اعترافات عجیب در میزگرد الجزیره

۰۹ خرداد ۱۳۸۹ | ۱۷:۱۷ کد : ۷۶۸۲ اقتصاد و انرژی
کارشناسان امريکايى و انگليسى در ميزگرد شبکه الجزيره انگليسى درباره نقش نفت در جنگ عراق، نقش امريکا در جنگ ايران و عراق و حمايت مالى تسليحاتى غرب از رژيم صدام با یکدیگر به بحث نشستند که در حقیقت اعترافات جالبى در پی داشت.
اعترافات عجیب در میزگرد الجزیره

دیپلماسی ایرانی: کارشناسان امريکايى و انگليسى در ميزگرد شبکه الجزيره انگليسى درباره نقش نفت در جنگ عراق، نقش امريکا در جنگ ايران و عراق و حمايت مالى تسليحاتى غرب از رژيم صدام  با یکدیگر به بحث نشستند که در حقیقت اعترافات جالبى در پی داشت.

مجرى شبکه تلويزيونى الجزيره انگليسى در آغاز ميزگرد برنامه اينسايد ايراک (درون عراق) با اشاره به گذشت هفت سال از اشغال عراق، ایجاد قانون اساسى عراق، برگزارى انتخابات آزاد، وجود رسانه هاى پويا و پايان رژيم صدام به عنوان دستاوردها و کشته شدن شمار زيادى از مردم عراق که به اعتقاد او ناشی از سياست‌هاى فرقه گرايانه است و افزايش فساد به عنوان موانع موجود در کشور عراق اشاره کرد.

جک برکمن، کارشناس امريکايى و استراتژيست جمهورى‌خواهان گفت: «عراق اصلا مشکلى ندارد چون دموکراسى سخت است، اگر به گذشته عراق و وضع کنونى آن نگاه کنيد، مى‌بينيد که موفقيت زيادى به دست آمده است. به نظر من کارى که بوش مى خواست انجام دهد کاشتن گل در منطقه‌اى پر دردسر بود اين منطقه براى امريکا و دنيا مشکل درست مى کرد؛ بوش هم گفت که امريکا چه پيروز شود و چه شکست بخورد دست کم بايد براى بهتر شدن منطقه تلاش کند و به نظر من بوش پيروزشد چون صدام صدها هزار نفر را در زمان حکومت خود کشته بود.»

در ادامه اين ميز گرد رابرت فيسک خبرنگار روزنامه اينديپندنت انگليس در واکنش به گفته‌هاى اين کارشناس جمهورى‌خواه امريکايى گفت: «گل‌ها هميشه در قبرستان ها خوب رشد مى‌کنند و به نظر من غرب هرگز براى دوره‌ى بعد از سرنگونى صدام برنامه‌ای نداشته است. اخلاقيات ما هم همشيه مشمئز کننده بود، چون براساس مبناى اين اخلاقيات ما هميشه هر کارى در عراق بکنيم به نظرمان کارى درست است چون ما هر کارى که بکنيم بهتر از حکومت صدام است. اين واقعيت که ما غرب هميشه از صدام به عنوان عنصرى شر ياد مى کنيم خوب نيست. غرب اکنون بيش از هميشه در يک کشور اسلامى نيروى نظامى دارد و اين تعداد حتی بيش از زمان جنگ صليبى است. اين مسئله خوب نيست و به دموکراسى مربوط نمى شود بلکه به سلطه نظامى مربوط مى شود مردم عراق به پزشکى ما مهندسى ما و دانشگاه‌هاى ما علاقه دارند اما به نظر من با توجه به اوضاع کنونى آنها نظاميان ما را نمى خواهند؛ درحالى که امريکا اين مسئله را درک نمی‌کند.»

عناس التکريتى کارشناس امور عراق هم تعريف کارشناس امريکايى اين برنامه درباره موفقيت در عراق را رد کرد.

