیه نشست مجمع عمومی ‌سازمان ملل باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، قرار است با ون جیابائو، نخست وزیر چین، گفت‌وگو کند و به نظر می‌رسد موضوع تحریم ایران یکی از موضوعات این دیدار باشد و اوباما تلاش می‌کند همتای چینیش را به پیوستن به تحریم‌های یکجانبه آمریکا ترغیب کند.

وحید عابدینى

نویسنده خبر


نظر شما :