به رغم دعوت اوباما، نتانیاهو در نشست اتمی امریکا شرکت نمی‌کند

۲۳ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۵:۳۹ کد : ۷۳۴۰ آمریکا
اوباما با دعوت از سران کشورهای جهان در کنفرانس امنیت اتمی، خواهان نظارت بیشتر بر مواد و تسلیحات هسته‌ای است. اما نتانیاهو با لغو غیرمنتظره سفر خود به واشنگتن، درصدد جلوگیری از دامن زدن به جو ضد اسرائیلی برآمده است.
به رغم دعوت اوباما، نتانیاهو در نشست اتمی امریکا شرکت نمی‌کند

دیپلماسی ایرانی: اوباما با دعوت از سران کشورهای جهان در کنفرانس امنیت اتمی، خواهان نظارت بیشتر بر مواد و تسلیحات هسته‌ای است. اما نتانیاهو با لغو غیرمنتظره سفر خود به واشنگتن، درصدد جلوگیری از دامن زدن به جو ضد اسرائیلی برآمده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل خواهان شرکت در کنفرانس امنیت اتمی نیست. این کنفرانس دو روزه‌ بین‌المللی به دعوت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری امریکا در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۲ و۱۳ آوریل) در واشنگتن برگزار خواهد شد.

خودداری نخست‌وزیر اسرائیل از شرکت در کنفرانس اتمی غیره‌منتظره است، زیرا نتانیاهو در روز چهارشنبه ۷ آوریل آمادگی خود را برای حضور در این کنفرانس اعلام کرده بود. به گفته مقامات رسمی اسرائیل، دان مریدور، وزیر امنیت و انرژی اتمی این کشور به جای نتانیاهو در کنفرانس بین‌المللی حضور خواهد داشت.

تاکنون هیچ‌گونه توضیح رسمی درباره‌ تغییر نظر نخست‌وزیر اسرائیل اعلام نشده است، اما به‌نظر می‌رسد نتانیاهو بیم آن دارد که در این کنفرانس با انتقاد شدید کشورهای اسلامی پیرامون برنامه اتمی اسرائیل مواجه شود.

روزنامه "هاآرتص" به نقل از محافل دولتی اسرائیل می‌نویسد: «نتانیاهو نگران آن است، که برخی کشورهای اسلامی به رهبری مصر و ترکیه، دولت اسرائیل را به امضای قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی وادار کنند.»

گرچه اسرائیل به طور رسمی هیچ‌گاه وجود سلاح هسته‌ای در خاک خود را تایید نکرده است، اما این کشور یکی از دارندگان پنهانی ‌ تسلیحات اتمی در جهان به شمار می‌آید.

پس از امضای قرارداد استارت جدید توسط امریکا و روسیه، حال باراک اوباما با دعوت از ۴۳ رهبر جهان، می‌کوشد استراتژی جدید واشنگتن پیرامون کاهش و کنترل تسلیحات اتمی را به پیش برد.

مایک همر، سخنگوی امنیت ملی امریکا، عدم حضور نتانیاهو درکنفرانس واشنگتن را تایید کرد و گفت: «اسرائیل متحد نزدیک امریکاست و ما خوشنود خواهیم بود، که همکاری نزدیک خود درباره امنیت اتمی را با این کشور ادامه دهیم.»

همر در توضیح اهداف این کنفرانس گفت: «کنفرانس سران جهان به منظور تامین امنیت مواد اتمی است. هدف ما ترغیب کشورهای شرکت‌ کننده برای اتخاذ اقداماتی عملی است، که دستیابی تروریست‌ها به مواد اتمی را ناممکن سازد.»

به گفته روزنامه هاآرتص، دولت اسرائیل آشکارا نگاهی انتقادی به کنفرانس بین‌المللی اتمی دارد. «ظاهرا مقامات اسرائیلی از تلاش‌هایی که پیشاپیش درباره موضوعات اتمی صورت گرفته‌اند، نومید شده‌اند.»

در روزنامه هاآرتص به نقل از یکی از اعضای دولت اسرائیل آمده است، در اساس کنفرانس واشنگتن ‌باید درباره خطرات دستیابی تروریسم به مواد اتمی به بحث بپردازد، اما در روز‌های اخیر اطلاع یافتیم، که برخی کشورهای شرکت‌کننده با انحراف گفت‌وگوها از مسیر مبارزه علیه تروریسم، درصددند که کنفرانس را به عنوان محلی برای فشار بر اسرائیل مورد سوء استفاده قرار دهند و ما را وادار به پیوستن به قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی کنند.

به رغم تکذیب و سکوت دولت اسرائیل، کارشناسان بین‌المللی حدس می‌زنند که اسرائیل صاحب ده‌ها و شاید حتی یک‌صد بمب اتمی باشد. بنا بر برخی آمارها اسرائیل دارای ۲۶۵ کلاهک هسته‌ای است.

قرارداد منع گسترش تسلیحات اتمی معروف به ان پی تی تاکنون از سوی ۱۹۰ کشور جهان از جمله ایران امضا شده است، تنها کشورهای اسرائیل، هند، پاکستان و کره‌شمالی از پیوستن به این قرارداد خوداری کرده‌اند. این کشورها بطور رسمی یا غیررسمی از جمله کشورهای صاحب جنگ‌افزارهای اتمی به شمار می‌آیند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها اجازه بازرسی از تاسیسات اتمی کشورهای عضو را دارد.

اما به نظر می‌رسد مناسبات امریکا و اسرائیل مدتی است که به هم ریخته است. در ماه‌های گذشته به خاطر اختلافاتی درباره شهرک‌سازی در مناطق فلسطینی و روند صلح در خاورمیانه این روابط رو به سردی نهاده است. افکار عمومی اسرائیل آخرین دیدار نتانیاهو از واشنگتن و نحوه‌ برخورد مقامات امریکایی با وی را مثبت ارزیابی نمی‌کنند.

باراک اوباما در روز سه‌شنبه ۶ آوریل استراتژی جدید اتمی امریکا را اعلام کرد. به گفته اوباما این استراتژی جدید گامی مهم رو به جلو برای دستیابی به جهانی عاری از جنگ‌افزارهای اتمی است. برنامه‌ جدید‌ اوباما امریکا را از حمله اتمی به کشورهای فاقد تسلیحات هسته‌ای منع کرده و همچنین توسعه کلاهک‌های جدید اتمی را متوقف می‌کند.


نظر شما :