 جک برکمن به آزادى بيان و رسانه‌ها به عنوان نشانه‌هايى از موفقيت در عراق اشاره کرد و گفت: «تصور کنيد که شما جرج بوش هستيد و حادثه يازدهم سپتامبر رخ داده است. شما به منطقه نگاه مى کنيد و مى بينيد مشتى وحشى در بيابان هستند شما باشيد با اين منطقه چه مى کنيد.»

جاسم عزاوى مجرى الجزيره انگليسى که خود يک عرب است از گفته هاى اين کارشناس امريکايى به خشم آمد و گفت: «منظور شما از وحشى‌ها در بيابان چه کسانى است؟»

جک برکمن پاسخ داد: «منظور من کل منطقه خاورميانه است.»

مجرى با تعجب گفت: «کل منطقه وحشى هستند؟»

جک برکمن مصرانه ادعا کرد: «قطعا همين طور است. مردم اين منطقه در قرن ششم زندگى مى‌کنند. بخش زيادى از دنياى اسلام در قرن ششم زندگى مى‌کنند. اسلام ايدئولوژى جنون آميزى است که مردم آن در قرن ششم زندگى مى کنند. آنها استعمارگرى و انگليسى‌ها وامريکايى‌ها را مقصر مى‌دانند.»

عناس التکريتى، کارشناس امور عراق هم که از گفته‌هاى جک برکمن به خشم آمده بود، خطاب به وى گفت: «آيا جورج بوش از صميم قلب مى خواست به گفته شما اين وحشى‌ها را نجات بدهد؟ چه کسى وحشى است شما امريکا فرزندان خود را به عراق فرستاديد تا خانه هاى مردم را بمباران کنيد و زندگى آنها را مختل کنيد و اين مردم هم هيچ کارى با شما نکردند اما با اين وجود اين مردم وحشى هستند؟»

در ادامه رابرت فيسک گفت: «اغلب ديکتاتورهاى منطقه در واقع وحشى‌هايى تحت حمايت مالى و نظامى و سياسى امريکا هستند. بسيارى از اين وحشى‌ها که مجبوريم در اين منطقه خونين با آنها زندگى کنيم دوستان شما هستند و مشکل همين است.»

جک برمن گفت: «شما درست مى گویيد اما بعضى ازاين دوستى‌ها از سر ضرورت است.»

رابرت فيسک گفت: «چرا به جاى عربستان سوريه نيست چرا امريکا سوريه را دوست ندارد چون سوريه نفت ندارد.»

جک برکمن که تحت فشار مجرى برنامه و دو کارشناس ديگر قرار گرفته بود اذعان کرد، دولت امريکا در زمان رياست جمهورى بوش مى دانست که تسليحات کشتارجمعى در عراق وجود ندارد وبه مردم دروغ گفته بود.

مجرى الجزيره انگليسى گفت: «اگر دولت امريکا دروغ گفت پس چه کسى وحشى است؟»

جک برکمن مدعی شد: «شما خوب ببينيد که در منطقه چه مى گذرد ارتش بزرگ امريکا در قلب خاورميانه قرار دارد اين مسئله باعث شده است که ايرانى ها آرام‌تر شوند. لبنان آرام‌تر شود و منطقه آرام‌تر از گذشته شود.»

رابرت فيسک در واکنش به گفته‌هاى جک برکمن خنديد و گفت: «منطقه آرام‌تر نشده است.»

عناس التکريتى کارشناس امور عراق هم گفت: «خوشبختانه جک جزء اقليتى است که هرگز عراق و خاورميانه را نديده‌اند و حتى نمى توانند خاورميانه را روى نقشه پيدا کنند. اما به خود اجازه مى‌دهند درباره مردم آن قضاوت کنند. اين گونه افراد هيچ آشنايى به تاريخ و جغرافياى منطقه ندارند تنها چيزى که اين افراد به آن فکر مى کنند منافعشان است.»

در ادامه کارشناس انگليسى گفت: «ما انگليسى‌ها براى نفت به عراق رفتيم اگر توليد ملى عراق سيب زمينى يا کلم بود هيچ گاه به عراق حمله نمى شد.»

