اوباما: تضمينى براى موفق شدن تحريم‌ها وجود ندارد

۲۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۶:۰۵ کد : ۷۳۳۲ آمریکا
به رغم نمایش قدرت ایران با راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری امریکا، ابراز امیدواری کرد که تشدید تحریم‌ها، دولت احمدی‌نژاد را مجبور به تغییر سیاست خود کند. اوباما گفت: «البته تضمینی برای موفقیت تحریم‌ها و دیپلماسی بین‌المللی در قبال برنامه اتمی ایران وجود ندارد.»
اوباما: تضمينى براى موفق شدن تحريم‌ها وجود ندارد

دیپلماسی ایرانی: ایالات متحده امریکا و بریتانیا از نصب آتی سانتیریفیوژهای جدید در ایران به شدت انتقاد کرده و آن را بر خلاف تصمیم‌های شورای امنیت خواندند.

از سوی دیگر اوباما تاکید کرد، که تحریم‌ها تضمینی برای موفقیت تلاش‌های جامعه جهانی نخواهد بود.

هم‌زمان با تشدید کوشش‌های کشورهای غربی برای تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد، مقام‌های جمهوری اسلامی خبر از ساخت سانتریفیوژهای جدید و پرسرعت دادند. محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری ایران اعلام کرد که ایران خواهان فعال کردن ۶۰ هزار دستگاه سانتریفیوژ جدید در تاسیسات غنی‌سازی اورانیوم در نطنز است.

فلیپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا این اقدام ایران برای نصب سانتریفیوژهای جدید را نشانه‌ای از مقاصد "ناهنجار" ایران خواند. سخنگوی وزارت امورخارجه امریکا در واکنش به رونمایی نمونه نسل سوم سانتریفیوژها در ایران در روز جمعه ۹ آوریل اعلام کرد، اگر ایران خواهان پذیرش صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود از سوی جامعه جهانی است، پس دیگر نیازی به سانتریفیوژهای نسل سوم و پرسرعت ندارد.

کراولی توسعه برنامه اتمی ایران را دلیلی بر درستی افزایش فشارهای جامعه بین‌المللی بر جمهوری اسلامی ایران دانست.

سخنگوی وزارت امورخارجه بریتانیا نیز در پی اعلام اهداف ایران مبنی بر نصب سانتریفیوژهای سریع نگرانی عمیق خود را از روند موجود ابراز کرد. وی تاکید کرد، که ایران موفق نشده جامعه بین‌المللی را از صلح‌آمیز بودن برنامه اتمی خود مطمئن سازد.

این دیپلمات بریتانیایی با اشاره به قطعنامه‌های گذشته شورای امنیت تصریح کرد، مفاد این قطعنامه‌ها ایران را از توسعه غنی‌سازی و به کارگیری فناوری‌های جدید در این زمینه باز ‌داشته و خواهان شفافیت برنامه اتمی ایران هستند.

به رغم نمایش قدرت ایران با راه‌اندازی سانتریفیوژهای جدید، باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری امریکا، ابراز امیدواری کرد که تشدید تحریم‌ها، دولت احمدی‌نژاد را مجبور به تغییر سیاست خود کند. اوباما گفت: «البته تضمینی برای موفقیت تحریم‌ها و دیپلماسی بین‌المللی در قبال برنامه اتمی ایران وجود ندارد.»

اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای بی سی در روز جمعه ۹ آوریل تصریح کرد، رژیم‌هایی نظیر ایران و کره ‌شمالی تحت فشارهای بین‌المللی گاهی رفتارهای خود را تغییر می‌دهند و گاهی نه. در صورتی که فشارهای جامعه جهانی افزایش یابد، دولت ایران نیز احمق نیست و دست به تحلیل سود و زیان آن خواهد زد.

اوباما در پاسخ به سخنان تحقیرآمیز احمدی‌نژاد در ارومیه گفت: «احمدی‌نژاد به بیان حرف‌های توهین‌آمیز و غیرسازنده مشهور است. بدین دلیل نباید سخنان وی را جدی ‌گرفت.»

احمدی‌نژاد، رئیس‌ جمهوری امریکا را به یک گاوچران تشبیه کرده بود و گفته بود: «آقای اوباما شما تازه از راه رسیده‌اید، یک مقدار صبر کنید تا عرقت خشک شود و سرد و گرم را بچشی و مراقبت کن. هر کاغذی که جلوی تو گذاشتند، دلیلی ندارد که آن را بخوانی یا هر حرفی که به تو توصیه کردند، دلیلی ندارد که آن حرف را تکرار کنی و بدان گنده‌تر از تو و گردن کلفت‌تر از تو نیز نتوانست از این غلط‌ها بکند تو جای خود داری.»

از سوی دیگر به گفته هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا قرارداد کاهش تسلیحات اتمی بر چین تاثیری مثبت خواهد گذاشت. به گفته هیلاری کلینتون قرارداد کاهش جنگ‌افزارهای اتمی موجب حمایت چین از تحریم‌ها علیه ایران خواهد شد.

در پی امضای قرارداد استارت جدید میان امریکا و روسیه پیرامون کاهش تسلیحات هسته‌ای، وزیر امورخارجه امریکا، آن را گامی موثر برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران خواند. کلینتون گفت: «همکاری میان امریکا و روسیه تاثیری مثبت بر سیاست چین در جهت هم‌سویی با اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران خواهد گذاشت.»

خانم کلینتون در جمع دانشجویان دانشگاه لوئیز‌ویل در کنتاکی اظهار داشت، وجود کشورهایی نظیر ایران و کره ‌شمالی به خاطر عدم پذیرش مسئولیت‌هایشان بیش از پیش مشکل می‌شود.

کلینتون تاکید کرد، تنها از طریق کاهش زرادخانه اتمی امریکا و روسیه احتمالا نمی‌توان ایران و کره‌شمالی را متقاعد ساخت که سیاست‌های خود را تغییر دهند اما پکن در ماه‌های گذشته متقاعد شده که نیاز به اقداماتی علیه برنامه اتمی ایران وجود دارد.


نظر شما :