مدودف نزديکى به غرب را اولويت سياست خارجى خود اعلام کرد

۳۱ تیر ۱۳۸۹ | ۲۰:۴۳ کد : ۸۱۳۵ اروپا
روز دوشنبه، ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری سوریه در جمع ۱۵۰ سفیر و کارمند عالی‌رتبه‌ وزارت امور خارجه‌ روسیه اهداف کلی سیاست خارجی کشورش را تشریح کرد.
مدودف نزديکى به غرب را اولويت سياست خارجى خود اعلام کرد

دیپلماسی ایرانی: روز دوشنبه، ۱۲ ژوئیه (۲۱ تیر) دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه در جمع ۱۵۰ سفیر و کارمند عالی‌رتبه‌ وزارت امور خارجه‌ روسیه اهداف کلی سیاست خارجی کشورش را تشریح کرد. او در این راستا کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا و ایالات متحده‌ امریکا را به عنوان کشورهایی که روسیه با آنها در زمینه سیاست جهانی همکاری می‌کند، معرفی کرد.

رئیس جمهوری روسیه در این نشست مهم‌ترین هدف نخست دولت را مدرنیزه کردن اقتصاد نامید و تاکید کرد که وزارت امور خارجه کشورش نیز باید در راستای این هدف بیش از پیش فعالیت کند.

به گفته مدودف، هدف دوم سیاست خارجی روسیه باید ترویج و تقویت دموکراسی و حقوق شهروندی در سراسر جهان باشد. او در این رابطه تاکید کرد، ما باید برای انسانی‌تر کردن سیستم‌های اجتماعی در سراسر جهان و به‌ویژه در کشور خودمان تلاش کنیم.

رئیس جمهوری روسیه گفت: «به نفع روسیه است که تعداد کشورهایی که سیاست‌های خود را بر مبنای ارزش‌های دموکراتیک شکل می‌دهند افزایش یابد.»

سومین هدف مهم سیاست خارجی روسیه باید مبارزه با جنایات سازمان‌دهی‌شده باشد. مدودف در این رابطه از تروریسم، قاچاق مواد مخدر و مهاجرت‌های غیرقانونی نام برد.

اشتفان شول، روزنامه‌نگار و کارشناس در امور روسیه، در یادداشتی در روزنامه فرانکفورتر روندشاو به واکنش‌هایی که در روسیه بر سر اظهارات مدودف اتخاذ شده، پرداخت و نوشت که حرف‌های مدودف در روسیه با واکنش‌های گسترد‌ه‌ای روبه‌رو شده‌اند. شول به نقل از روزنامه‌ روسی کومرسانت، می‌نویسد: «تاکنون هیچ کس چنین اولویت‌هایی برای سیاست خارجی روسیه قائل نشده بود.»

این روزنامه معتقد است که مدودف در زمینه‌ سیاست خارجی کاملا تغییر مسیر داده است.

شول اشاره می‌کند که مدودف روابط با کشورهای مشترک‌المنافع (GUS) را در وهله‌ سوم اهمیت قرار داده و در رابطه با ایران هم بی‌علاقگی نشان می‌دهد.

رئیس جمهوری روسیه در جمع کارمندان وزارت امور خارجه تاکید کرد، همکاری ما با کشورهای مشترک‌المنافع نباید در روند همکاری با اروپا، امریکا و منطقه‌ آسیا − پاسیفیک خللی وارد کند.

مددوف از جمهوری اسلامی هم به دلیل برنامه‌ هسته‌ای مناقشه‌برانگیزش شدیدا انتقاد کرد و از دولتمردان ایران خواست، در این رابطه شفاف‌سازی کنند.

اشتفان شول در مقاله‌ خود به نقل از الکسی ماکارکین، کارشناس سیاسی مقیم مسکو می‌نویسد: پیشتر روسیه در بازی ‌علیه امریکا به دنبال دوستانی چون ایران و ونزوئلا بود. امروز وضع فرق کرده و روسیه به دنبال نوسازی است، به همین دلیل هم رابطه با غرب اولویت پیدا کرده است.

به گفته‌ شول بسیاری از کارشناسان روسی، از انقلاب بی‌سر و صدای مدودف در سیاست خارجی استقبال کرده‌اند. کنستانتین کوستاشیوو، رئیس کمیته‌ امور بین‌الملل پارلمان روسیه یکی از آنان است. وی در این باره گفت: «این که رئیس جمهوری روسیه برای مدرنیزه کردن اقتصاد و پیشرفت در زمینه‌های سیاسی و اجتماعی به شیوه‌های من‌درآوردی عمل نمی‌کند، بلکه می‌خواهد از تجربیات خارجی‌ها هم استفاده کند، قابل تمجید است.»

شول می‌نویسد که برخی از ناظران سیاسی در این که مدودف برای رسیدن به اهداف مذکور دست به اقدامات اساسی بزند، تردید دارند.

آلکسی موشین، کارشناس سیاسی روس در گفت‌وگو با روزنامه‌ فرانکفورتر روندشاو گفته است: «سخنان مدودف با تقسیم کاری که او با ولادیمیر پوتین، نخست وزیر روسیه کرده مطابقت دارد. علاوه بر این مدودف در گفت‌وگو با کارمندان وزرات امور خارجه تاکید کرده است که سیاست خارجی به هیچ وجه نباید بر خلاف منافع ملی باشد.» موشین تاکید می‌کند، مدودف شکل سیاست خارجی روسیه را تعیین می‌کند، نه محتوای آن.


نظر شما :