وى افزود: «ايران پيروز جنگ عراق است ايران اکنون در عمل عراق را اداره مى کند و همچنان هم به اين کار ادامه خواهد داد چون جنگ عراق ثابت کرد که عراق کشورى شيعه است درحالى که حکومت صدام اجازه نمى‌داد شيعه بودن عراق مشخص شود؛ بسيارى از احزابى که در دولت عراق حضور دارند از جمله حزب الدعوه که مستقيما با امريکايى ها صحبت مى کنند جزء گروه‌هايى هستند که امريکا در دهه هشتاد و نود آنها را تروريست خطاب مى کرد. اين گروه در آن زمان تلاش مى‌کرد امير کويت را بکشد يا در سفارتخانه‌هاى امريکا بمب گذارى کند. اساسا ايران پيروز جنگ است و آنها دراين زمينه بسیار از امريکا سپاسگزارند. تهران خيلى از جورج بوش متشکر است چون تهران را از شر صدام خلاص کرد و اين خود يک پيروزى است.» 

در ادامه اين گزارش جک برکمن گفت: «شما مى گوئيد ايران پيروز جنگ شد اما فرضيه‌اى که درگفته‌هاى شما وجود دارد اين است که تنها راه حفظ کردن ثبات داشتن ديکتاتورى در عراق و ايران است. چون دموکراسى ممکن نيست و نبايد تلاش کرد. بوش در مخالفت با اين تفکر گفت که مخاطرات را درک مى‌کند اما بايد دست به خطر بلند مدت زد؛ به نظر من بايد امتحان کرد و بذرها را در زمين کاشت تا شايد روزى اين گل‌ها سر از خاک در آوردند و رشد کنند. صدام که صدها هزار نفر را کشت الآن از بين رفته است.»

کارشناس عراق خطاب به گفته‌هاى جک برکمن گفت: «اين کارشناس طورى از صدام صحبت مى کند که گويى مردم عراق صدام را دوست داشتند. صدام عروسک خيمه شب بازى غرب بود که دولت امريکا و بسيارى از دولت‌هاى ديگر سال‌ها از او حمايت مالى و تسليحاتى مى‌کردند. صدام براى کشتن مردم خود و تهديد کردن همسايگان خود از اين کشورها تسليحات گرفت؛ شما از وحشى گرى و تاريکى صحبت مى کنيد اما دست کثيف دولت کشور شما، امريکا در داخل کشور عراق است و از روزى که جنگ عراق شروع شد عراق وارد تاريکى شد.» 

رابرت فيسک هم گفت: «من زمانى به عنوان يک خبرنگار گزارشى درباره تجاوز و کشتار در زندان ابوغريب صدام تهيه کرده بودم که در پى آن از گزارش ممنوع شدم. در همان روزى که من از تهيه گزارش منع شده بودم دونالد رامسفلد براى بهبود روابط و دست دادن با صدام به عراق سفر کرده بود؛ چرا رامسفلد چنين کارى کرد؟»

  جک برکمن در پاسخ گفت: «صدام در يک مقطع زمانى هم‌پيمان امريکا بود. امريکا در يک مقطع زمانى نگران ايران بود و لازم بود که صدام برتر و بر ضد ايران باشد در آن زمان تصور امريکا اين بود که توازن قدرت در منطقه نيازمند چنين کارى است.»

رابرت فيسک گفت: «در آن زمان لازم بود که صدام همپيمان شما در برابر ايران باشد اين طور نيست؟»

 جک برکمن پاسخ داد: «من از همه موضوعات اطلاع دارم امريکا بعثى‌ها را ايجاد کرد. جورج بوش پدر روابط نزديکى در دهه هشتاد با صدام داشت. شايد معاون رئيس جمهوری بوش، ديک چنى در دهه هشتاد به صدام هم گفته باشد که از تسليحات شيميايى برضد ايرانى‌ها استفاده کند من دراين باره اطمينان ندارم.»

رابرت فيسک گفت: «گفته‌هاى شما درست است. شما تسليحات شيميايى در اختيار صدام قرار داديد.»


نظر شما :