برنامه ایران برای اجلاس روسای مجالس جهان

۰۶ مرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۲۹ کد : ۸۰۳۸ گفتگو
گفتگو با حسین شیخ الاسلام مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس
برنامه ایران برای اجلاس روسای مجالس جهان

دیپلماسی ایرانی: حسین شیخ الاسلام مشاور سیاست خارجی رئیس مجلس در گفت‌وگو با «دیپلماسی ایرانی» با اعلام خبر شرکت ایران در اجلاس روسای مجالس جهان گفت: نشست سه روزه سومین اجلاس روسای مجالس عضو اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU ) با عنوان « پارلمان‌ها در جهان بحران‌زده» در ژنو برگزار می‌شود و هیئتی از مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی رئیس مجلس در این اجلاس شرکت می‌کند.

وی افزود: دراین اجلاس قرار است که مسائلی نظیر تضمین پاسخگویی مردم‌سالارانه در سطح جهان در راستای مصالح و منافع عامه، نقش اتحادیه بین‌المجالس در جهان در مواجهه با بحران‌ها و تقدم واژه نمایندگی نسبت به پاسخگویی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

دبیر کل کنفرانس حمایت از انتفاضه مردم فلسطن در مجلس همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس و در بیانیه پایانی این اجلاس خواستار توجه ویژه به خلع سلاح است. او افزود: ما خصوصا می‌خواهیم به خاورمیانه عاری از سلاح پرداخته شود. ما همچنین خواستار گنجاندن بحث تروریسم دولتی و اشغالگری در بیانیه پایانی هستیم.

او همچنین با بیان این که در این اجلاس نگاه این است که محوریت در مسائل جهانی  به سازمان ملل داده شود افزود: سوال ما این است که با کدام زاویه و با کدام ملاک و معیار قرار است به سازمان ملل محوریت داده شود؟ اگر با ساختار فعلی است، ساختار کنونی مورد قبول ما نیست.

وی همچنین با بیان این که جمهوری اسلامی خواستار توجه به اعتقادات مذهبی است اضافه کرد: ما به عدالت جنسیتی در مقابل برابری جنسیتی معتقدیم.

اتحاديه بين‌المجالس که در سال 1889 با هدف کمک به صلح، تقویت دموکراسی و همکاری و گفتگو میان ملت‌ها از طریق پارلمان‌ها، تاسیس شد و مقر دائمى آن در ژنو است، يک سازمان چند جانبه غيردولتى متشکل از پارلمان‌هاى سراسر جهان است. اجلاس بین‌المجالس جهانی هر 5 سال یکبار برگزار میشود که اولین اجلاس سال 2000 و دومین اجلاس در سال 2005 در شهر نیویورک برگزار شد. در این اجلاس بیش از یکصد و پنچاه و پنج پارلمان و مجمع ملی کشورهای جهان حضور دارند.

اجلاس روسای مجالس جهان در اتحادیه بین‌المجالس محلی برای طرح دغدغه‌های آنان در زمینه بحران‌هایی است که همه يا بخش مهمی از جهان را تحت تاثیر قرار داده است. هرچند سخنان و مواضع نمایندگان مجالس مواضع دولتی محسوب نمی‌شود اما به دلیل نزدیکی مواضع نمایندگان با دولت‌ها به نوعی تکمیل کننده دیپلماسی کشورها محسوب می‌شود. به نظر می رسد در این اجلاس مسائلی نظیر بحران غزه و همچنین پرونده هسته‌ای ایران مطرح شود.


نظر شما :