باراک اوباما باز هم بر اعمال فشار بيشتر بر ايران تاکيد کرد

۱۵ فروردین ۱۳۸۹ | ۱۹:۱۸ کد : ۷۲۸۱ آمریکا
باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه دو آوریل گفت که کشورش در مناقشه اتمی بر فشار خود بر ایران خواهد افزود. وی افزود که او قصد دارد این کار را با حمایت یکپارچه‌ جامعه‌ بین‌الملل انجام دهد.
باراک اوباما باز هم بر اعمال فشار بيشتر بر ايران تاکيد کرد

دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه دو آوریل گفت که کشورش در مناقشه اتمی بر فشار خود بر ایران خواهد افزود. وی افزود که او قصد دارد این کار را با حمایت یکپارچه‌ جامعه‌ بین‌الملل انجام دهد.

اوباما این سخنان را در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس امریکا بیان داشت. این مصاحبه فقط چند ساعت پس از تماس تلفنی وی با هو جینتائو، رئیس جمهوری چین، صورت گرفت. اوباما در این تماس از رئیس جمهوری چین خواسته بود تا این کشور به‌ همراه جامعه بین‌الملل، برای این که جمهوری اسلامی به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بماند، یکپارچه وارد عمل شوند.

رئیس جمهوری امریکا به شبکه سی‌بی‌اس گفت که او در گفت‌وگویش با هو جینتائو اظهار داشته است، بی‌آن‌که گزینه‌ای در مورد ایران حذف شود، باید فشارها بر ایران افزایش یابد تا این کشور به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.

اوباما بر اهمیت یک جامعه‌ بین‌المللی یکپارچه تاکید کرد، زیرا به گفته وی این امر به جامعه بین‌الملل موضعی پرقدرت خواهد بخشید.

رئیس جمهوری امریکا هشدار داد، در صورتی که ایران به توانمندی هسته‌ای برای تولید سلاح اتمی دست یابد، این مسئله تاثیری شدید بر بی‌ثباتی در منطقه خواهد گذارد.

به ادعای باراک اوباما، تمامی شواهد حاکی از آن است که ایران در تلاش برای دستیابی به یک توانمندی هسته‌ای به منظور تولید سلاح اتمی است. وی گفت: «در صورتی که ایران از یک سو به توانمندی ساخت سلاح اتمی دست یابد و از سوی دیگر نسبت به قطعنامه‌های شورای امنیت بی‌اعتنا بماند، این امر تاثیری شدید بر بی‌ثباتی منطقه خواهد گذارد و به یک مسابقه تسلیحاتی در خاورمیانه خواهد انجامید و این نه تنها برای امنیت ملی امریکا، بلکه برای امنیت کل جهان بد است.»

 رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه‌ی خود گفت که پس از ورودش به کاخ سفید در سال گذشته، این امکان را برای ایران مهیا ساخت تا این کشور بار دیگر به جامعه‌ بین‌الملل بپیوندند ولی آنها خود را هر چه بیشتر منزوی ساختند. باراک اوباما یک بار دیگر تصریح کرد که مسئله در شرایط فعلی این است که باید به فشار بر ایران افزود.

به نظر می‌رسد که دولت چین آماده همکاری در زمینه تحریم‌های جدید علیه ایران شده است. ولی به گفته‌ کاخ سفید، باراک اوباما بیشتر به همکاری و یکپارچگی جامعه بین‌الملل اهمیت می‌دهد تا این اطمینان حاصل شود که ایران به تعهدات بین‌المللی خود جامه‌ عمل خواهد پوشاند.

 رئیس جمهوری امریکا در مصاحبه‌ خود از موافقت هو جینتائو برای شرکت در اجلاس بین‌المللی امنیت هسته‌ای در واشنگتن ابراز خرسندی کرد. این اجلاس در ماه جاری میلادی، آوریل، برگزار خواهد شد. اوباما گفت، این اجلاس امکانی پراهمیت برای چین است تا این کشور منافع مشترک خود را در امر ممانعت از گسترش سلاح‌هسته‌ای و مقابله با تروریسم اتمی دریابد.


نظر شما :