اوباما در دیدار با سارکوزی: برای تحریم ایران شریک کم داریم

۱۲ فروردین ۱۳۸۹ | ۰۵:۱۷ کد : ۷۲۷۰ آمریکا
باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده همچنان به دنبال تحريم ايران است. ديدار باراک با همتاى فرانسوى خود نيکولا سارکوزى باز هم بهانه‌اى شد تا پرونده هسته‌اى ايران باز در راس امور قرار بگيرد.
اوباما در دیدار با سارکوزی: برای تحریم ایران شریک کم داریم
 دیپلماسی ایرانی: باراک اوباما رئيس‌جمهورى ايالات متحده همچنان به دنبال تحريم ايران است. ديدار باراک با همتاى فرانسوى خود نيکولا سارکوزى باز هم بهانه‌اى شد تا پرونده هسته‌اى ايران باز در راس امور قرار بگيرد.

به گزارش آسوشييتدپرس، باراک اوباما در اين ديدار تاکيد کرد که او اميدوار است تحريم هاى ايران در چند هفته آينده به تصويب رسيده و عملى شود. اوباما براى چندمين بار تکرار کرد که به نتيجه رسيدن همه مسائل در چند هفته آينده بهتر از چند ماه آتى است اما بايد به اين نکته نيز توجه داشت که هنوز اجماع بين‌المللى بر سر اين مسائل وجود ندارد.

اوباما در تاييد سخنان خود گفت: «آيا ما در جامعه جهانى با نوعى از اجماع براى مقابله با ايران مواجه هستيم؟ بايد بگويم که پاسخ اين پرسش منفى‌ست و بنابراين همچنان بايد بر روى اين موضوع فکر کنيم.»

رئيس‌جمهورى ايالات متحده تاکيد کرد که موضع او و نيکولا سارکوزى در مواجهه با ايران يکسان است. فرانسه در حال حاضر رياست شوراى امنيت را بر عهده دارد و اميدوار است که بحث تحريم‌هاى ايران در زمان باقى مانده از دوران رياستش انجام شود.

با وجود توسل باراک به لحنى ديپلماتيک و آميخته به احتياط در خصوص پرونده هسته‌اى ايران ، نيکولا سارکوزى ادعا کرد که او  نمى‌تواند به ايران مجوز ادامه اين ديوانه‌بازى‌ها را بدهد: زمان براى تصميم گيرى فرا رسيده است .

در شوراى امنيت اين فرانسه نيست که به تنهائى تصميم مى‌گيرد. روسيه و چين دو کشور داراى حق وتو هستند که اتفاقا با تشديد تحريم‌هاى ايران نيز به شدت مخالفند. در ميان کشورهايى که عضويت گردشى دارند نيز مخالفان با تحريم ايران کم نيستند اما اين کشورها در شوراى امنيت از حق وتو برخوردار نيستند .

دستگاه ديپلماسى باراک اوباما از چند ماه پيش تا‌کنون تلاش جدى را براى اقناع چين به کار گرفته است اما مخالفت‌هاى پکن همچنان ادامه دارد. باراک با اشاره اى به اين موضع افزود: «من محافظه‌کارى کشورهايى را که به نوعى رابطه اقتصادى با ايران دارند و از مشترى‌هاى جدى نفت ايران هستند را درک مى‌کنم اما با وجود آن که باب مذاکره باز است و تهران مى‌تواند تنها با اراده‌اى قوى از اين باب وارد شود اما به نظر نمى‌رسد که ايران در مسير دست برداشتن از توليد تسليحات هسته‌اى قدم گذاشته است! تهران بايد بداند که صبر همه ما لبريز شده است.»

اوباما در ادامه سخنانش در باب بازده زمانى مورد نياز براى اعمال تحريم‌ها عليه ايران گفت: «اميدوارم که بتوانيم در بهار جارى اعمال تحريم‌ها را آغاز کنيم. من تمايلى به چند ماه انتظار ندارم.»

پيش از اين اظهاران هيلارى کلينتون وزير امور خارجه باراک اوباما پيش‌بينى کرد که چين و روسيه در حال راه آمدن با جامعه جهانى در مواجه با ايران هستند و به نظر مى‌رسد که تحريم‌ها در چند هفته آتى عينيت يابد. هيلارى در جمع همتاهاى خود از هشت کشور صنعتى جهان ادعا کرد که صبر جامعه جهانى در برابر ايران به پايان رسيده است .

يک مقام فرانسوى که خواست نامش فاش نشود ادعا کرد که واشنگتن و متحدان غربى‌اش به دنبال اعمال تحريم‌هايى خارج از چارچوب شوراى امنيت هستند و در شرايطى که چين و روسيه با اعمال تحريم هاى بين‌المللى موافقت نکنند تنها يک راه براى امريکا باقى مى‌ماند و آن توسل به تحريم‌هاى يک جانبه است .

اوباما و سارکوزى ابتدا ديدارى خصوصى در کاخ سفيد داشتند و پس از آن شامى دوستانه نيز به افتخار حضور سارکوزى داده شد. اوباما در گفت‌وگو با خبرنگاران تاکيد کرد که دو طرف در خصوص بحران‌هاى بين‌المللى صحبت کرده‌اند .

سارکوزى در بخش‌هايى از سخنان خود تاکيد کرد که پاريس نيز در موضع مخالفت با ادامه شهرک‌سازى‌هاى اسرائيل در شرق‌ بيت‌المقدس قرار دارد . رئيس‌جمهورى فرانسه در همين راستا از تلاش‌هاى باراک اوباما براى سر ميز مذاکره نشاندن دو طرف قدردانى کرد. او در اين خصوص گفت: «نبود صلح در خاورميانه خطرى جدى براى همه ما است.»

اوباما نيز از فرانسه به عنوان کشور دوست و متحد ايالات متحده با سابقه چندين ساله در اين دوستى ياد کرد . البته در سايه اين دوستى‌ها، پاريس و واشنگتن بر سر اعزام نيروهاى بيشتر به افغانستان با هم اختلاف دارند. واشنگتن خواهان حضور نظامى گسترده اروپا در افغانستان است و اروپايى‌ها با اين امر به شدت مخالف هستند. سارکوزى در پايان اين مصاحبه مطبوعاتى با تحسين اوباما گفت: «رئيس‌جمهور باراک اوباما زمانى که حرف مى‌زند به وعده خود عمل مى‌کند. او بر سر تمامى وعده‌هاى خود تا‌کنون ايستاده است و اين مزيت بزرگى براى اوست.»

 


نظر شما :